عملیات ساماندهی استحکامات نظامی گلسرک رشت آغاز شد

به گزارش وبلاگ گوگل، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، عملیات ساماندهی استحکامات نظامی گلسرک رشت آغاز شد.

عملیات ساماندهی استحکامات نظامی گلسرک رشت آغاز شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان نمود: برای عملیات ساماندهی یاد شده 2میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که مطالعات، مستند سازی و خاکبرداری از تونل شروع شده است.

ولی جهانی اضافه نمود: با نصب تابلو ،آماده سازی جاده و همکاری دهیاران روستای گلسرک و امامزاده هاشم و بعلاوه دستگاه هایی چون منابع طبیعی، تونل دستکند گلسرک بعنوان جاذبه ای نو و گیرا برای هفته گردشگری پیش رو در مهر به مردم کشور معرفی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان شروع 50 طرح بازسازی بناهای تاریخی با اعتبار بیش از 150 میلیارد ریال در استان را یادآور شد و اضافه نمود: کشف این تونل به لحاظ تاریخی و گردشگری حائز اهمیت است و تا به امروز مطالعات کارشناسان نتایج خوبی را به همراه داشت.

جهانی با تاکید بر لزوم حفظ بافت های تاریخی و بعلاوه بناهای شاخص که معرف فرهنگ معماری استان گیلان هستند، اضافه نمود: اقلیم استان بگونه ای است که شرایط بازسازی را نسبت به دیگر استان های کشور سخت تر نموده و به همین علت، اعتبارات بیشتری طلب می نماید.

وی با اشاره به شرایط جوی گیلان و تاثیرگذاری آن در فرسودگی بناهای تاریخی، حفظ آثار تاریخی استان را به مراتب سخت تر از دیگر نقاط کشور دانست و گفت: علاوه بر عملیات بازسازیی، مسئولیت پذیری اجتماعی در برابر آثار تاریخی نیز باید مورد آموزش و توسعه قرار گیرد.

در مرداد 400 کشف بقایای یک تونل دستکند زیرزمینی در روستای گلسرک شهرستان رشت احتمالا مربوط به دوره قاجار خبرساز شد؛ این تونل زیر زمینی به طول تقریبی 700 متر شامل برج ها، پله های زیرزمینی، زاغه های مهمات، اتاق سربازان و غیره بصورت شمالی جنوبی حدفاصل کوه گلسرک و امامزاده هاشم ساخته شده است.

دوره دقیق احداث این تونل، کاربری سازه در دوره خودش، چگونگی فراهم آوری مصالح مورد احتیاج و چگونگی تامین آب با آنالیز و کاوش امکان پذیر خواهد بود.

سنگ های مالون، آجرهای فشاری، سنگ های رودخانه ای از جمله مصالح تونل است و در فاصله 10 الی 20 متر نیز برج های نگهبانی قرار گرفته است؛ دسترسی به برج ها به وسیله تونل و با یاری پله های زیر زمینی امکان پذیر است.

این سازه زیرزمینی با ابعاد مختلف بوده و در بعضی از نقاط، اتاق ها مستطیل شکل با سقف نورگیر است و به نظر می رسد اتاق سربازان یا انبار مهمات باشد؛ پس از ساخت تونل، روی سقف با خار و خاشاک پوشانده شده که این امر امکان رویت آن را سخت و سخت نموده است.

بنا به ابلاغیه ثبت ملی تونل دستکند گلسرک از سوی عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارتخانه است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن گردد برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب می گردد و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و بازسازی و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

منبع: همگردی

به "عملیات ساماندهی استحکامات نظامی گلسرک رشت آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات ساماندهی استحکامات نظامی گلسرک رشت آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید