سیر تا پیاز خواص حنا برای سلامت انسان

به گزارش وبلاگ گوگل، از خواص حنا چه می دانید؟ هنگامی که نام حنا می آید بیشتر ما به یاد طراحی های روی دست، یا رنگ کردن مو با آن می افتیم؛ اما حنا، خواص بی شماری دارد که ممکن است از آن بی خبر باشیم. ما در این مقاله قصد داریم درباره خواص حنا با شما صحبت کنیم. حنا در اصل از مصر می آید و این کشور، تامین کننده اصلی حنا در جهان است.

سیر تا پیاز خواص حنا برای سلامت انسان

1200 سال قبل از میلاد، در کشور مصر، از حنا برای رنگ کردن مو، پوست، ناخن و همچنین فرایند مومیایی کردن استفاده می کردند. معروف است که کلئوپاترا برای حفظ زیبایی خود، از حنا استفاده می کرده است. ما در این مقاله 15 مورد از خواص حنا را با شما به اشتراک می گذاریم. همچنین از فواید حنا برای پوست و مو می گوییم و مضرات حنا را هم بررسی می کنیم.

حنا چیست؟

حنا، درختی همیشه سبز، کوچک و باریک است که در منطقه ها گرم سیر با آب وهوای خشک رشد می کند. گل های حنا کوچک، معطر و سفید هستند. گیاه حنا به ویژه در برگ های خود، دارای خواص دارویی ست. حنا بسیار ملایم است و خاصیت خنک کنندگی دارد. این خاصیت، در صورت استفاده موضعی، احساس طراوت به پوست می دهد. هنگامی که فواید حنا در رابطه با خنک کردن برای مردم آشکار شد، مردمی که در بیابان ها زندگی می کردند، شروع به استفاده از حنا برای خنک کردن بدن خود کردند. در ادامه همراه ما باشید، تا با 15 مورد از خواص این گیاه آشنا شوید.

15 مورد از خواص حنا برای سلامتی

خواص حنا برای سلامت بدن، مو و پوست بی شمار است. در بسکمک از کشورها از جمله هند، شمال آفریقا و کشورهای مسلمان، از این گیاه در طب سنتی استفاده می شود. در این قسمت، قرار است با فواید حنا به صورت کامل تری آشنا شویم.

1. خواص حنا برای درمان سردرد

گل حنا می تواند به کاهش سردرد ناشی از گرمای خورشید کمک کند. می توانید از آب گیاه حنا، برای تسکین میگرن، گرفتگی سر و درد پوست سر استفاده کنید. اثرات ضد التهابی و خنک کننده حنا، به کاهش تنش و تحریک جریان خون در مویرگ ها کمک می کند. این مورد از فواید حنا، سردرد را به طور مطلوبی کاهش می دهد.

2. خواص حنا برای کاهش درد آرتریت

آرتریت به طور کلی، به التهاب یک یا چند مفصل در بدن گفته می شود. یکی از فواید حنا، کاهش این درد است. ترکیبات خنک کننده برگ های حنا هنگامی که روی دست و پا استفاده می شود، سیستم عصبی را آرام می کند. این امر، درد آرتریت و علائم التهاب را کاهش می دهد. همچنین روغن حنا به صورت موضعی، برای تسکین دردهای آرتریت و روماتیسمی استفاده می شود.

افراد مسن به دلیل تحلیل رفتن غضروف و عضلات، دچار درد مفاصل و التهاب در سایر قسمت های بدن خود می شوند. از خاصیت های حنا، تسکین درد و التهاب در این افراد است.

3. خواص حنا برای پوست

خواص حنا برای پوست و مو بر کسی پوشیده نیست. در این قسمت، به خواص این گیاه دارویی برای پوست می پردازیم. ضدالتهاب بودن، یکی از فواید حنا برای پوست است. حنا، همچنین به کاهش عفونت های پوستی و انعقاد زخم های باز روی پوست هم کمک می کند. در طب سنتی، از این خاصیت، برای تسکین التهاب، سوختگی و اگزما کمک می گیرند.

همچنین برگ های گیاه حنا، دارای خواص ضدعفونی کننده هستند. این امر، به درمان عفونت های قارچی یا باکتریایی کمک می کند. یکی دیگر از فواید حنا برای پوست، خاصیت خنک کنندگی آن است. این خاصیت، پوست را از آفتاب سوختگی نجات می دهد.

4. خواص حنا برای مو

فواید حنا برای رشد و استحکام مو، موضوعی ست که تقریبا همه از آن باخبرند. حنا به جلوگیری از شکستگی کوتیکول مو کمک می کند. این امر درخشندگی و استحکام مو را بالا می برد. در ادامه، چند مورد از خواص گیاه حنا برای مو را به طور موردی برای شما بازگو می کنیم. همچنین یک روش درست کردن ماسک مو با حنا را با شما به اشتراک می گذاریم.

  • تقویت رشد مو
  • کاهش ریزش مو
  • حالت دادن به مو
  • جلوگیری کننده از شوره سر
  • کنترل خارش پوست سر
  • رنگ موی طبیعی
  • درخشان سازی مو
  • متعادل سازی سطوح PH سر

ماسک مو با حنا برای رشد مو

این ماسک با استفاده از حنا و آلوئه ورا درست می شود. ترکیب این دو ماده، به رشد مو کمک می کند. همچنین مو را حالت می دهد و آن را مرطوب نگه می دارد. از دیگر خواص این ماسک، می توان به بهبود سلامت پوست سر و ازبین بردن شوره سر اشاره کرد. مواد مورد نیاز جهت تهیه این ماسک عبارت اند از:

  • برگ حنا 1 فنجان
  • برگ آلوئه ورا 1 عدد
  • روغن نارگیل به مقدار لازم

برگ حنا و آلوئه ورا را خرد و کاملا مخلوط کنید تا خمیری یک دست به وجود آید. به خط مو، گوش ها و گردن خود روغن نارگیل بمالید تا رنگ نگیرند. حال، با یک برس رنگ مو، خمیر را از ریشه تا نوک موی خود بمالید. سپس موهای خود را با کلاه دوش، به مدت 2 ساعت بپوشانید. پس از گذشت 2 ساعت، موی خود را به خوبی با شامپو بشویید.

ماده موثره موجود در این ماسک مو، به رشد و تقویت موی شما کمک می کند.

5. خواص حنا در درمان تب

در دست گرفتن خمیری از برگ های حنا، می تواند به کاهش تب کمک کند. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، حنا به کاهش دمای بدن کمک می کند. این مورد از فواید حنا، سبب خنک شدن بدن و در نتیجه کاهش تب می شود.

6. خواص حنا برای لثه ها

جویدن برگ حنا، می تواند از زخم های دهان و التهاب لثه جلوگیری کند. این از دیگر خاصیت های حناست.

7. خواص گیاه حنا برای آرامش فکر

هندی ها از روغن استخراج شده از گیاه حنا، در اعیاد مذهبی و آیین های خود استفاده می کنند. آن ها معتقدند کاهش خشم و استرس و گرفتن آرامش فکر و فکر، از فواید حنا هستند.

8. خواص حنا برای تسکین التهاب ناشی از پوشک در بچه ها

یکی دیگر از فواید این گیاه، تسکین التهاب پوستی در بچه ها است. برگ های تازه حنا را در آفتاب، خشک و سپس آن ها را پودر کنید. پودر را در نواحی ملتهب بپاشید. این کار، التهاب و گرمای بدن کودک را تسکین می دهد. البته برای هرگونه درمان سنتی روی کودک خود، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

9. خواص حنا برای درمان اسهال خونی

از ترکیب دانه های له شده حنا با روغن، می توانید گلوله های کوچک قرص مانندی درست کنید و آن را با آب قورت دهید. هرچند توصیه ما برای شما، مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای تجویزی اوست.

10. خواص حنا برای سم زدایی

از دیگر فواید حنا، می توان به سم زدایی طهال و کبد و بهبود سلامت کلی بدن اشاره کرد. کبد مسئول دفع سموم از بدن است، پس سلامت آن ضروری ست. می توانید برگ یا پوست حنا را در آب خیس کنید و آب آن را بنوشید. این کار به دفع سموم بدن شما کمک می کند.

11. خواص حنا برای تنظیم فشار خون

یکی از فواید گیاه حنا که مورد بحث بوده، کمک به سلامت قلب است. دانه یا آب حنا سبب کاهش فشار خون می شود. این مورد از خواص حنا، در کاهش سکته و حملات قلبی موثر است.

12. خواص حنا برای سلامت ناخن

اگر از ناخن های خود به درستی مراقبت نکنید، احتمال ابتلا به عفونت در فضای زیر ناخن وجود دارد. برای درمان سنتی و گیاهی ناخن، می توانید روی حنا حساب کنید. حتما انگشت های زنان قدیمی را که با حنا پوشانده شده بود، دیده اید. برگ های حنا، چون ضمادی ست که می توان روی ناخن قرار داد. این عمل، تحریک، عفونت و درد ناخن را کاهش می دهد.

13. خواص حنا برای کاهش فرایند پیری

حنا، خواص آنتی اکسیدانی دارد. این مورد از فواید حنا در کاهش فرایند پیری و درمان چین وچروک صورت موثر است. همچنین، روغن حنا معمولا برای لکه ها و جای زخم صورت توصیه می شود.

14. خواص حنا برای کاهش اختلالات خواب

روغن حنا از دیرباز، برای درمان اختلالات خواب استفاده می شده است. اختلالاتی چون بی خوابی، بی قراری در خواب و سایر مسائل را می توان با استفاده از روغن حنا کاهش داد. این امر، به دلیل وجود مواد تسکین دهنده در گیاه حناست. حنا با آرام کردن فکر و بدن، خواب شما را پر از آرامش می کند.

15. خواص حنا برای طاسی

برای استفاده از خواص حنا در کمک به طاسی، 50 تا 60 گرم برگ حنا را در 250 گرم روغن خردل بجوشانید. سپس آن را صاف و در بطری دربسته نگهداری کنید. مو و پوست سر خود را به طور مرتب با این روغن ماساژ دهید. این کار به طور طبیعی، سبب تحریک رشد مو می شود.

مضرات حنا

حنا به عنوان یک گیاه بی خطر شناخته می شود؛ اما باید اطمینان حاصل کنید که پودر یا خمیر حنایی که خریداری می کنید، 100 درصد ارگانیک و فاقد مواد شیمیایی باشد. گاهی، مواد شیمیایی مضری به حنا اضافه می شود که ممکن است سبب آسیب به سلامتی شما شود. حنای خالص هم ممکن است در برخی افراد سبب واکنش های آلرژیک شود.

اگر هنگام استفاده از حنا، متوجه سوزش در چشم، آبریزش و خارش شدید، احتمالا به حنا حساسیت دارید و باید مصرف آن را قطع کنید. یکی دیگر از مضرات حنا، ایجاد مسائل تنفسی در افرادی ست که آلرژی شدیدی به آن دارند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، دور نگه داشتن حنا از دسترس بچه ها است. بلع حنا، می تواند سبب ناراحتی معده و دیگر عوارض جانبی شود.

جمع بندی پایانی در رابطه با حنا

همان طور که با خواندن این مقاله متوجه شدید، حنا گیاهی بسیار مفید و پرخاصیت است. از درمان سردرد گرفته تا کمک به کاهش تب، سم زدایی و آرامش فکر، با استفاده از حنا ممکن است. اما فواید حنا به همین جا ختم نمی شود. حنا برای پوست و مو هم فواید زیادی دارد که در این مقاله به آن ها پرداختیم.

اگر تا به امروز تنها استفاده شما از حنا، برای مراسم حنابندان یا نقش ونگار انداختن روی دست هایتان بوده است، از این به بعد حنا را جدی تر بگیرید. این نکته را هم فراموش نکنید که اگرچه خواص حنا برای درمان دردهای مختلف زیاد است؛ اما در صورت ادامه داربودن هر دردی، مراجعه به پزشک، واجب تر و حیاتی تر از هرگونه درمان سنتی همچون درمان با حناست.

منبع: اسنپ مارکت

به "سیر تا پیاز خواص حنا برای سلامت انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تا پیاز خواص حنا برای سلامت انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید