سرانجام کار نمایشگاه بین المللی کتاب باکو پس از 5 روز

به گزارش وبلاگ گوگل ، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب باکو که از ششم اکتبر 2021، چهاردهم مهرماه 1400 آغاز به کار نموده بود پس از 5 روز کاری، یکشنبه دهم اکتبر 2021 ،هجدهم مهرماه 1400همراه با پیامی از طرف آنار کریم اف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان مبنی بر این که از سال جاری این نمایشگاه به صورت سالانه برپا خواهد شد به کار خود پایان داد. شایان ذکر است، قدمت نمایشگاه کتاب باکو به 14 سال پیش باز می شود و تا کنون به صورت دوسالانه برگزار می شد.

سرانجام کار نمایشگاه بین المللی کتاب باکو پس از 5 روز

هفتمین دوره این نمایشگاه با حضور 12 کشور دنیا آغاز به فعالیت کرد. بعلاوه خانه کتاب و ادبیات ایران (به نمایندگی از صنعت نشر کشورمان) و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب باکو و در غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران با فضای 36 مترمربع حضور داشتند. لازم به ذکر است این دوره از نمایشگاه کتاب باکو به نام نظامی گنجوی شاعر پارسی گوی پرآوازه مزین بود و جمهوری اسلامی ایران هم در این نمایشگاه با بیش از 300 عنوان کتاب در مباحث متنوع و عمدتا با کتاب هایی با موضوع نظامی گنجوی حضور پیدا کرد.

ازجمله اقدامات اجرا شده به وسیله خانه کتاب و ادبیات ایران می توان به معرفی صنعت نشر ایران، برپایی کنج نظامی در غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران، ارائه کتابشناسی نظامی گنجوی (معرفی بیش از 900 عنوان کتاب)، معرفی کتاب های ایرانی با موضوع نظامی گنجوی به زبان ترکی آذری (بیش از 300 عنوان)، معرفی طرح گرنت و تاپ، معرفی کتاب های ایرانی که بیش از دو جایزه داخلی و خارجی را کسب نموده اند، معرفی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، معرفی نمایشگاه مجازی کتاب تهران، دیدار و دیدار با مقامات رسمی و فعالان صنعت نشر آذربایجانی و خارجی اشاره نمود.

علاوه بر موارد ذکر شده برنامه های جنبی متنوعی هم در این نمایشگاه به وسیله غرفه جمهوری اسلامی ایران (خانه کتاب و ادبیات ایران و رایزنی فرهنگی) صورت گرفت که از جمله این فعالیت ها برگزاری مسابقات ادبی نظامی شناسی و شهریارشناسی و اهدای جوایز بود که بسیار مورد توجه رسانه های آذربایجانی نهاده شد و روزنامه معروف حریت صفحه ای را به این برنامه اختصاص داد. مسابقه شعرخوانی از دیوان شهریار و خمسه نظامی گنجوی هم برنامه دیگری بود که در غرفه ملی ایران اجرا شد و به افرادی که توانستند از روی متون یا از حفظ شعری از این دو شاعر پارسی گوی بخوانند جوایزی اهدا شد. بیشتر استقبال کنندگان این مسابقه اشخاصی بودند که یا ریشه ایرانی داشتند یا در دانشگاه ها و موسسات آکادمیک آذربایجان، زبان فارسی یا ایران شناسی خوانده اند.

سخنرانی نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران در محل سالن اجتماعات وزارت فرهنگ باکو و رونمایی از ترجمه آذری کتاب یک چیز سیاه با نویسندگی و تصویرگری رضا دالوند که به وسیله مسئولان نمایشگاه کتاب باکو تدارک دیده شد برنامه دیگری بود که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد. این کتاب با ترجمه آرزو جعفر اوا به ترکی آذری برگردانده شده و به وسیله انتشارات سه سیب به زیور طبع آراسته شده است این کتاب در سوئیس هم چاپ و منتشر شده است.

لازم به ذکر است در روز آغازین هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب باکو با حضور معاون نخست وزیر و وزرای فرهنگ و تحصیل جمهوری آذربایجان به همراه چندین تن از شخصیت های فرهنگی و سیاسی این کشور و سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان از کتاب هفت پیکر نظامی گنجوی که به وسیله رایزنی فرهنگی ایران ترجمه و چاپ شده بود، رونمایی شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "سرانجام کار نمایشگاه بین المللی کتاب باکو پس از 5 روز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام کار نمایشگاه بین المللی کتاب باکو پس از 5 روز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید