قدیمی ترین لوازم آرایشی دنیا در یک شهر باستانی کشف شد!

به گزارش وبلاگ گوگل، قدیمی ترین لوازم آرایش دنیا

امروزه یکی از اجزا جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از خانم ها، محصولات مختلف لوازم آرایشی و بعلاوه خدمات مراقبت و زیبایی از پوستشان است. در حال حاضر آن قدر این صنعت پیشرفت نموده است که برای هر سلیقه ای، هر مشکل و یا هر مورد دیگری که خانم ها بخواهند، لوازم و محصولات مختلف در دسترس است اما آیا تا به حال شده است که به این فکر کنید که لوازم آرایش برای اولین بار به وسیله چه کسی و در کجا به وجود آمد؟ با این که پاسخ این سوال در هاله ای از ابهام است اما قدیمی ترین لوازم آرایش دنیا در شهر باستانی جریکو کشف شده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، داستان قدیمی ترین لوازم آرایشی دنیا را مرور کنیم.

قدیمی ترین لوازم آرایشی دنیا در یک شهر باستانی کشف شد!

در تشریح این خبر آمده است که دانشمندان توانسته اند تا برای اولین بار قدیمی ترین لوازم آرایشی جهان را کشف نمایند. این لوازم آرایشی که در شهر باستانی جریکو کشف شده است، نزدیک به بیش از 5 هزار سال قدمت دارد. دانشمندان ایتالیایی در طی حفاری های تله سلطان در این شهر باستانی توانستند تا بقایای قابل توجهی از لوازم و ادوات آرایشیِ 5 هزار ساله ای را پیدا نمایند. در طی جریان اکتشافی که در این محوطه باستانی به وسیله دانشمندان و باستان شناسان ایتالیایی صورت گرفت، باستان شناسان داخل یکی از ظرف های صدفی کشف شده توانستند تا ماده سیاهی را کشف نمایند که به احتمال بسیار زیادی لوازم آرایش چشمی همانند سرمه و خط چشم بوده است.

در واقع دانشمندانی که در این سایت باستانی مشغول به کارند این احتمال را می دهند که مواد داخل این صدف در واقعا اکسید منگنز که مواد پایه در ساخت خط چشم است، تشکیل شده باشد و کاملا استفاده برای موارد آرایشی داشته باشد. از آن جایی که باستان شناسانی که در این منطقه باستانی کار می نمایند، این لوازم آرایشی را در ظروف صدفی مخصوص که بر روی آن ها همراه جواهرات حکاکی شده ای پیدا کردند که کم کم از قدمت آن ها بیش از 5 هزار سال می گذرد.

،البته این مسئله لازم به ذکر است که تیم تحقیقاتی که در این سایت باستانی مشغول به کار هستند توانسته اند تا اشیای باستانی دیگری را در این سایت باستانی کشف نمایند که باعث وصول آن ها به اطلاعات بسیار زیادی نسبت به زندگی مردم شهر باستانی جریکو شده است. این وسایل کشف شده، نشان از فرایند رشد و پیشرفت مردم ساکن در شهر جریکو و تعاملات شهفرایندان آن با دیگر شهرهای همسایه در سرزمین های اطرافشان بوده است.

از جمله دیگر آثار کشف شده در این سایت باستانی می توان به کودک تدفین شده و یا حتی همین کشف خبرسازی که موضوع مطلب ما است یعنی، قدیمی ترین لوازم آرایش جهان و جواهرات و شیشه های عطر باستانی اشاره کرد. البته باز هم تنها کشفیات در این شهر باستانی محدود به موارد ذکر شده نیست. طی تجزیه و تحلیل های مختلف اجرا شده در ادامه عملیات حفاری معین شد که ماده سیاهی که کشف شده، دقیقا از آن به عنوان خط چشم استفاده می شده است. همانطور که گفتیم این خط چشم های باستانی و قدیمی در داخل دو ظرف صدفی بسیار بزرگ قرار گرفته بوده اند.

به گفته محققانی که بر روی این سایت باستانی کار می نمایند، این پودر سیاه رنگ که بالاتر هم اشاره کردیم که احتمالا اکسید منگنز هستند و برای استفاده در آرایش چشم و ساخت نوعی لوازم آرایشی که ما به آن سرمه می گوییم، مورد استفاده قرار می گرفته است.

جالب است بدانید که حفاری های سایت تله سلطان در شهر جریکو در سال 1997 میلادی آغاز شده است و تا به حال حاضر هم ادامه دارد و این بدان معنا است که دانشمندان باستان شناس 40 سال است که در این منطقه عملیات اکتشافی و باستان شناسی انجام می دهند و هنوز هم این عملیات اکتشافی به انتها نرسیده است.

سایت تله سلطان در واقع بخشی از منطقه سرسبز در میان صحرا و شهر باستانی جریکو است که قدمت تاریخی آن به هزاران سال قبل باز می گردد. یافته های این سایت باستانی از 40 سال پیش تا به کنون نشان از رشد شهر باستانی جریکو را نشان می دهد هر چند که این شهر دیگر وجود ندارد و تنها نشانه هایی از آن به جای مانده است. جالب است بدانید که شهری آباد و پیشرفته در زمان خود همانند جریکو خاتمه به خاطر بروز جنگ های صلیبی و آسیب هایی که دید به صورت کلی متروکه شد و در نهایت همین جنگ ها باعث شدند که شهر باستانی جریکو از بین برود. قدیمی ترین لوازم آرایش جهان همانطور که گفتیم تنها کشف شگفت انگیز در این سایت باستانی نبوده است. لورنزو نیگرو که عنوان سرپرست ارشد تیم مطالعه و باستان شناسی در سایت جریکو و دیگر منطقه ها اطرافش را دارد در این زمینه به وبلاگ گوگل و سایت های باستان شناسی می گوید که : این شهر شاهد بعضی از مهم ترین پیشرفت های بشر در هنگام هلال حاصل خیز که به معنای نام بخش تاریخی از منطقه خاورمیانه که شامل بخش های خاوری دریای مدیترانه، میان رودان و مصر باستان می گردد؛ بوده است که همه آن ها به علت شجاعت، نوآوری و انعطاف پذیری و مترصد پیشرفت و ترقی بودن این جامعه در نهایت به دست آمده است.

به گفته بیشتر دانشمدانی که در این 40 سال بر روی این سایت کار کرده اند، پایه ساخت پودری که در این سایت کشف کرده اند و به عنوان قدیمی ترین لوازم آرایش جهان شناخته شده است و در صدف ها جاسازی شده بوده اند در واقع از معادنی بوده است که به وسیله مصریان باستان کشف و مورد بهره برداری قرار می گرفته است.

یکی از مواردی که در این جا حائز اهمیت می باشد این است که، کشف قدیمی ترین لوازم آرایش جهان در شهر باستانی جریکو که احتمالا محصولی دست ساز مصریان است، نشان می دهد که این شهر قبل از تخریب به عنوان یکی از راه های ارتباطی مهم در این منطقه استراتژیک بوده است و اهمیت فراوانی داشته است. با توجه به اکتشافات اخیر می توان به این صورت نتیجه گرفت که در این منطقه همسایگان رابطه های مهمی را با یکدیگر برقرار می کرده اند و این مسئله نیز گواه از روابط تجاری نزدیک در شهرهای باستانی مصر و جریکو و اطرافشان در هزاره سوم قبل از میلاد مسیح بوده است. یکی دیگر از نتایجی که از کشف این وسایل و بعلاوه قدیمی ترین لوازم آرایش جهان در شهر باستانی جریکو، می توان این نتیجه را حصول کرد که در شهر باستانی جریکو، اشراف زادگان بسیاری زندگی می کرده اند که از وسایل مجلل و لوکسی که مورد استفاده همگان در آن موقع نبوده است، استفاده می کرده اند.

از جمله دیگر یافته ها در طی مدت این 40 سال در جریکو که سر و صدای زیادی به پا کرد و علاوه بر قدیمی ترین لوازم آرایش جهان خبرساز شد، آرامگاهی متعلق به یک دختر بچه حدودا بین 9 یا 10 ساله است که به همراهش یک زن بالغ نیز دفن شده بود است.

بقایای این دختر 10 ساله به همراه این زن بالغ در حالی در این سایت باستانی پیدا شده اند که قدمت آن ها به حدود 1800 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. این دو نفر در اتاقی پیدا شده اند که به آن اتاق تدفین می گویند. در این اتاق تدفین علاوه بر بقایای دخترک و زن، یک عدد آهو و یک عدد بز نیز قربانی شده بودند که با توجه به آزمایشات کربنی، وجود آن ها محرز گشت، کشف شدند. ناگفته نماند که در این اتاقک تدفین، 6 ظرف سفالی نیز کشف شد.

جریکو | Jericho

جریکو و یا به عبارتی دیگر اریحا که در آن قدیمی ترین لوازم آرایش جهان کشف شده است و به عنوان یکی از 3 شهر باستانی جهان به شمار میرود، در کرانه باختری رود اردن قرار گرفته است. این شهر باستانی از میان 20 تمدن انسانی که باستان شناسان حضور آن ها را در این شهر تایید کرده اند، قدمت بسیار زیادی دارد که به حدود 9 هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح باز می گردد. 7هزار سال پیش از میلاد، شهر باستانی جریکو و یا همان اریحا به عنوان بزرگ ترین شهر جهان با جمعیتی در حدود 2 هزار نفر موجود بوده و با اقتدار به حیات خود ادامه می داده است. در کتب باستانی از این شهر با عنوان شهر درختان نخل نیز نام برده شده است.

منبع: الی گشت

به "قدیمی ترین لوازم آرایشی دنیا در یک شهر باستانی کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین لوازم آرایشی دنیا در یک شهر باستانی کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید