توصیه های یک استاد دانشگاه برای رهایی از استرس امتحانات مجازی

به گزارش وبلاگ گوگل، خبرنگاران/اصفهان استرس امتحانات؛ واژه ای عجین با دانشجویان است، اما این روزهای کرونایی حال و هوایی غریب دارد و حتی نوع استرس امتحانات با قبل فرق کرده است. برای کاهش استرس در ایام امتحانات که این روزها به شیوه ای متفاوت برگزار می شود، چه اقداماتی باید انجام شود؟

توصیه های یک استاد دانشگاه برای رهایی از استرس امتحانات مجازی

این روزهای کرونایی که دانشجویان در خانه و پشت سیستم های کامپیوتر درس می خوانند و یا امتحان می دهند، خیلی با روش تحصیل سال های گذشته تفاوت دارد. در این میان، دانشجویان نظراتی دارند، عده ای از کاستی های این شیوه گلایه مندند و از استرسی می گویند که تمامی ندارد و عده ای دیگر به دلیل شرایط بحرانی بیماری ناگزیر با این شیوه امتحان کنار آمده اند و حتی برخی آن را کارآمد می دانند.

در بررسی های وبلاگ گوگل دانشجویان در مورد برگزاری کلاس ها و امتحانات آنلاین نظرات متفاوتی داشتند، اما نکته قابل توجه این است که این روزها ترس و اضطراب دانشجویان از امتحانات بیشتر شده است.

زهره سعادتمند -دانشیار گروه علوم تربیتی و مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت وگو با وبلاگ گوگل، امتحان و آزمون های علمی را روشی برای ارزیابی آموخته های فراگیران دانست و اظهار کرد: امروزه ایجاد آمادگی برای حضور در امتحان اعم از آمادگی های علمی و روانی، خود مهارت محسوب می شود که می توان در قالب روش های نوین پیروزیت در امتحان آن ها را بیان نمود.

روش یادگیری مطالب حفظی

وی روش های نوین برای یادگیری بهتر پیشنهاد داد و در شرح روش یادگیری مطالب حفظی، گفت: برای یادگیری درس های حفظی روش پسخات توصیه می شود، این عنوان برگرفته از حرف ابتدایی شیوه های زیر است: پیش خوانی، سوال کردن، خواندن، از برگویی و تمرین.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در این روش، ابتدا مقدار مطالبی را که قرار است مطالعه شود، تعیین کنید و سپس آن مطالب را به سرعت بخوانید (پیش خوانی)، سپس عنوان به عنوان، از خود سوال کنید و به سوال ها پاسخ دهید (سوال کردن) و بلافاصله بعد از پاسخ، مطالب ذیل آن عنوان را بخوانید، این خواندن باید دقیق باشد و در هنگام خواندن، زیر مطالب خط بکشید و همزمان حاشیه نویسی کنید (خواندن). در این مرحله دانشجو باید دوباره برشود و عنوان به عنوان، مطالب خوانده شده را از خود سوال و از برگویی کند، یعنی مطالب را از حفظ بیان کند و در نهایت تمرین ها یا پرسش ها را پاسخ دهد (تمرین).

روش یادگیری مطالب درکی

سعادتمند همچنین در پاسخ به این پرسش که روش یادگیری مطالب درکی چگونه است؟ گفت: معمولا دانشجویان در زمینه یادگیری دروس فهمیدنی مانند ریاضی با مشکلاتی روبرو می شوند. در خواندن این دروس نیز باید به نکات زیر توجه شود؛ ابتدا باید قسمتی را که می خواهد بخواند، تعیین کنند، سپس با سرعت نگاهی به همه مطالب بیندازند، یعنی همه مطالب را پیش خوانی کنند و در مرحله بعد، قسمت های مربوط به هم را مجزا و از قسمت اول با دقت شروع به خواندن کنند و در حین خواندن، مثال ها را ابتدا خود حل و بعد به حل کتاب مراجعه کنند و برای این کار اصرار داشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی شخص به تمرین ها رسید، حداکثر تلاشش را بکند که خودش آن ها را حل نماید، حتی اگر از صحت راهکار اطمینان نداشته باشد، باز هم آنها را حل نماید و پس از حل تمرین، اگر پاسخ آن را در اختیار دارد، به آن مراجعه کند و نگاهی به پاسخ بیندازد و بعد مجددا خودش حل نماید و مصر باشد که همه عملیات را تا آخر انجام دهد، چون بسکمک از نکات، حین انجام عملیات تعیین می شود.

به گفته این استاد دانشگاه، داشتن مقداری اضطراب در اول جلسه امتحان امری طبیعی است و نباید از این اضطراب ترسید و دانشجو باید حرکت به سمت ساده ترین سوال را ادامه دهد، شاید در ابتدای کار احساس کند چیزی نمی داند و پاسخ هیچ سوالی یادش نمی آید، این موضوع نیز طبیعی است و روی هیچ سوالی نباید بماند، زیرا وقتی یکی دو سوال ساده را پاسخ داد و برگشت، میزان اضطراب کم می شود و راحت تر به سوالات پاسخ می دهد.

راهکارهای کاهش اضطراب در جلسه امتحان

مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در مورد راهکارهای کاهش اضطراب در جلسه امتحان، بیان نمود: اگر کسی برای حضور در جلسه امتحان به اندازه کافی مطالعه نکرده باشد و علایم اضطراب را نشان می دهد، این اضطراب نیست، بلکه ترس از امتحان است و بدیهی است کسی که از امتحان می ترسد، باید بیشتر مطالعه کند.

سعادتمند، نکاتی برای کاهش اضطراب امتحان به دانشجویان توصیه کرد و گفت: اگر دانشجو باز هم احساس می کند که در جلسه امتحان آن قدر اضطراب دارد که مانع امتحان می شود و باعث افت شدید نمره های درسی او است، باید این نکات را رعایت کند و اگر باز هم مشکل برطرف نشد، به مشاور مراجعه کند.

وی در شرح نکات کاربردی برای کاهش اضطراب، شرح داد: در شب و روز قبل از امتحان، به مرور به مطالب بپردازد، نه خواندن عمیق، زیرا خواندن عمیق در روزهای قبل از امتحان باید انجام شود. از چند ساعت قبل از امتحان دیگر مطالعه نکند. به موقع و مجهز در جلسه امتحان حاضر شود، یعنی وسایل لازم را به همراه داشته باشد. در روزهای امتحان فکر خود را درگیر بحث و جدل نکند و حل مشکلاتی را که پیش می آید به بعد از امتحان موکول کند.

وی ادامه داد: قبل از امتحان با کسی بحث نکند، زودتر سر جلسه حاضر شود و با تنفس عمیق و یاد خدای بزرگ به آرامش برسد؛ پس از دریافت برگه امتحان، نام و نام خانوادگی و سایر اطلاعات مورد نیاز را بنویسد و به سخنان استاد در مورد امتحان به دقت گوش دهد. در ابتدا شروع به خواندن همه سوالات کند و به محض اینکه به یک سوال ساده که جوابش را می داند رسید، آن را پاسخ دهد. پس از آن تا آخر سوالات برود و به همه سوالات ساده پاسخ دهد و بعد برشود به سوالات متوسط و سرانجام نیز به سوالات سخت که بیش از همه به تفکر نیاز دارد، پاسخ دهد.

راهکار عملی مهار اضطراب در جلسه امتحان

دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) راهکار عملی مهار اضطراب در جلسه امتحان را اینگونه بیان نمود: اگر در حین امتحان، اضطراب اندکی به سراغ فرد امتحان دهنده آمد، مهم نیست، فقط سعی کند عجله خود را کمتر کند، ولی اگر اضطراب شدید شد، از خودگویی مثبت استفاده کند، مانند این جملات؛ من سعی خودم را می کنم، ان شاء الله پیروز می شوم و... و هرگز از جملات منفی، از قبیل: بدبخت شدم، خیلی بد شد و.... استفاده نکند و البته تنفس عمیق را فراموش نکند.

سعادتمند اضافه کرد: دانشجو باید سعی کند در آخرین لحظه ها، پاسخ همه سوالات تشریحی را ـ حتی اگر فکر می کند اشتباه است ـ حتما بنویسد و در آزمون های چند گزینه ای که نمره منفی ندارد، نیز حتما به سوالات پاسخ دهد و اضطراب اضافی برای خود ایجاد نکند، مثلا در جلسه امتحان سعی نکند به دوستانش کمک کند و سعی نکند نشان دهد که شجاع است و از ممتحنین نمی ترسد و می تواند به دیگران مطالبی را برساند و یا بر عکس از آن ها مطالبی را بگیرد، این امور علاوه بر قبیح بودن، باعث اضطراب بیشتر نیز می شود.

وی اضافه کرد: دانشجو باید به احساسات منفی قبل از امتحان مثل این گونه احساس ها که هیچی بلد نیستم یا احساس می کنم همه مطالب را فراموش کرده ام، اعتماد نکند چرا که این گونه احساسات ممکن است قبل از امتحان برای بیشتر افراد به وجود آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توصیه های یک استاد دانشگاه برای رهایی از استرس امتحانات مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های یک استاد دانشگاه برای رهایی از استرس امتحانات مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید