چرا داستان دینی نوشتن سخت است؟

به گزارش وبلاگ گوگل، اگر شما زیباترین و عمیق ترین مفاهیم دینی را در داستان گنجانده باشی، اما مخاطب کتاب را نخواند فایده ای ندارد؛ بنابراین شاید ارزش تکنیک در داستان دینی پررنگ تر هم باشد. نویسنده باید خیلی جدی بر تکنیک تسلط داشته باشد.

چرا داستان دینی نوشتن سخت است؟

به گزارش وبلاگ گوگل، سارا عرفانی داور بخش ادبیات داستانی جشنوارهانسان تمام درباره جنبه های داستان در ارتباط با مخاطب گفت: در داستان دو جنبه را به مخاطب منتقل می کنیم. اول اینکه اثر داستانی ما باید لذت بخشی را به مخاطب منتقل کند و کسی که داستان را می خواند لذت ببرد و نکته دوم اینکه بار تعلیمی داشته باشد؛ درواقع بتوانیم یک پیغامی را منتقل کنیم. هر دوی این ها باید در یک اثر پیچیده به هم باشند تا بتواند یک اثر کامل باشد و مخاطب لذت ببرد و احساس خسران نکند. یعنی اگر فقط لذت ببرد و هیچ پیغامی نداشته باشد، مخاطب احساس می نماید چیزی دستش را نگرفته است.

وی به جشنواره انسان تمام اشاره نمود و گفت: در موضوع انسان تمام و امام کار سخت تر می شود. داستان دینی نوشتن اساسا سخت است؛ چون ممکن است نتوانیم از یک سری چارچوب ها خارج شویم، چون الزامات بیشتری برای ما دارد.

عرفانی اعلام نمود: نویسنده ای که می خواهد داستان دینی بنویسد، باید اشراف کاملی به آن مفهوم و مضمون داشته باشد و این خیلی مهم است که به واسطه تحقیق، پژوهش و مطالعه آن قدر به موضوع تسلط داشته باشد که دستش باز باشد و مخاطب به قلابش گیر کند و لذت ببرد. اگر حوصله اش سربرود کتاب را زمین می گذارد. من به دوستانی که در کلاس های داستان نویسی شرکت می کنند می گویم که مخاطب هیج تعهدی نداده که کتاب را زمین نگذارد.

موسس کانون بانوی فرهنگ توضیح داد: داستان دینی فرقی با داستان های دیگر ندارد. ما اصلا نباید اسیر محتوا شویم و بگوییم که من می خواهم یک داستان پیغام محور بنویسم و تکنیک مهم نیست، مهم این است که پیغام منتقل شود. یک عده ای این راه را رفتند و به این نتیجه رسیدند که اگر با این تکنیک داستان بنویسی، داستانت مجذوب کننده و خوانده می شود. نویسنده باید در ابتدای امر این تکنیک ها را بداند، تا مخاطب کتاب را زمین نگذارد. اگر شما زیباترین و عمیق ترین مفاهیم دینی را در آن داستان گنجانده باشی، اما مخاطب کتاب را نخواند فایده ای ندارد؛ بنابراین شاید ارزش تکنیک در داستان دینی پررنگ تر هم باشد. نویسنده باید خیلی جدی بر تکنیک تسلط داشته باشد

نویسنده رمان پنجشنبه فیروزه ای با اشاره به این نکته که ما باید در داستان های دینی مان کار قوی ارائه دهیم و بر تکنیک مسلط باشیم گفت: باید شخصیت پردازی، صحنه پردازی و طرحمان آن قدر قوی باشد، تا موقعی که مفاهیم مورد نظرمان را در آن می گنجانیم برای مخاطب مجذوب کننده باشد. قدم اول شناخت مضمون و آن پیغام(مقام امام) و در کنارش تسلط بر تکنیک داستان نویسی است. داستان دینی نباید از نظر تکنیکی چیزی از داستاهای دیگر کم داشته باشد. گاهی اوقات ظرف محتوای دینی ظرف کوچک و شکننده ای است و این کاملا اشتباه است.

عرفانی در سرانجام توضیح داد: یکی از قدم های اولیه در آموزش نویسندگی این است که نویسنده تسلط کامل بر آن موضوعی که می خواهد درباره اش بنویسد داشته باشد. گاهی این تسلط از تجربه زیسته به دست می آید و گاهی از طریق تحقیق، پژوهش و مطالعه. این نکته از بدیهیات نویسندگی است؛ چون وقتی قرار است یک اثر خوب خلق کنیم، باید بر ابعاد مختلف آن تسلط کافی داشته باشیم. گاهی ممکن است نویسنده به فراخور موضوع باید برود مدتی در یک کوه یا یک روستا زندگی بکند، یا مثلا دو هفته ای را در قطار بگذراند. این مطالعه و پژوهش بخشی از کوشش ما برای نگارش اثر است.

دومین دوره جشنواره انسان تمام با موضوع نقش انسان کامل در تکامل انسانی بشر و در بخش ویژه با موضوع نقش انسان تمام در رساندن فرد و جامعه به تمدن متعالی در چهار بخش گرافیک، شعر، ادبیات داستانی و آموزش خلاق برگزار می شود. مهلت ارسال آثار تا اول دی ماه 1401 و مراسم اختتامیه در بهمن 1401 برگزار می شود.

علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای جشنواره به نشانی www.ensanetamam.ir مراجعه کنند.

منبع: همشهری آنلاین

به "چرا داستان دینی نوشتن سخت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا داستان دینی نوشتن سخت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید