تمجید باورنکردنی کارلسن از نابغه ایرانی!

به گزارش وبلاگ گوگل، چند روز پس از قهرمانی کارلسن در فینال قهرمانی جهان که در شهر دوبی با پیروزی بر نپومنیشی روسی به دست آمد و کارلسن را برای بار پنجم به قهرمانی جهان رساند، کارلسن در مطلبی که روزنامه مارکای اسپانیا از آن پرده برداشته است سخنی عجیب به زبان آورده است.

تمجید باورنکردنی کارلسن از نابغه ایرانی!

کارلسن 31 ساله که با نتیجه عجیب 7.5 بر 3.5 پیروز شد سه دور مانده به انتها رقایت ها کننده روس ها را با قدرت شکست دهد گفته است شاید رقابت های قهرمانی دنیا در دوبی آخرین رقابت او باشد و اگر فیروزجا در دوره بعدی به فینال رقابت ها نرسد انگیزه ای برای دفاع از عنوان قهرمانی اش برای بار ششم ندارد و شاید اصلا از عنوانش دفاع نکند.

کارلسن که در هشت سال گذشته قهرمان دنیا بوده است با بیان این مطلب گفته است ازبازی شطرنج لذت زیادی می برم و همچنان دوست دارم آن را ادامه بدهم و بی صبرانه منتطر فرا رسیدن کریسمس برای شرکت در رقابت های سریع و برق آسای قهرمانی دنیا هستم، ولی اعتراف می کنم رقابت های شطرنج کلاسیک قهرمانی دنیا در دوبی برای من زیاد لذت بخش نبود و بعضا در میان همین رقابت ها به مسابقات قهرمانی سریع و برق آسای دنیای (شاید رویارویی با فیروزجا) فکر می کردم.

کارلسن که در سال 2013 پیروز شد آناند هندی را شکست دهد و به مقام قهرمانی دنیا برسد، در ادامه و در سال های 2014، 2016، 2018 و 2021 نیز به ترتیب با کسب پیروزی مجدد مقابل ویسواناتان آناند، سرگئی کاریاکین، فابیانو کاروانا و یان نپومنیاشی توانست از مقام قهرمانی شطرنج دنیا خود دفاع کند، دراظهار نظری عجیب و غیر قابل گفته است تنها انگیزه او برای دفاع از عنوان قهرمانی دنیاش رویاوری دوجانبه اش با نابغه ایرانی دنیا شطرنج علیرضا فیروزجاست. اعترافی شیرین برای هواداران فیروزجا که او را در قامت قهرمانی دنیا می بینند.

فیروز جا که در ماه گذشته با قهرمانی در گرندپری سوئیس جواز حضور بین هشت نفر انتخابی قهرمانی دنیا برای رویاروی با کارلسن را کسب کرد و در ادامه با درخشش کم نظیر در جام ملت های اروپا برروی میز یک فرانسه به ریتینگ 2804 دنیا و رنک دوم دنیا رسید و پیروز شد رکورد کارلسن را در 18 سال و پنج ماهگی در عبور ازمرز 2800 و شش ماه زودتر از کارلسن بشکند و جوانترین نفر تاریخ در عبور از درجه 2800 شود (به یاد داشته باشیم پاندومی بیماری کرونا و تعطیلی رقابت های کلاسیک به مدت حدود 14 ماه باعث شد فیروزجا فرصت شکستن این رکورد را در نوجوانی از دست بدهد) به گمان خیلی از کارشناسان بزرگ شطرنج دنیا تنها رقیب جدی کارلسن در آینده است. رقیبی که انگیزه کارلسن است و او از حالا خودش را برای رقابت با او آماده می کند و در سخنی غیر قابل باور گفته است اگر فیروجا نفر منتخب فینال 8 نفر برتر دنیا برابر او نباشد، شاید به پشت میز مسابقه برای دفاع از عنوان قهرمانی دنیا نیاید و بعید است از عنوان قهرمانی اش دفاع کند.

نابغه ایرانی شطرنج حال حاضر دنیا و یکی از 15 نفر برتر تاریخ که از مرز 2800 عبور کرده است در حالی در رده دوم این رشته است که کارلس با 2865 با فاصله ای زیاد در رتبه یک دنیای واقع شده است. کارلسن که بهترین رکورش 2882 بوده است به فکر رسیدن به درجه 2900 است. درجه ای که هیج شطرنج بازی در تاریخ به آن نرسیده است و این هدف بزرگ قهرمان دنیا است. هدفی که کارلسن رسیدن به آن را سخت می داند و اعتراف می کند با تمام توان در بازی هایش برای رسیدن به آن زحمت می کشد.

باید منتظر ماند تا نبرد تاریخی که خیلی ها آن را پیش بینی می کنند به وقوع بپیوندد، رویارویی قهرمان هشت ساله اخیر دنیا و نابغه ایرانی دنیای شطرنج، رقابتی که می تواند تمام نگاه ها را در دنیا هفته ها در پی داشته باشد. مانند روز هایی که فیشر و اسپاسکی در ریکیاویک ایسلند در جنگ تفکر برتر آمریکا و روسیه به دوئل پرداختند و یا نبرد افسانه ای کاسپاروف و کارپف که تمام روسیه و دنیا را در دهه 80 به خود مشغول کرده بود.

ورزش سه

منبع: فرارو

به "تمجید باورنکردنی کارلسن از نابغه ایرانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمجید باورنکردنی کارلسن از نابغه ایرانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید