ماجرای مالیات نو در فروش خودروسازان چیست؟

به گزارش وبلاگ گوگل، بر اساس قانون نو ارزش افزوده که از نیمه دی ماه اجرایی شده است، خودرو های فراوری داخل نیز مشمول عوارض نوی به نام مالیات سبز شده اند.

ماجرای مالیات نو در فروش خودروسازان چیست؟

به گزارش تسنیم، بر اساس قانون نو مالیات ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو ها براساس رتبه بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده مشمول مالیات و عوارض سبز شده است.

این نرخ از مالیات براساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودرو های سواری و وانت دو کابین محاسبه و اعمال می گردد. بعلاوه، بر اساس ماده 30 قانون نو مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه فراورینماینده به خریداران مشمول مالیات می گردد. البته هرچند این مالیات به وسیله خودروساز وصول میگردد، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و در نهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد.

پیگیری ها نشان میدهد، بحث مالیات سبز که از 13 دی ماه امسال مطرح شده و به عنوان عوارض اخذ می گردد، در واقع مالیات بر آلایندگی خودرو ها است. این آلایندگی نیز به وسیله سازمان ملی استاندارد مشخص می گردد. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که این مالیات را خودروساز ها ابتدا دریافت نموده و پس از آن به حساب دولت واریز می نمایند.

به عنوان مثال در یکی از برنامه های فروش فوق العاده اخیر شرکت خودروساز برای خودرویی مثل پارس سال، حدود 4 میلیون تومان مالیات نو لحاظ شده است. این مالیات پیش از این وصول نمی شد.

آنالیز قانون مالیات ارزش افزوده نشان میدهد، خودرو هایی که به فرض در رده انرژی E قرار گیرند مشمول دو درصد عوارض هستند. بعلاوه بر اساس ماده 30 قانون مالیات ارزش افزوده نیز یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودرو های داخلی وصول خواهد شد.

در همین خصوص محمد مسیحی معاون سازمان مالیاتی گفته است، بر اساس قانون دائمی مالیات ارزش افزوده، اولین انتقال خودرو از کارخانه های سازنده یا وصل نماینده قطعات پیش ساخته (مونتاژ نماینده) داخلی یا واردنمایندگان (نمایندگی های رسمی شرکت های خارجی) به خریداران، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است.

با توجه به اجرای قانون دائمی مالیات ارزش افزوده مصوب و بر اساس تبصره 2 ماده 30 قانون مذکور، اولین انتقال خودرو از کارخانه های سازنده یا وصل نماینده قطعات پیش ساخته (مونتاژ نماینده) داخلی یا واردنمایندگان (نمایندگی های رسمی شرکت های خارجی) به خریداران و بعلاوه هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می گردد.

به این ترتیب از تاریخ اجرای قانون یاد شده نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال به نرخ یک درصد برای انواع خودرو های فراوری داخل و 2 درصد برای انواع خودرو های وارداتی اقدام نمایند. بر این اساس از خودرویی مثل پژو پارس با قیمت مصوب 165 میلیون تومان، حدود 4 میلیون تومان مالیات (مجموعا 2 درصد عوارض و یک درصد مالیات نقل و انتقال) نو وصول خواهد شد.

پیگیری های تازه نشان میدهد، با توجه به دوره های پرداخت مالیات ارزش افزوده، خودروساز ها امکان استفاده از این منابع را برای سپرده گذاری کوتاه مدت و دریافت سود دارند. به عبارت دیگر، خودروساز ها یک خودرو با آلایندگی بالا فراوری می نمایند و مردم باید مالیات آلایندگی آن ها را بپردازند در حالی خودروساز از عواید حاصل از مالیات می تواند سپرده گذاری کند و سود بیشتری دریافت کند.

منبع: فرارو

به "ماجرای مالیات نو در فروش خودروسازان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای مالیات نو در فروش خودروسازان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید