افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان تب کریمه در ایران ، 6 نفر فوت کردند ، این علائم جدی گرفته شود

به گزارش وبلاگ گوگل، رییس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: از ابتدای امسال تا 5 شهریورماه، تعداد موارد مثبت شناسایی شده مبتلا به تب کریمه کنگو 67 نفر بوده است که از این تعداد 6 نفر جان خود را از دست داده اند.

افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان تب کریمه در ایران ، 6 نفر فوت کردند ، این علائم جدی گرفته شود

به گزارش وبلاگ گوگل، دکتر بهزاد امیری رییس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ضمن اعلام آخرین آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از ابتلا به تب کریمه کنگو، گفت: افرادی که دچار علائم می شوند، در مرحله اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می شوند.

او با اشاره به آخرین اخبار پیرامون شیوع تب کریمه کنگو در کشور، گفت: از ابتدای امسال تا 5 شهریورماه تعداد موارد مثبت شناسایی شده مبتلا به تب کریمه کنگو 67 نفر بوده است که از این تعداد 6 نفر جان خود را از دست داده اند.

امیری درباره تاریخچه پیدایش این بیماری، بیان نمود: اولین مورد توصیف شده بیماری در منطقه کریمه در سال1942یعنی دو سال قبل از اپیدمی کریمه رخ داده است. درسال 1944 در خلال جنگ دنیای دوم، بیماری در شبه جزیره کریمه شایع و باعث مرگ بیش از 200 نفر از روستاییان و سربازان شد.

رییس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مهم ترین و گسترده ترین بیماری ویروسی منتقل شونده از طریق کنه است که در بیش از 30 کشور دنیا وجود داشته و در قاره های آفریقا، اروپا و آسیا اندمیک است.

امیری درباره این بیماری که در حال حاضر هیچ گونه واکسن انسانی یا حیوانی مورد تایید علیه آن در دسترس نیست، اظهار کرد: تب کریمه کنگو دارای قابلیت انتقال انسان به انسان است و به عنوان یکی از موارد عفونت های بیمارستانی، مطرح و همه گیری های داخل بیمارستانی آن نیز شایع است. موارد عفونت بیمارستانی ناشی از آن در کشورهای مختلف از جمله ایران گزارش شده است. بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک تهدید جدی برای کارکنان مراقبت های بهداشتی است و باعث شیوع بیماری در بیمارستان ها می شود که ممکن است با میزان مرگ و میر بالا همراه باشد.

او تاکید کرد: از طرفی گروهی که در مشاغل مرتبط با دام و دامپروری هستند نیز در معرض خطر این بیماری هستند. کادر دامپزشکی، دام پروران، افراد شاغل در دامداری و کارکنان کشتارگاه ها به واسطه اینکه بیشتر در معرض مواجهه با دام هستند باید مراقبت از خود را افزایش دهند و در این زمینه با توجه بیشتر به علائم ظاهری دام برای شناسایی بیماری احتمالی آن اقدام کنند.

رییس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مبتلایان تب کریمه کنگو، بدون علائم هستند، شرح داد: افرادی که دچار علائم می شوند در فاز اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می شوند. اگر بیماری وارد فاز حاد شود، خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن مثل سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی بروز می کند که اگر درمان مناسب انجام نشود، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

وی با اشاره به اینکه اگر افراد گوشت و احشاء دام را به شکل خام یا درست پخته نشده مصرف کنند، احتمال ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد، بیان کرد: گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام، پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتی گراد مصرف شوند.

منبع: همشهری آنلاین

به "افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان تب کریمه در ایران ، 6 نفر فوت کردند ، این علائم جدی گرفته شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان تب کریمه در ایران ، 6 نفر فوت کردند ، این علائم جدی گرفته شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید