معایب گرمایش از کف چیست؟ آنالیز مسائل و مضرات کف گرمایش

به گزارش وبلاگ گوگل، این مقاله به آنالیز معایب گرمایش از کف اختصاص دارد. سیستم گرمایش از کف همان طور که از نامش پیداست، سیستمی گرمایشی است که گرما را از کف ساختمان به دیگر نقاط آن منتقل می نماید. این سیستم های گرمایشی در دو نوع برقی و آبی طراحی و پیاده سازی می شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. معایب سیستم های گرمایش از کف را در خبرنگاران دنبال کنید.

معایب گرمایش از کف چیست؟ آنالیز مسائل و مضرات کف گرمایش

مطلب پیشنهادی: گرمایش از کف چیست، نحوه اجرای آن چگونه است و چه مزایایی دارد؟

سیستم های گرمایش از کف چه معایبی دارند؟

امروزه سیستم های مختلفی برای گرمایش ساختمان ها وجود دارد که هریک معایبی دارند. سیستم های گرمایش از کف یکی از پاک­ترین سیستم های گرمایشی است که بدون آلودگی و دود محیط را گرم می نماید. اما این سیستم های گرمایشی مانند دیگر سیستم های حرارتی دارای معایبی هستند. در ادامه به ذکر معایب گرمایش ازکف ساختمان می پردازیم:

زمان بالای پیش گرمایش

سیستم های گرمایش از کف برای وارد نکردن شوک به کف (جلوگیری از آسیب به کف ساختمان) به آهستگی به دمای 35 درجه سانتی گراد (دمایی ایده آل متناسب با دمای بدن) می رسد. بدین صورت که در ابتدای فصل سرما با آغاز به کار این سیستم ها،­ گرما با دمای 20 درجه سانتی گراد آغاز می شود و هر 12 ساعت 5 درجه به دما اضافه می شود. بنابراین در مدت 36 ساعت به دمای مد نظر خواهد ­رسید. این مدت انتظار 36 ساعته تا گرم شدن به دمای ایده آل از اولین معایب گرمایش از کف به شمار می آید.

احتیاج به سیستم های گرمایشی کمکی در مناطق سردسیر

یکی دیگر از معایب گرمایش از کف احتیاج به سیستم های گرمایشی کمکی در کنار آن هاست. در مناطق بسیار سرد سیستم گرمایش از کف، توانایی گرم کردن محیط به دمای ایده آل را ندارد و باید از سیستم های کمکی مثل شومینه، بخاری و … استفاده کرد، البته این مورد برای خانه های ویلایی و عظیم صادق است.

ایجاد سرما یا گرمای شدید

از دیگر معایب سیستم گرمایش از کف ساختمان، ایجاد هوای سرد یا بسیار گرم است که در صورت نشتی یا خرابی سیستم به وجود می آید.

بازسازی سخت

از مهم ترین معایب گرمایش از کف بازسازی سخت این سیستم هاست. در صورت نشتی یا خرابی سیستم گرمایش از کف، بایستی کل کف کنده­ شود که بسیار هزینه بر و سخت خواهد بود.

اتلاف انرژی

اتلاف انرژی نیز از معایب گرمایش از کف ساختمان است. زمانی که سیستم گرمایش از کف به هر دلیلی خاموش شود، زمان و انرژی زیادی برای روشن شدن مجدد آن ضروری است و همین طور اگر عایق کاری درست انجام نشود، باعث اتلاف انرژی می شود؛ مثلاً در آپارتمان ها گرمای حاصل از گرمایش از کف به طبقه پایین فرار می نماید یا به وسیله دیوارها هدر می رود.

هزینه بالای نصب

یکی دیگر از معایب گرمایش از کف هزینه بالای نصب آن می باشد. برای نصب و اجرای این سیستم ها مواد و متریال زیادی احتیاج است (به اندازه مساحت زمین ساختمان) که باعث پرهزینه شدن سیستم های گرمایش از کف می شود. هرچه قدر مساحت ساختمان بیشتر باشد، مواد و متریال استفاده شده بیشتر خواهد بود و در نتیجه هزینه بیشتری باید پرداخت شود.

هزینه بسیار بالای تعویض

از مهم ترین معایب گرمایش از کف هزینه بسیار بالای تعویض سیستم گرمایشی است. اگر بخواهیم سیستم گرمایشی ساختمان هایمان را با سیستم گرمایش از کف تعویض کنیم، متحمل هزینه فراوانی خواهیم بود زیرا برای نصب سیستم های گرمایش از کف باید کف ساختمان را به طور کامل کند، بنابراین این کار بسیار سخت و هزینه بر خواهد بود. توصیه می شود در هنگام ساخت ساختمان قبل از مرحله کف سازی تصمیم به نصب این سیستم های گرمایشی گرفته شود.

اجرای کف سازی قبل از نصب سیستم های گرمایش از کف

لوله های آب، گاز و همچنین سیم کشی های برق و تلفن که در کف ساختمان نصب می شوند، باید قبل از نصب سیستم گرمایش از کف به طور کامل با ملات سیمان پوشیده شوند تا سطحی کاملاً هموار ایجاد شود که بتوان سیستم گرمایش از کف را به صورت استاندارد و صحیح نصب کرد. این فرایند از معایب سیستم گرمایش از کف محسوب می شود، البته این مشکل را می توان با استفاده از فوم بتن، پوکه و کف سازی درست حل کرد.

عدم اعمال تغییرات در کف ساختمان

از معایب گرمایش از کف عدم اعمال تغییرات در کف ساختمان می باشد. امروزه در ساختمان ها تمام لوله کشی های آب و گاز و همین­­ طور سیم کشی های برق و تلفن از کف ساختمان عبور می نمایند. این سیستم های لوله کشی و سیم کشی ممکن است هر آن دچار مشکل شوند و احتیاج به تعمیر داشته باشند، تغییر کف و انجام تعمیرات ساختمانی با وجود سیستم گرمایش از کف ساختمان بسیار سخت به نظر می رسد.

امکان ایجاد نشتی در لوله های گرمایش از کف آبی

از معایب گرمایش از کف آبی امکان ایجاد نشتی در لوله های این سیستم هاست که در صورت عدم نصب صحیح اتفاق می افتد، مسئله ای که در گرمایش از کف برقی وجود ندارد.

مصرف بالای انرژی در سیستم گرمایش از کف برقی

سیستم گرمایش از کف برقی بسیار سریع و آسان نصب می شود و احتیاجی به پکیج و لوله کشی ندارد، بنابراین امکان ایجاد نشتی در این سیستم وجود نخواهد داشت. اما پرهزینه بودن مصرف برق در ایران نصب و اجرای این سیستم ها را کم رنگ نموده است. مصرف بالای برق در این سیستم از عظیم ترین و مهم ترین معایب گرمایش از کف برقی محسوب می شود. در کشور ما هزینه برق نسبت به دیگر انرژی ها بیشتر است، بنابراین سیستم گرمایش از کف برقی بسیار پرهزینه خواهد بود. همان طور که می دانید مصرف زیاد برق در ساعات اولیه شب (ساعات اوج مصرف) توصیه نمی شود. به همین دلیل در ایران بیشتر سیستم های گرمایش از کف، آبی هستند.

هزینه اولیه راه اندازی بالا در سیستم گرمایش از کف آبی

از معایب گرمایش از کف برقی بالا بودن مصرف انرژی بود، بهتر است بدانید سیستم گرمایش از کف آبی مصرف انرژی کمی دارد. اما هزینه اولیه راه اندازی آن به دلیل استفاده از لوله و متریال های دیگر، بیشتر از سیستم های گرمایش از کف برقی است.

مطلب پیشنهادی: معایب و مضرات سیستم گرمایش از کف، شایعات واقعیت دارند؟

معایب و مضرات گرمایش ار کف ساختمان را چگونه به حداقل برسانیم؟

نحوه صحیح پیاده سازی این سیستم های گرمایشی رابطه­ ای عکس با بروز عیوب این سیستم ها دارد. اگر سیستم های گرمایش از کف به طور اصولی و استاندارد نصب شود، بسیاری از معایب ذکر شده مثل بازسازی سخت، ایجاد سرما و گرمای شدید، نشتی و اتلاف انرژی به وجود نخواهد آمد. پس با انتخاب متخصصین مجرب و کارآمد می توان معایب و مسائل گرمایش از کف را به حداقل رساند و از مزایای این سیستم ها به خوبی بهره مند شد.

مطلب پیشنهادی: انواع سیستم گرمایش از کف آنالیز مزایا و معایب گرمایش از کف آبی و الکتریکی

سخن آخر

در این مقاله از ویکی ساختمون به معایب و مضرات سیستم های گرمایش از کف پرداختیم و گفتیم با نصب استاندارد و اصولی سیستم های گرمایش از کف این معایب کم می شوند، بنابراین می توانیم از مزایای این سیستم بهره ببریم.

منبع: ویکی ساختمان

به "معایب گرمایش از کف چیست؟ آنالیز مسائل و مضرات کف گرمایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معایب گرمایش از کف چیست؟ آنالیز مسائل و مضرات کف گرمایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید