چطور برای چمدان گمشده یا آسیب دیده مان غرامت بگیریم؟

به گزارش وبلاگ گوگل، دریافت غرامت برای چمدان گم شده

اگر تجربه پرواز با هواپیما را داشته باشید حتما با فرایند سوار شدن به هواپیما آشنا هستید. مسافران چمدان هایشان را به قسمت پذیرش بار تحویل می دهند و بعد از رسیدن به فرودگاه مقصد دوباره چمدانشان را تحویل می گیرند. اما تصور کنید در فرودگا مقصد هرچه منتظر چمدانتان می شوید خبری نمی شود. تمام مسافران چمدان هایشان را تحویل می گیرند و فقط شما می مانید. آن وقت است که می فهمید چمدانتان گم شده است! در چنین مواقعی چه باید کرد؟ اگر چمدانمان در پرواز گم شود یا آسیب ببیند چطور می توانیم غرامت دریافت کنیم؟ ادعای خسارت و دریافت غرامت چه مراحلی دارد و از کجا باید شروع کرد؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با فرایند دریافت غرامت برای چمدان گم شده و آسیب دیده آشنا شویم.

چطور برای چمدان گمشده یا آسیب دیده مان غرامت بگیریم؟

سرعت عمل داشته باشید!

بله، ما هم می دانیم که گم شدن چمدان اگر نه بدترین، اما مسلما یکی از بدترین اتفاق ها در پرواز است. اما به هرحال باید با واقعیت کنار بیایید و به جای غمباد گرفتن کاری انجام بدهید. ممکن است برخی از مسافران آنقدر از این اتفاق ناراحت بشوند که سریع به خانه بفرایند و بعد از گریه و زاری تازه به فکرشان برسد که باید چه کار کنند! باید بدانید که ایرلاین قوانین و دستورالعمل های خاصی برای پرداخت خسارت به مسافران دارند. یکی از این قوانین این است که مسافر باید ظرف مدت چند ساعت پس از گم شدن یا آسیب دیدن چمدانش، گزارش آن را به مسئولین ایرلاین ارائه کند. پس برای دریافت غرامت برای چمدان گم شده تان بهتر است سرعت عمل داشته باشید.

فرم اعلام مفقودی پر کنید

بنابراین اگر خدای ناکرده چمدانتان گم شد یا متوجه شدید که آسیب دیده است بلافاصله خود را به کنندگی ایرلاین در فرودگاه برسانید و فرم اعلام مفقودی را پر کنید. معمولا بعد از مطرح کردن مشکل به شما فرم گزارش اعلام مفقودی (PIR) داده می شود. در این فرم لازم است اطلاعات و جزئیات دقیق چمدان و نحوه آسیب دیدن چمدان درج شود. البته در فرودگاه های کوچک ممکن است دفتر ایرلاین وجود نداشته باشد و نتوانید به این فرم دسترسی پیدا کنید. البته بدون فرم PIR هم ممکن است این فرایند انجام شود. اما مطمئنا فرایند قانونی و صحیح آن از طریق فرم اعلام مفقودی چمدان است.

اگر چمدان آسیب دیده است…

اگر چمدانتان در جریان بارگیری آسیب دیده است لازم است در مدت 7 روز از دریافت چمدان، فرم اعلام مفقودی را پر و به ایرلاین ارائه کنید. البته ممکن است هر ایرلاین قوانین خاصی در این مورد داشته باشد اما فرایند معمول به این شکل است و برای دریافت غرامت برای چمدان گم شده تان باید این مرحله را انجام دهید.

اگر چمدان گم شده است…

در صورتی که چمدانتان گم شده است باید علاوه بر جزئیات پرواز و اطلاعات هویتی، توصیف دقیق و کاملی از چمدانتان ارائه بدهید تا مسئولین بتوانند آن را سریع تر پیدا کنند. یکی از بهترین ترفندهای پروازی ذخیره کردن عکسی از چمدانتان است.

بارها در مطالب مختلف تاکید کرده ایم که به عنوان یک مسافر حرفه ای بهتر است از تمام مدارک و وسایل خود عکس بگیرید. اگر از قبل عکسی از چمدانتان در گوشی داشته باشید می توانید آن عکس را هم ضمیمه فرم کنید. به کمک عکس هم می توانید راحت تر و سریع تر چمدان گم شده تان را پیدا کنید و هم در صورت آسیب دیدن چمدان، می توانید عکس چمدان قبل از آسیب دیدن را به عنوان مدرک ارائه کنید.

فرایند اجرا شده را پیگیری کنید

از زمانی که فرم اعلام مفقودی را به ایرلاین ارائه می کنید مسئولین ایرلاین فرآیندی را برای پیدا کردن و تحویل آن به شما انجام می دهند. سعی کنید در جریان مراحل مختلف این فرایند قرار بگیرید و بر این فرایند نظارت داشته باشید. این نظارت را می توانید از طریق تماس با ایرلاین انجام بدهید یا آنکه در برخی ایرلاین ها با ورود به وبسایت ایرلاین و درج کد پیگیری می توانید شرایط چمدانتان را مشاهده کنید. کد پیگیری معمولا شماره در رسید چمدان های شما نوشته شده است و به نوعی، هویت چمدانتان محسوب می شود. بنابراین وقتی چمدان هایتان را به قسمت پذیرش بار تحویل می دهید این رسیدها را حتما در جای مطمئن نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.

از قوانین مطلع باشید

اگر چمدانتان در پرواز بین المللی گم شود و شما بدون وسیله و چمدان در مقصد مانده باشید ایرلاین موظف است تا زمان پیدا شدن چمدان، مبلغی به شما دریافت کند که تا حدی هزینه های اقلام ضروری گم شده را پوشش بدهد. البته مفهوم اقلام ضروری از دید شما و ایرلاین ممکن است متفاوت باشد و ممکن است تنها برای اقلام خاصی به شما خسارت پرداخت کنند. البته در بیشتر مواردی که چمدان گم می شود ایرلاین به سرعت و در عرض یکی دو روز از زمان اعلام مفقودی، چمدانتان را پیدا می کند و آن را به دستتان می رساند.

دریافت خسارت برای چمدان گم شده

گفتیم که ممکن است هر ایرلاین قوانین خاصی در مورد گم شدن یا آسیب دیدن چمدان داشته باشد. بنابراین هنگامی که فرم اعلام مفقودی را به ایرلاین ارائه می دهید در مورد فرایند دریافت غرامت برای چمدان گم شده یا آسیب دیده پرس و جو کنید.

اگر گم شدن یا آسیب چمدان شما محرز شود ایرلاین به شیوه های مختلف به شما خسارت پرداخت می کند. برخی ایرلاین ها به صورت نقد این خسارت را پرداخت می کنند و برخی دیگر در پروازهای بعدی تخفیف هایی برای مسافر قائل می شوند. ادعای دریافت غرامت برای چمدان باید ظرف حدبیشتر 21 روز از تحویل چمدان به ایرلاین صورت بگیرد. قطعی شدن نتیجه پفراینده و دریافت غرامت برای چمدان گم شده یا آسیب دیده به عوامل زیادی مثل پیچیدگی پفراینده و زمان سال بستگی دارد و ممکن است چند ماه طول بکشد.

قوانین بیمه را بررسی کنید

در برخی موارد ممکن است ایرلاین سعی کند از پرداخت خسارت طفره برود و به بهانه پیچیدگی پفراینده یا موارد دیگر از این کار شانه خالی کند. بنابراین بهتر است جوانب احتیاط را رعایت کنید و قوانین و پوشش دهی بیمه در مورد گم شدن و آسیب دیدن چمدان را بررسی کنید. برخی بیمه ها در قبال چمدان گم شده یا آسیب دیده تان ممکن است مبلغی به شما پرداخت کنند.

منبع: الی گشت

به "چطور برای چمدان گمشده یا آسیب دیده مان غرامت بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور برای چمدان گمشده یا آسیب دیده مان غرامت بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید