جریان روستای قبله چیست؟

به گزارش وبلاگ گوگل، این روزها رسانه های ضد انقلاب با دروغ پردازی سعی در ایجاد درگیری و اعتراضات در روستای قبله در شهرستان کوهدشت نموده اند.

جریان روستای قبله چیست؟

به گزارش گروه استان های وبلاگ گوگل از خرم آباد، در روز های اخیر کلیپی در فضای مجازی منتشر و بلافاصله به وسیله رسانه های ضد انقلاب به طور گسترده بازنشر داده شد.

در کلیپ عنوان شده در سیل سال 98 تعداد 40 واحد مسکونی در روستای قبله بخش طرهان شهرستان کوهدشت دچار خسارت و تخریب می گردد و بنیاد مسکن استان لرستان جهت ساخت این واحد های مسکونی با فرستادن پیمانکار به منطقه، پس از طی مراحل قانونی دریافت تسهیلات و گرفتن کارت های پرداخت اقساط تسهیلات متقاضیان برای ساخت این واحدها، تا به امروز اقدامی جهت ساخت واحد های مسکونی روستائیان انجام نداده است. به همین منظور سراغ مسئولان بنیاد مسکن استان لرستان رفتیم تا در جریان واقعیت ماجرا قرار بگیریم.

مسعودرضایی مدیرکل بنیادمسکن استان لرستان در این رابطه با بیان اینکه این خبر از اساس نادرست و بی پایه است و واحد های مسکونی روستای قبله بخش طرهان شهرستان کوهدشت در سیل سال 98 دچار خسارت نشده اند گفت: با توجه به اینکه ساخت مسکن محرومین یکی از رسالت ها و مهمترین فعالیت های بنیاد مسکن به شمار می رود و براساس تفاهمنامه سه جانبه فی مابین سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری مورخ 23 مهر ماه سال 98 که حدود هشت ماه از سیل سپری شده بود مقرر شد 2000 واحد مسکن محرومین در سراسر استان از جمله 35 و احد مسکونی در روستای قبله بخش طرهان شهرستان کوهدشت ساخته گردد.

بنیاد مسکن تسهیلات را به حساب متقاضیان واریز می نماید نه پیمانکار

وی اضافه نمود: جهت ساخت هر واحد مسکن محرومین 40 میلیون تومان از تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی و 25 میلیون تومان یاری بلاعوض سازمان برنامه و بودجه متناسب با پیشرفت کار ساخت و ساز به صورت اقساطی آزاد سازی و به حساب متقاضیان و مالک واریز می گردد نه پیمانکار و اینکه در کلیپ منتشر شده ادعا می گردد کارت دریافت تسهیلات از متقاضیان گرفته شده است واقعیت ندارد و دادن کارت به پیمانکار براساس توافق میان متقاضیان یا همان کارفرما و پیمانکاربوده و بنیاد مسکن در این زمینه هیچ نقشی ندارد.

مدیرکل بنیادمسکن لرستان اعلام کرد: بر اساس آنالیز همکاران شهرستان، پیمانکار واحد های مسکونی روستای قبله طی سه مقطع زمانی و سه قیمت توافقی قرارداد ساخت 35 واحد مسکن محرومین را با مالکین به عنوان کارفرما تنظیم نموده اند و در دو قرارداد ساخت 20 واحد مسکونی با قیمت هرمتر زیر بنا توافق نموده اند که تقریباً واحد ها به مرحله بهره برداری رسیده اند، ولی در قرارداد ساخت 15 واحد مسکونی که با قیمت مقطوع هر واحد 65 میلیون تومان بوده که به علت گرانی مصالح بین متقاضیان و پیمانکار مشکلاتی به وجود آمده است البته در همین 15 واحد هم بخش زیادی ار کار اجرا شده و تنها سه واحد در مرحله فنداسیون بوده است.

وی اعلام کرد: بنیاد مسکن در انتخاب پیمانکاران نقشی ندارد و با توجه به اینکه عمده متقاضیان توان اجرایی کار را نداشته اند و حجم بالا کار ساخت و ساز ناشی از سیل در آن مقطع زمانی و بر اساس تجارب سایر نقاط کشور تنها طی فراخوان در سطح استان و شهرستان ها به پیمانکاران اطلاع رسانی شد که جهت اجرای کار با کار فرمایی متقاضیان به روستا ها مراجعه و در صورت توافق با متقاضیان کار ساخت و ساز را آغاز نمایند.

رضایی گفت: هم اکنون پیمانکار اعلام آمادگی نموده است در صورتی که متقاضیان مبلغی که بنا بوده به عنوان آورده بیاورند و بنیاد هم به جامانده وجوه را متناسب با اجرای پروژه آزاد کند و شرایط اجرای کار پیمانکار در روستا فراهم گردد کار را ادامه خواهد داد.

وی توضیح داد: همکاران بنیاد استان و شهرستان قطعاً در راستای وظیفه نظاراتی و تسهیگری خود حداکثر توانشان را در جهت پیگیری امور و اصلاح اختلافات پیمانکار و متقاضیان به کار می گیرد.

ساخت مسکن روستائیان روستای قبله بخش طرهان کوهدشت جزء پروژه های سیل نیست

حسن قربانی مدیر وقت بنیادمسکن کوهدشت با بیان اینکه ساخت مسکن روستائیان روستای قبله بخش طرهان شهرستان کوهدشت جزء پروژه های سیل نیست و واحد های مسکونی این روستا در سیل سال 98 دچار خسارت نشدند بلکه براساس قرداد سه جانبه بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، استانداری و معاونت برنامه ریزی اعتباراتی جهت ساخت مسکن محرومین در نظر گرفته شد که از سهمیه حدود 330 واحدی شهرستان کوهدشت 35 واحد به درخواست مردم روستا مربوط به روستای قبله بود.

وی اضافه نمود: با توجه به اعلام مسئولان مربوطه در مرکز باید کارساخت این واحد ها جهت رعایت اصول فنی به پیمانکار واگذار می شد به همین دلیل بنیاد مسکن استان لرستان هم طی فراخوانی به صورت قانونی اقدام به جذب پیمانکار کرد و بنیاد مسکن هم بین پیمانکار و متقاضیان نقش تسهیلگر را به عهده داشت.

مدیر وقت بنیاد مسکن کوهدشت اعلام کرد: پیمانکار پروژه ساخت 35 واحد مسکن محرومان روستای قبله کوهدشت طی سه قرارداد با قیمت های توافقی میان پیمانکار و متقاضیان کار را آغاز کرد.

وی اعلام کرد: از تعداد 35 واحد مسکونی روستای قبله بدون اینکه متقاضیان یک ریال آورده داشته باشند تا مرحله اسکلت، سقف و در و پنجره پیش رفته اند و هیچ گونه مسئله ای جهت ادامه کار ندارند تنها سه واحد به علت کوتاهی متقاضیان در توافق با پیمانکار و حتی با وجود اینکه هیچ گونه آورده ا نداشتند اقدام به مسدود کردن کارت های بانکی نموده اند و پیمانکار عملا هیچ گونه دسترسی به تسهیلات جهت تکمیل این سه واحد ندارد و ساخت این سه واحد های مسکونی در مرحله فنداسیون متوقف شده است.

قربانی گفت: این که می گوییم متقاضیان خودشان اقدام به مسدود کردن کارت ها کردند مستندات آن دربانک موجود است و در حال حاضر پیمانکار این آمادگی را دارد که درصورت همکاری متقاضیان سه واحد به جای مانده را تکمیل کند.

وی توضیح داد: بنیاد مسکن اقساط تسهیلات را با توجه به پیشرفت کار پرداخت می نماید و ناظر عالیه بنیاد مسکن همبر ساخت وساز واحد های مسکونی نظارت دارد و براساس پیشرفت فیزیکی اقساط به صورت مرحله ای پرداخت می گردد.

مدیر وقت بنیاد مسکن کوهدشت اظهار داشت: خوشبختانه در بحث ساخت مسکن محرومین و بعلاوه واحد های آسیب دیده از سیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا به امروز هیچ کوتاهی نداشته و کاملاً شفاف عمل نموده است ای کاش افرادی که اقدام به پخش کلیپ کردند قبل از انتشار از مسئولان بنیاد مسکن شرح می خواستند.

منبع: تسنیم

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جریان روستای قبله چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریان روستای قبله چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید