تفاوت چیلر سانتریفیوژ و هواخنک چیست؟

به گزارش وبلاگ گوگل، چیلر، دستگاهی است که به وسیله انجام یکسری فرآیند در سیکل تبرید تراکمی و جذبی، گرما را از محیط می گیرد و باعث خنک سازی می گردد. انواع چیلرها به صورت کلی برای خنک سازی تجهیزات صنعتی و به عنوان تهویه مطبوع در تابستان برای ساختمان های مسکونی، اداری، ورزشی، تجاری و صنعتی استفاده می شوند.

تفاوت چیلر سانتریفیوژ و هواخنک چیست؟

چیلرها دو نوع اصلی دارند، چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی که هرکدام انواع مختلفی دارند و هر مجموعه ای با در نظر گرفتن فاکتورها و شرایط مختلف، مناسب ترین چیلر را برای مصرف خود انتخاب می نماید. دو مدل از شاخص ترین های آن، چیلر سانتریفیوژ و چیلر هوا خنک است که هر دو از نوع چیلر تراکمی هستند. در ادامه به آنالیز این دو مدل و تفاوت های آن ها پرداخته شده است.

چیلر سانتریفیوژ چیست؟

در چیلر سانتریفیوژ که نوعی چیلر تراکمی است، کمپرسور گریز از مرکز (سانتریفیوژ) به کار رفته و به طور گسترده در پروژه های ساختمانی و صنعتی استفاده می گردد. بازده چیلر با بازده کمپرسور ارتباط مستقیم دارد، بازدهی کمپرسور سانتریفیوژ وابسته به سرعت دوران پروانه کمپرسور است؛ هرچه سرعت دوران پروانه کمپرسور بیشتر باشد، طبیعتاً بازدهی چیلر نیز بیشتر خواهد بود، اما افزایش سرعت دوران پروانه کمپرسور باعث افزایش مصرف انرژی این سیستم می گردد. شرکت دایکین با استفاده از تکنولوژی اینورتر، مصرف برق را به مقدار چشمگیری کاهش داده است تا خریداران با خیال راحت این چیلر را برای پروژه های خود انتخاب نمایند.

چیلر سانتریفیوژ ظرفیت بسیار بالایی دارد و برای مکان هایی که احتیاج به ظرفیت بالای سرمایش دارند انتخاب مناسبی است، ازجمله کاربرد چیلر سانتریفیوژ می توان به استفاده در دانشگاه ها، بیمارستان ها، فرودگاه ها، مراکز خرید اشاره نمود

مورد ذکر شده تنها یکی از مزیت های این نوع چیلر است، از مزیت های دیگر آن می توان به دوام و طول عمر بالا و کم سر و صدا بودن آن ها اشاره نمود؛ از مزیت های دیگر چیلر سانتریفیوژ این است که فضای زیادی برای جایگذاری آن احتیاج نیست و فضای زیادی را اشغال نمی نماید.

چیلرهای سانتریفیوژ علیرغم عملکرد عالی، به علت سختی نصب و نبود متخصص برای انجام آن، چندان پرطرفدار نیستند، اما شرکت جهان تهویه ریما با تربیت نیروهای متخصص و کارآزموده این مشکل را برای همواره حل نموده است.

چیلر هوا خنک

یکی دیگر از انواع چیلرهای تراکمی، چیلر هوا خنک است که با نام چیلر هوایی نیز شناخته می گردد و برای سرمایش و خنک کاری تجهیزات صنعتی استفاده می گردد.

علت نام گذاری این چیلر به هوا خنک به علت نوع کندانسور آن است که از نوع هوایی بوده و این سیستم برای خنکسازی کندانسور از آب استفاده نمی نماید که با توجه به بحران آب، این نوع چیلر نسبت به چیلرآب خنک در این موضوع رجحان دارد.

چیلر هوا خنک به علت اینکه از آب استفاده نمی نماید، تجهیزات و لوله کشی های سبکی دارد. و در هر اقلیم و شرایطی قابل استفاده است؛ البته باید این نکته را هم ذکر کرد که چیلر هوا خنک خود انواع مختلفی دارد که با در نظر گرفتن مواردی همانند شرایط آب و هوایی آن منطقه و کاربرد انواع چیلر هوا خنک، باید مدل مناسب را انتخاب کرد.

چیلر هوا خنک، مانند چیلر سانتریفیوژ در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی کاربرد دارد بعلاوه برای خنک کردن تجهیزات صنعتی مانند ماشین آلات خط فراوری و صنایعی همانند فلزکاری، جوشکاری، بهداشت و درمان، تهیه و نگهداری مواد غذایی، داروسازی، پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد. شما عزیزان می توانید برای خرید چیلر هوا خنک دایکین که یکی از رجحانن ها در میان دیگر برندهای موجود در بازار است، برای محل کار یا ساختمان مسکونی خود با مشاورین شرکت جهان تهویه ریما که به عنوان نمایندگی رسمی کمپانی دایکین در ایران است، تماس گرفته و هدایت های لازم را در این خصوص دریافت کنید.

تفاوت های چیلر هوا خنک و چیلر سانتریفیوژ

هر دو این چیلرها ویژگی های مثبت زیادی دارند، اما تفاوت های این دو نوع چیلر در چیست؟

چیلر هوا خنک به علت عدم استفاده از آب برای مناطقی که با مشکل کمبود آب درگیر هستند، انتخاب مناسب تری است و به صورت کلی برای انتخاب چیلر هوا خنک، منطقه جغرافیایی محدودیتی ایجاد نمی نماید؛ از طرف دیگر چیلر سانتریفیوژ به علت حجم و ظرفیت بالای آن برای پروژه های بسیار بزرگ تر مانند استفاده در صنایع مختلف انتخاب بهتری است.

اکنون با هردو این چیلرها و با معایب و مزایای آن ها آشنا شدید، برای انتخاب و تشخیص اینکه کدام یک از انواع چیلر برای احتیاجتان مناسب تر است احتیاجمند دریافت مشاوره و هدایت های لازم هستید؛ شرکت جهان تهویه ریما https://jtrac.ir عرضه نماینده برترین برندهای جهان و تنها نماینده رسمی برند دایکین که یکی از معترجحانن و قدیمی ترین برندهای تهویه مطبوع جهانست، با کادری مجرب به شما یاری می نماید تا چیلر مورد احتیاج خود را انتخاب کنید و سپس با مناسب ترین قیمت در بازار محصول موردنظر خود را خریداری نمایید.

م. خ

منبع: ایرنا زندگی

به "تفاوت چیلر سانتریفیوژ و هواخنک چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت چیلر سانتریفیوژ و هواخنک چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید