غار کرم های شب تاب وایتومو؛ غاری دیدنی و شگفت انگیز

به گزارش وبلاگ گوگل، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در دنیا، بدون شک غارها هستند؛ غارهایی که در دل کوههای مرتفع یا کم ارتفاع واقع شده اند و با هر ساختاری که دارند، باز هم علاقمندان را به خود جذب می نمایند. کینگ کانتری که یکی از شاخص ترین منطقه ها کشاورزی نیوزیلند بحساب می آید، دارای منظره ها زیبا و چشم نواز طبیعی متعددی هست. اما شاخص ترین این جاذبه ها، غار کرم های شب تاب وایتومو waitomo glowworm caves بوده که نزدیک به یک قرن قدمت دارد و به عنوان نگینی در قلب این جزیره شمالی می درخشد. با ما در این مقاله خواندنی و جالب همراه باشید تا بدانید غار وایتومو کجاست و پی به اسرار و زیبایی هایش ببرید.

غار کرم های شب تاب وایتومو؛ غاری دیدنی و شگفت انگیز

تاریخچه غار

ویژگی اولی که در روبرو با غار کرم های شب تاب وایتومو فکر ما را به خود مشغول می نماید، نام این غار است. وایتومو از ترکیب دو کلمه Wai و Tomo تشکیل شد. واژه اول در زبان مائوری که زبان رسمی منطقه بوده، آب معنا می گردد و دومین واژه نیز در همین زبان به معنای گودال هست. با این تفاسیر، میتوان وایتومو را گودال آبی دانست که به خوبی ماهیت کلی غار را نمایان می نماید. در تاریخچه مرتبط با waitomo glowworm caves آمد که این غار در انتهای دهه 1800 میلادی و از طریق رئیس محلی منطقه مائوری و ملاک این زمین یعنی تین تینورا Tane Tinorau کشف شد و به دنیایان معرفی شد. این فرد تنها به کشف وایتومو بسنده نکرد و در سال 1887 میلادی و با همکاری یک نقشه بردار با نام میس سوار بر یک قایق شدند و به دل غار رفتند تا کاوش های خود را مستند نمایند.

براساس مقاله غار وایتومو کجاست باید بدانید که قایق این دو کاوشگر از ساقه گل کتان بوده و این ابزار ساده توانست نتایجی را روشن کند که دارای ارزش طبیعی و زمین شناسی زیادی بودند. آنها توانستند راستاهای ورودی و دالان ها را شناسایی و بر روی نقشه درج نمایند تا هدایت گردد برای کاوشگران بعدی. این آغاز بازدیدها و کاوش های وایتومو بود. پس از این تاریخ و در سال 1889 میلادی عموم مردم این فرصت را یافتند که به درون غار وارد شوند و از این زیبایی ها لذت ببرند. غار وایتومو به مدت چند سال در اختیار دولت نهاده شد، اما پس از چندی و در سال 1989 میلادی بعلت نیازهای مراقبتی به خانواده تینورا برگردانده شد تا آنها از این ملک به خوبی مراقبت نمایند.

براساس مقاله غار وایتومو کجاست باید بدانید که محققان عنوان می نمایند که غار وایتومو از ادغام دو غار اصلی وایتومو و روکوری Ruakuri cave ایجاد شده است. آنها معتقدند که زمان این ادغام حدود 30 میلیون سال طول کشید. این دو غار که کنار یکدیگر واقع شده بوده اند، در یک بستر مملو از صخره های آهکی شکل گرفته اند. آنها عنوان می نمایند که در 30 میلیون سال پیش و با روی هم نهاده شدن و نشست کردن استخوان ها و فسیل های دریایی و صدف ها در کف دریا و افزایش فشار آب دریا، صخره های آهکی از این مواد ایجاد شده و لایه های سختی را تشکیل دادند و سالها بعد این صخره های بزرگ بر اثر آتشفشان سر از آب بیرون آوردند و همچون دیواره هایی دور منطقه را احاطه کردند.

به مرور و به علت عبور آبها از بین این صخره ها و ایجاد کانال هایی بزرگ، غار کرم های شب تاب وایتومو waitomo glowworm caves شکل گرفت. این فرایند که شاید در چند سطر خلاصه شد، عمری به قدمت یک تاریخ را پشت سر گذاشته و از این حیث، دارای ارزشی قابل ملاحظه است. تزئینات داخلی غار یک شبه پدید نیامده اند. براساس مقاله غار وایتومو کجاست باید بدانید که صدها سال زمان گذشته تا استالاکتیت ها و استلاگمیت هایی به این عظمت و زیبایی ایجاد شده اند.

تزئینات درون غار

اشکال موجود در دل waitomo glowworm caves به سه دسته تقسیم می شوند: دو دسته قبلی که همان استالاکتیت ها و استلاگمیت ها هستند. این دو نوع تزئینات آهکی ظریف که بسیار نیز شنماینده بوده، ممکن است در میانه غار به یکدیگر بپیوندند و راه را مسدود سازند یا بازدید نمایندگان را برای عبور به دردسر بیاندازند. اما دسته سوم هلکتیت ها هستند که به صورتی مارپیچی و برخلاف جهت جاذبه زمین کشیده شده اند. این سه دسته از تزئینات درون غار این جاذبه را به یک بوم مینیاتوری بدل می نمایند که هر قسمتش به نوعی چشم ها را به خود خیره می نماید.

اما آن چیز که وایتومو را رنگین تر و نورانی نموده، وجود کرم های شب تاب هست. براساس مقاله غار وایتومو کجاست باید بدانید که این کرم های شب تاب که نوعی پشه بومی منطقه به نام آراکنوکامپا لومینوسا Arachnocampaluminosa بوده، در دل وایتومو سکنی دارند و با رشد خاص خود برای هر بیننده ای جالب توجه هستند. طبق اطلاعاتی که از کرم های waitomo glowworm caves بدست آمده، متوجه شدیم که آنان بخش قابل توجهی از عمر خود را به صورت لارو سپری می نمایند و طول آنها از چوب کبریت بیشتر نمی گردد.

زندگی کرم های شب تاب درون غار

یکی از عجایب زیستی در وایتومو نحوه زندگی کرم های شب تاب هست. آنها بر روی دیواره ها و سقف غار تارهایی می تنند که قابلیت چسبندگی دارند. سپس، بر روی این تارها با دم خود نور می تابانند و ضمن نور بخشیدن به درون غار، حشرات دیگر را به سوی این نورها می کشانند و آنها را به نحوی به تله می اندازند و از آنها تغذیه می نمایند. این نوع چرخه غذایی در این غار پر جاذبه، خود حکایتی است که برای کاوشگران شگفتی آور بود.

از دیگر ویژگی های شاخص غار وایتومو، شرایط جوی و نوری دورن آن است. این غار بعلت محیط تاریک و کم نوری که دارد، به خوبی نور کرم های شب تاب درونش را منعکس می نماید و صحنه های خیره نماینده ای را پدید می آورد. به علاوه که رطوبت مناسب درون غار نیز سبب ادامه حیات این حشرات شده است؛ حشراتی که با استفاده از تارهای خود که با شرایط مرطوب غار کاملا مطابقت دارند، حیات خود را تضمین می نمایند. به هر جهت میتوان گفت غار وایتومو با نور کمش، رطوبت مناسبش، جریان آب درونی و بعلاوه امن بودن در برابر وزش باد می تواند یک پناهگاه برای هر نوع حشره ای باشد.

اطلاعات تکمیلی درباره غار

میان روکوری و وایتومو یک راه زیر زمینی طویل وجود دارد که این دو غار را به یکدگیر مرتبط نموده و وجود چنین راهی سبب شده که هر نوع گردشگری بتواند از این راستا گذر کند. حتی گردشگرانی که ممکن است ناتوانی جسمی داشته باشند و بر روی ویلچر نشسته باشند نیز این فرصت را داشته باشند که در این راستا حرکت نمایند و از زیبایی های آن لذت ببرند. این غار که تنها غار در نیمه جنوبی کره زمین بوده، این فرصت را به بازدید نمایندگان خود داده که چنین گشت و گذاری را داشته باشند و می تواند با دالان های کوچک و بزرگ و سنگ های شگفت انگیز آهکی هر نوع گردشگری از هر نوع منطقه ای در دنیا را به وجد بیاورد.

در کشور نیوزیلند تورهایی ایجاد شده اند که به اعضای خود این فرصت را می دهند در عرض 45 دقیقه تمام پستوهای غار وایتومو را دیدن و از درون دالان هایی که با نور کرم شب تاب نور باران شده با قایق های پارویی عبور نمایند. این تورها علاوه بر امکانات عادی یک بازدید، شرایط مطلوب برای ماجراجویان را نیز مهیا می نمایند.

در ادامه بخوانیدجاذبه های سرگرمیی نیوزیلند | در نیوزیلند، سرگرمی کنید و لذت ببریدسفر به نیوزیلند | 12 علت که حتما می بایست به این کشور سفر کنیدمنبع: همگردی

به "غار کرم های شب تاب وایتومو؛ غاری دیدنی و شگفت انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار کرم های شب تاب وایتومو؛ غاری دیدنی و شگفت انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید