طبیعت گردی مسئولانه با کتاب تهران؛ شکوه قله ها

به گزارش وبلاگ گوگل، کتاب تهران؛ شکوه قُلّه ها مشتمل بر مسیرهای اصلی کوه پیمایی در شمالِ تهران و شمیران؛ محور طبیعت گردی شمال غرب تهران (بخش کن، محور طبیعت گردی جاده امام زاده داوود (ع) و مسیرهای رایج کوه پیمایی آن) و مسیرهای طبیعت گردی شمیرانات (رودبار قصران و لواسانات) راسخ شده است تا فکر کنجکاو علاقه مندان طبیعت گردی، از یکسو با قُلّه ها و جاذبه های بکر دامنه ها و دره های البرز مرکزی در محدوده تهران و شمیرانات و قصه هرکدام و از سوی دیگر با ویژگی های جغرافیایی و تاریخی؛ مسیرهای دسترسی به آن ها، درجه سختی و مختصات طبیعت گردی هر مسیر آشنا گردد.

طبیعت گردی مسئولانه با کتاب تهران؛ شکوه قله ها

برای آگاهی بخشی و عمومی سازیِ طبیعت گردی مسئولانه و توسعه پایدارِ این شاخه گردشگری به ویژه در روستاهایِ پهنه البرز مرکزی در شمال تهران و شمیرانات، این کتاب، قدم مهمی محسوب می گردد که می تواند احتیاج طبیعت گردان و تورگردانان را رفع سازد.

یکی از ویژگی های کتاب تهران؛ شکوه قله ها، ترسیم 27 نقشه تخصصی مسیرهای کوه پیمایی و طبیعت گردی در محدوده شمال تهران و شمیرانات است که این نقشه ها براساس داده های توپوگرافی و مختصات جغرافیایی و باتوجه به متداول ترین مسیرهای طبیعت گردی طراحی و ترسیم شده اند.

بیشتر عکس های کتاب، از طبیعت گردان و کوه نوردان حرفه ای گردآوری شده و به همین علت مخاطب به راحتی می تواند با عکس ها ارتباط برقرار نموده و خود را در محیط حس کند و عکس در تعامل با متن تعریف شده است.

دیگر فصل های کتاب عبارتند از: هفت اصل برای طبیعت گردی مسئولانه، لوازم و تجهیزات انفرادی طبیعت گردی، کاربرد لوازم و تجهیزات انفرادی طبیعت گردی بر اساس ماه های سال، اصول جمع کردن و بستن کوله پشتی، اصول آمادگی جسمانی و گام برداری، پرندگان کوهستانی شمال تهران، گیاهان دارویی و خودرو شمال تهران و شمیرانات، پناه گاه ها و جان پناه های شمال تهران و شمیرانات، قله های شمال تهران و شمیرانات، آثار ثبت شده ملی رودبار قصران و لواسانات، مهم ترین آبشارهای شمال تهران و شمیرانات و مسیرهای دوچرخه سواری کوهستان.

چاپ نخست کتاب تهران؛ شکوه قله ها از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران همزمان با شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته عرضه و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد.

احسان میراب زاده (نویسنده و مدیرمسئول انتشارات حیات هزار افسانْ) درباره کتاب راهنمای طبیعت گردی تهران و شمیرانات می گوید: آنچه در این کتاب به عنوان طبیعت گردی، ترویج و تشویق شده صرفاً لذت بردن و ملاقات از طبیعت و جاذبه های آن به قصد سرگرمی نیست بلکه این سرگرمی باید توأم با مسئولیت شناسی نسبت به حفظ محیط زیست و بهره مندی جوامع محلی و آموزش [و تفسیر] باشد و این، همان نقطه ای است که هر سفری به طبیعت که بدون سه معیار بالا انجام گردد، خارج از تعریف مدنظر در این کتاب است و بنابراین، پایه کتاب بر طبیعت گردی مسئولانه بنا شده است.

احسان میراب زاده و علی رفیعی، از 15 سال پیش به این سو در عرصه پژوهش، مطالعات میدانی، تألیف، گردآوری و فراوری محتوای کاربردی، دانش محور و خلاقانه در حوزه گردشگری استان تهران فعالیت دارند. کتاب های از جمله تهران؛ شکوه قله ها (با همکاری پرهام جانفشان) / 1401، راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران با همکاری پرهام جانفشان و مرتضی رحیم نواز / 552 صفحه، قطع رقعی، چاپ نخست: 1400 و چاپ دوم: 1401، راهنمای گردشگری تهران (با همکاری پرهام جانفشان و مرتضی رحیم نواز) / 352 صفحه، قطع رقعی، 1400 و معرفی جاذبه های گردشگری، تاریخی، طبیعی و صنایع دستی استان تهران / 1388 (14 بار تجدید چاپ) از این نویسندگان به انتشار رسیده است.

چاپ دوم تهران؛ شکوه قله ها نوشته احسان میراب زاده و علی رفیعی با همکاری پرهام جانفشان در 408 صفحه انتشارات حیات هزار افسان منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "طبیعت گردی مسئولانه با کتاب تهران؛ شکوه قله ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت گردی مسئولانه با کتاب تهران؛ شکوه قله ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید