آرامگاه بابا لقمان ، هزار سال داستان و روایت

به گزارش وبلاگ گوگل، سرزمین کهن ایران، عارفان و بزرگان و نامداران بسیاری به خود دیده است. بزرگانی که قرن ها پیش زندگی می کردند و امروز آرامگاه هایشان ارزش تاریخی، فرهنگی و معماری بسیاری دارند. تقریبا در هر شهر و منطقه ای از ایران چنین اماکنی یافت می گردد و که مورد توجه علاقه مندان معماری و هنر هستند. این بار در مجله خبرنگاران قصد داریم یکی از این آرامگاه ها را به شما معرفی کنیم. آرامگاه بابا لقمان در شهر سرخس در مرز ایران و ترکمنستان و در مجاورت صحرای قره قروم. معمولا گردشگرانی که به شمال خراسان سفر می نمایند، به جز گشت وگذار در طبیعت زیبای منطقه، حتما بازدید از مقبره بابا لقمان را هم در برنامه شان دارند. اگر شما هم به چنین جاهایی علاقه دارید با ما همراه شوید.

آرامگاه بابا لقمان ، هزار سال داستان و روایت

آرامگاه بابا لقمان، مروارید سرخس

آرامگاه بابا لقمان ، در شهر سرخس خراسان رضوی

نام شهر سرخس شاید به گوش تان خورده باشد. این شهر در شرقی ترین گوشه شمال ایران، در استان خراسان رضوی و در فاصله 185 کیلومتری مشهد واقع شده است. شهر سرخس از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در دوران باستان ساریکا نام داشته اما در متون قدیمی به نام سرخس نو، سرخس ناصری، سرخس افراسیابی و ساریگا هم نامیده شده است. نام این شهر در داستان جنگ هفت گردان شاهنامه فردوسی هم آورده شده است.

شهر سرخس در روزگاران گذشته بسیار مهم بوده است چرا که در سر راه واقع شده بود و قرن ها هر کس می خواسته از خراسان به مرو یا ماوراالنهر برود باید از این شهر عبور می کرد. علاوه بر این، سرخس به علت داشتن مدرسه ها و کتابخانه های خود از مراکز علمی و فرهنگی مهم بوده است. در دوران قاجار هم سرخس شهر مهمی بود، در این دوران ترکمن ها زیاد به مرزهای ایران حمله می کردند و ناصرالدین شاه بارها مامورانی را به سرخس می فرستاد تا اخبار محلی و مرزی را برایش بیاورند.

از این پیشینه تاریخی آثاری مانند آرامگاه بابا لقمان در شهر سرخس به جا مانده است. این آرامگاه منسوب است به یک عارف مشهور سرخسی که در قرن چهارم هجری می زیست.

بابالقمان، هم عصر ابوسعید ابوالخیر

روی بدنه هر یک از اضلاع قاعده گنبد، یک روزنه برای روشنایی داخل گنبد تعبیه شده است

این آرامگاه که در فاصله یک کیلومتری شمال شهر سرخس واقع شده است، به عارفی شوریده و شیدا تعلق دارد که هم عصر ابوالسعید ابوالخیر عارف و شاعر نامدار قرن چهارم و پنجم هجری بوده است. ابوسعید ابوالخیر مقامی بسیار برجسته و ویژه در بین عرفا دارد و نام او با شعر و عرفان عجین شده است به طوری که در بخش مهمی از شعر پارسی نام او در کنار مولوی و خیام قرار می گیرد. این عارف بزرگ بابا لقمان را از بزرگان می داند و در در متون تاریخی و عرفانی نوشته شده است که در سرخس از ابوسعید پرسیدند که ظریف کیست و او پاسخ داد در شهر شما لقمان.

امروز از بابا لقمان آرامگاهی به جا مانده است که به رغم اینکه بیش از هزار سال از عمرش می گذرد همچنان باشکوه و باصلابت در میان زمین های زراعی خودنمایی می نماید و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. بین این بنا و آرامگاه سلطان سنجر سلجوقی و نیز آرامگاه امام غزالی شباهت زیادی وجود دارد. این بنای آجری شامل گنبدی است که ایوانی بلند دارد. بخش مدور گنبد آرامگاه بابا لقمان به وسیله نواری که به شکل کمربند دور آن واقع شده است، از دیواره که روی قاعده چندضلعی واقع شده است، جدا می گردد.

روی بدنه هر یک از اضلاع قاعده گنبد، یک روزنه برای روشنایی داخل گنبد تعبیه شده است. گچبری ها و آجرکاری های آرامگاه هم بسیار زیبا است. داخل بقعه تزئینات کاشی زیادی هم وجود داشته که امروز تقریبا اثری از آنها باقی نمانده است. آخرین نکته درباره طاق نماهای داخلی بنا است آجرکاری ظریف و طرح های هندسی لوزی گود و برجسته تزیین شده اند و از مهم ترین ویژگی های این بنا محسوب می گردد .

بنای زیبای آرامگاه بابا لقمان

ساختمان آرامگاه از دو قسمت مربع شکل متصل به هم تشکیل شده است . آرامگاه دوطبقه دارد و طبقه دوم غرفه دار است. ایوان جلو یا همان طاق ورودی آرامگاه 9 متر عرض دارد و عرض ضلع شمالی 25 متر، ضلع جنوبی 18/5 متر و ضلع شرقی و غربی 26 متر است. در اضلاع شمالی و غربی آرامگاه 7 طاق نما در ارتفاع 4 متری ساخته شده است.

پیشنهاد می کنیم بعد از گشت وگذار در طبیعت زیبا و بکر سرخس و بازدید از بقعه، حدودا 70 کیلومتر به سمت جنوب غربی سرخس برانید و از دریاچه زیبای بزنگان هم تماشا کنید. این دریاچه در 5 کیلومتری روستای بزنگان واقع شده است. بزنگان دریاچه ای است عمیق و پرشیب و صخره ای که مساحتی در حدود 50 هکتار دارد.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "آرامگاه بابا لقمان ، هزار سال داستان و روایت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه بابا لقمان ، هزار سال داستان و روایت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید