گردشگری کودک و جامعه امروز

به گزارش وبلاگ گوگل، گردشگری کودک پدیده ای نوپا و دارای اهمیت است که می تواند نقش مهمی را در آموزش مهارت زندگی و جمعی بچه ها داشته باشد و در نهایت به توسعه صنعت گردشگری یاری کند.

گردشگری کودک و جامعه امروز

به گزارش از ، تا به امروز حدود 330 نوع گردشگری شناسایی شده که هر کدام احتیاجهای گروه متفاوتی از افراد را مورد توجه قرار می دهد، بچه ها به عنوان اعضای حمایت پذیر جامعه دارای احتیاجها و انتظارات خاصی هستند و توجه به شکوفاسازی استعدادها و آموزش صحیح آن ها از الزامات توسعه است،گردشگری کودک به در نظر دریافت خواسته های این گروه از جامعه و ایجاد تجربه مطلوب برای آن ها در سفر می پردازد.

روانشناس کودک گفت:بچه ها جزو آن گروه های اجتماعی هستند که تا کنون در گردشگری توجه چندانی به تأمین احتیاجهای حال و آینده و خواسته های ویژه آنان نشده است.

المیرا عسگر نژاد ادامه داد: بچه ها که از اعضای حمایت پذیر جامعه به شمار می فرایند اغلب به همراه خانواده ها در بسیاری از سـفرها حضـور دارنـد، امـا موضـوع اصلـی خواسته های آنان نیست.

او بیان نمود: همچنان که فرزندان رشد و به بلوغ می رسـند سـفرهای خانوادگی و گروهـی بـه بخشـی از رونـد زندگـی آنـان تبدیـل و بازیگـران صنعـت گردشگری با آگاهی از این موضوع سخت در کوشش اند تـا سـهم بیشـتری از بـازار گردشـگرانی را کـه در قالب گروه های خانوادگی سفر می نمایند به دست آورند.

کارشناس گردشگری می گوید: در گردشگری کودک محور، بچه ها علاوه بر بازی کردن و بازدید از مناظری که برایشان لذت بخش است به آموزش و یادگیری مهارت هایی می پردازند که در زندگی جمعی و آینده آنان موثر است.

زهره ابراهیم پور ادامه داد: گردشـگری دوسـتدار کـودک عبـارت اسـت از گردشـگری سالمی که کودک بدون خطر و بی احتیاج از مراقبت والدین به گردش و تفریح بپردازد در این نوع گردشگری، کودک با طبیعت بهتر و بیشتر انس می گیرد و احترام گذاشتن به آن را می آموزد و در ایـن فراینـد توانایی هـا و تمایلات وی در سـطوح و سـنین گوناگون در نظر گرفته می گردد.

او بیان نمود: گردشگری کودک تعریف جامع و مشخصی ندارد، اما می توان گفت سفر بخشی از زندگی هر انسان است، کودک در سفر فرصت کشف، کنجکاوی و جستجو را پیدا می نماید او می بیند، لمس می نماید، می شنود، می بوید و لذت می برد.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: این نوع سفرها یاری می نماید که مهارت های مختلفی در بچه ها رشد و پرورش پیدا کند تکیه بچه ها بر خودشان و انجام فعالیت های مختلف در طبیعت موجب می گردد که اعتماد به نفس بچه ها تقویت گردد.در سفر می آموزند مراقب خودشان و وسایلشان باشند و کم کم مسوولیت پذیری را می آموزند.

کارشناس گردشگری ادامه داد: نخستین قدم برای آغاز سفر کودک آن است که خانواده آمادگی داشته باشد، کودک زمانی می تواند لذت ببرد و آموزشی را دریافت کند که حس امنیت داشته باشد.اگر قرار باشد با یک غریبه سفر کند و او را نمی شناسد حتما زمان احتیاج دارد تا اعتمادش جلب گردد ولی در کنار خانواده چون اعتماد اولیه هست فضا امن تری برای آغاز سفر کردن و آغاز یادگیری دارد از آن جا که خانواده الگوی بچه بوده اگر خودشان آغاز به سفر نمایند بچه ها هم می بینند و تجربه می نمایند.

او ادامه داد: برای آغاز هر خانواده می تواند در فصل های مختلف سفری را برنامه ریزی کند سفر را می توان ساده در نظر گرفت وقتی خانواده سفرهای بیشتری را تجربه می نماید، خیلی از مسائل کم کم حل می گردد سفرهای گروهی به هر شکلی که باشد فرصت و امکانی برای یادگیری خانواده ها از یکدیگر بوده خانواده ها از هم یاد می گیرند و انگیزه های تازه ای به دست می آورند.

همه جای ایران می تواند مکانی مناسب برای گردشگری کودک باشد از شمال کشور تا جنوبی ترین نقطه ایران اسلامی پر از موقعیت های بالقوه گردشگری است که با قدم های بچه ها و مانوس شدن آن ها با این موقعیت ها به توسعه صنعت گردشگری یاری خواهد نمود.

انتهای پیغام./ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "گردشگری کودک و جامعه امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری کودک و جامعه امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید