الجزایر سفیر خود را از اسپانیا فراخواند

به گزارش وبلاگ گوگل، وزرات خارجه الجزایر در واکنش به موضعگیری تازه اسپانیا در قبال مسئله صحرای غربی، سفیر خود را از مادرید فراخوانده است.

الجزایر سفیر خود را از اسپانیا فراخواند

به گزارش سرویس بین الملل وبلاگ گوگل، وزرات خارجه الجزایر امروز شنبه گفت که سفیر خود در اسپانیا را به خاطر اظهارات اخیر مادرید، فراخوانده است.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم، ضمن نقل بیانیه وزرات خارجه الجزایر، گزارش داد، مسئولان الجزایر از تغییر موضع ناگهانی اسپانیا درباره مسئله صحرای غربی، تعجب کرده و به همین دلیل تصمیم گرفته است که سفیر خود را برای مشورت، فرابخواند.

جبهه پولیسار رو نیز با انتشار بیانیه ای، از موضع اسپانیا ابراز تعجب کرد و گفت که این موضع، با قوانین بین الملل در تناقض است؛ زیر بر اساس این قوانین، مغرب هیچ حاکمیتی بر صحرای غربی ندارد.

این در حالی است که اسپانیا روز جمعه، ضمن تغییر مواضع پیشین خود، برای نخستین بار به صورت علنی، از موضع مغرب در قبال صحرای غربی حمایت کرد. پیش از این اسپانیا، موضع بی طرفانه ای در قبال این موضوع داشت.

خوزه مانوئل آلبارس وزیر خارجه اسپانیا روز گذشته در جمع وبلاگ گوگل گفت که طرح خودمختاری که مغرب در سال 2007 ارائه کرد، برای حل این نزاع، جدی تر، واقعی تر و موضوعی تر است.

پیش از این نیز، دولت اسپانیا از آغاز مرحله جدیدی در رابطه با مغرب خبر داده بود که مبتنی بر احترام متقابل، فقدان اقدامات یکجانبه بوده و بر اساس شفافیت و تماس دائم باشد.

کاخ پادشاهی مغرب نیز پیش از این گفته بود که از دولت اسپانیا پیامی دریافت کرده است که در آن، طرح پیشنهادی مغرب برای خودمختاری در صحرای غربی، راهکار خوبی برای حل این بحران است.

این در حالی است که ابراهیم غالی رهبر جبهه پولیسارو برای درمان در آوریل 2021 راهی اسپانیا شده بود. همین مسئله، باعث اختلافات دیپلماتیک بسیاری بین مادرید و رباط شد.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال 1973 به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال 1976، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال 1979 با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که الساقیة الحمراء نامیده می شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و مجلس محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می گوید اگر قرار به برگزاری همه پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه پرسی مشخص سرنوشت برای صحرای غربی است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "الجزایر سفیر خود را از اسپانیا فراخواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الجزایر سفیر خود را از اسپانیا فراخواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید