47 فیلم که به خاطر نامشان در تاریخ ماندگار شدند

به گزارش وبلاگ گوگل، اگر نام فیلم تب شب شنبه (Saturday Night Fever) با نام مقاله ای که منبع الهام این فیلم بود یعنی مناسک قبیله ای شب شنبه جدید (Tribal Rites of the New Saturday Night) یکی بود، آیا باز هم مردم حاضر بودند که برای دیدن آن به سینما بروند؟ اگر خالقان جان ویک به نقشه قبلی خود وفادار می ماندند و این فیلم را با نام تحقیر (Scorn) عرضه می کردند، آیا باز هم این چهره محبوب و قهرمان دهه گذشته می توانست به صندلی کنونی خود دست یابد؟ اگر جان هیوز فیلم کلو پ صبحانه (The Breakfast Club) را با نام پیشنهادی اصلی آن یعنی گروه ناهار (The Lunch Bunch) عرضه می کرد، آیا باز هم این فیلم می توانست به نقطه عطف و معین کننده یک نسل بدل گردد؟ شاید و شاید هم نه. هر کدام از این انتخاب ها عملی گردد، نباید از تأثیر شگرف عنوان یک فیلم بر موفقیت آن چشم پوشید.

47 فیلم که به خاطر نامشان در تاریخ ماندگار شدند

عنوان فیلم به تنهایی می تواند شهرت فیلم را عالم گیر کند. برخی از عناوین فیلم ها توانستند به شهرتی دست یابند که وارد فرهنگ لغت های روزمره ما شدند. اینکه عنوان یک فیلم خوب یا بد است، امری درونی است و زمانی که صحبت از بهترین عنوان ممکن به میان می آید، هزاران هزار انتخاب و گزینه روی میز موجود است. در فهرست زیر با ماندگارترین عناوین فیلم ها آشنا می شویم.

47. تنها عاشقان زنده ماندند (Only Lovers Left Alive)

  • محصول: 2013
  • کارگردان: جیم جارموش
  • بازیگران: تیلدا سوینتن، تام هیدلستون، میا واشیکوفسکا، آنتون ییلچین
  • امتیاز متاکریتیک: 79 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100

عنوان این فیلم یادآور حسی از عشقی ابدی است. وقتی فیلمی درباره دو خون آشام است، نمی تواند عنوانی بهتر از این داشته باشد.

46. مردی که لیبرتی والانس را کشت (The Man Who Shot Liberty Valance)

  • محصول: 1962
  • کارگردان: جان فورد
  • بازیگران: جان وین، جیمز استوارت، لی ماروین، ورا مایلز
  • امتیاز متاکریتیک: 94 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100

عنوان این فیلم در قامت یک افسانه ظاهر می گردد. مردی که لیبرتی والانس را کشت به شاهکاری حماسی اشاره می نماید حتی اگر ما ندانیم لیبرتی والانس که بود قبل از آن که پوستر فیلم را ببینیم. در عین حال این عنوان معمایی را برای حل کردن پیش روی ما می گذارد. این فیلم دو ستاره دارد. پس سؤال اصلی اینجاست که واقعا چه کسی لیبرتی والانس را کشت؟ جواب این سؤال آن گونه که در فیلم می بینیم، قدری پیچیده است که باعث می گردد عنوان فیلم هم جالب تر گردد.

45. برخی ها داغش را دوست دارند (Some Like It Hot)

  • محصول: 1959
  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • بازیگران: مارلین مونرو، تونی کرتیس، جک لمون، جرج رافت
  • امتیاز متاکریتیک: 98 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100

در حالی که باید این حقیقت را گفت که این عنوان، اغوا نماینده ترین نامی است که یک فیلم می تواند در سال 1959 داشته باشد، مفهومی ناگفته هم در این عنوان وجود دارد که از کلمه برخی نشأت می گیرد و به نظر می رسد در قالب سؤالی از تماشاگر پرسیده شده است: برخی ها داغش را دوست دارند، آیا شما یکی از آن افراد هستید یا نه؟ با خرید بلیت این فیلم، شما هم تقریبا عضوی از این باشگاه اسرار آمیز خواهید شد.

44. شب زنده داری با بزن و بکوب (A Hard Days Night)

  • محصول: 1964
  • کارگردان: ریچارد لستر
  • بازیگران: جان لنون، پل مک کارتنی، جورج هریسون، رینگو استار (اعضای گروه بیتلز)
  • امتیاز متاکریتیک: 96 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100

عنوان فیلم ریشه در جمله ای از رینگو استار که یکی از اعضای گروه بیتلز است و به همراه سایر اعضای این گروه در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است، مربوط می گردد. اما این عبارت دقیقا شرایطی را که مربوط به آن است، توصیف می نماید. اعضای این گروه به قدری سرگرم کار شده بودند که گذر زمان را حس ننموده بودند و نمی داتستند ساعت چند است و رینگو این عبارت یعنی کار یک روز طاقت فرسا (Hard days Work) را به زبان آورده بود. بعدا برای نام گذاری این فیلم کلمه آخر این عبارت را از کار به شب تغییر داده بودند. وقتی کار بی وقفه ما را از نفس می اندازد، توصیفی بهتر از این برای حال ما وجود ندارد.

43. شمال از شمال غربی (North By Northwest)

  • محصول: 1959
  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: کری گرانت، اوا ماری سنت، جیمز میسون، جسی رویس لندیس
  • امتیاز متاکریتیک: 98 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 99 از 100

عنوان این فیلم حقیقتا حرفی پوچ است و چیزی تحت عنوان شمال از شمال غربی در جهات جغرافیایی وجود ندارد که شاید این دلیلی است که هیچکاک از آن خوشش آمده است. به گفته هیچکاک در یک مصاحبه، این یک فانتزی است و به خوبی شرح می دهد که این عنوانی ایدئال برای فیلمی است که حوادث آن با آن چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. همچنین این عنوان به طور کلی فرایند پیش روی داستان از شهر نیویورک به کوه راشمور را شرح می دهد و حتی حسی از جنبش و حرکت را در تمام طول فیلم به شما می دهد. این عنوان به تنهایی می تواند به شما بگوید که فیلم درباره یک ماجراجویی بی وقفه است.

42. برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters Of The Third Kind)

  • محصول: 1977
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: ریچارد درایفس، تری گار، ملیندا دیلون، فراسنوا تروفو
  • امتیاز متاکریتیک: 90 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100

این عنوان هم به طور کامل شرحی است و هم به شدت راز آلود. اگر شما یک متخصص یوفو یا همان اشیا ناشناس پرنده باشید، قطعا معنی آن را می دانید که در واقع به ارتباط مابین یک انسان و یک موجود فضایی ملموس اتلاق می گردد. اما حتی اگر یک متخصص نباشید، مفهوم برخورد نزدیک به شما خواهد گفت که داستان قرار است به چه سمت و سویی پیش برود.

41. تمامی رنگ های تاریکی (All The Colors Of The Dark)

  • محصول: 1972
  • کارگردان: سرجو مارتینو
  • بازیگران: جورج هیلتون، ادویژ فنش، ایوان راسیموف
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 66 از 100

آنچه شما در ادامه باز هم شاهد آن خواهید بود، این است که سینمای ایتالیا و معینا فیلم های جالو (Giallo) و وسترن های اسپاگتی برخی از زیباترین عناوین را در جهان سینما دارند. تمامی رنگ های تاریکی همه تصویرسازی های کابوس وار مناسب برای یک فیلم ترسناک را با یکدیگر ترکیب می نماید.

40. در حال و هوای عشق (In The Mood For Love)

  • محصول: 2000
  • کارگردان: وونگ کار وای
  • بازیگران: مگی چانگ، تونی لیانگ
  • امتیاز متاکریتیک: 85 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 90 از 100

عنوانی که هم اغواگر است و هم پاکی و خلوص عشق را با خود دارد. این عنوان ذهن شما را برای شاهکار وونگ کار وای آماده می نماید.

39. آن ها به اسب ها شلیک می نمایند مگر نه؟ (?They Shoot Horses, Dont They)

  • محصول: 1969
  • کارگردان: سیدنی پولاک
  • بازیگران: جین فوندا، مایکل سارازین، سوزانا یورک، گیگ یانگ
  • امتیاز متاکریتیک: 72 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 84 از 100

این سؤالی است که باید بعد از دیدن فیلم به جوابش برسید. شاید این گونه تلقی گردد که این عنوان ارتباطی با فیلمی که داستان آن درباره ماراتن پایکوبی در زمان افسردگی است، ندارد ولی بعد از دیدن فیلم کاملا منطقی به نظر می رسد.

38. فراری از گروه مجرمان (I Am A Fugitive From A Chain Gang)

  • محصول: 1932
  • کارگردان: مروین لیروی
  • بازیگران: پل مونی، گلندا فارل، هلن وینسون، نوئل فرانسیس
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100

در زبان انگلیسی (در ترجمه فارسی مشهود نیست) عنوان فیلم فراری از گروه مجرمان نیست بلکه من یک فراری از گروه مجرمان هستم است. که حالتی بسیار شخصی را به ماجرا می دهد و نگاه تماشاگران را به شیوه ای به تماشای فیلم دعوت می نماید که بسیار قدرتمند است. بسیار عجیب است که چرا فیلم های زیادی از حقه ضمیر اول شخص مفرد استفاده ننموده اند.

37. جنگ ستارگان (Star Wars)

  • محصول: 1977
  • کارگردان: جورج لوکاس
  • بازیگران: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، پیتر کوشینگ
  • امتیاز متاکریتیک: 90 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100

قبل از اینکه جورج لوکاس آب را بیشتر از این گل آلود کند و برای قسمت ها و عناوین بعدی تصمیم بگیرد و نامی برای هر یک از آن ها انتخاب کند، چیزی خالص و بسیار ابتدایی درباره سادگی عنوان جنگ ستارگان وجود داشت. این عنوان همه چیز را یک جا گفت.

36. انجمن شاعران مرده (Dead Poets Society)

  • محصول: 1989
  • کارگردان: پیتر ویر
  • بازیگران: رابین ویلیامز، رابرت شان لئونارد، ایثن هاک
  • امتیاز متاکریتیک: 79 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 84 از 100

این عنوان کنجکاوی برانگیز باعث می گردد که مفهوم شعر و شاعری هیجان انگیز و روشن گرانه به نظر برسد که دقیقا نقشی است که در زندگی کاراکتر های داستان بازی می نماید.

35. مکس دیوانه: در آن سوی تاندردوم (Mad Max Beyond Thunderdome)

  • محصول: 1985
  • کارگردان: جورج میلر، جورج اگیلوی
  • بازیگران: مل گیبسون، تینا ترنر
  • امتیاز متاکریتیک: 71 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100

از وقتی این فیلم اکران شد، تاندردوم به یکی از لغت های دیکشنری تبدیل شده است و واژه ای است که به اختصار وضعیتی را توصیف می نماید که می تواند از کنترل خارج گردد. عنوان فیلم حتی وعده فراتر از این را هم می دهد و به شما قول می دهد که وقایع فیلم ورای تاندردوم خواهد بود. آیا می توانید وضعیتی فراتر از تاندردوم را تصور کنید؟ ذهن انسان حقیقتا متحیر می ماند.

35. شبی که ئولین از قبر بیرون آمد (The Night Evelyn Came Out Of Grave)

  • محصول: 1971
  • کارگردان: امیلیو میرالیا
  • بازیگران: آنتونی استفن، مارینا مالفاتی، انزو تاراشو، جاکومو روسی استوارت
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 40 از 100

گرچه این فیلم جالو اعتبار سینمایی چندانی ندارد، اما صرف نظر از این موضوع، عنوان فیلم باورنکردنی است. این عنوان واضح و دارای تصویری درونی، وحشی و در عین حال آزاردهنده است.

33. خون به پا خواهد شد (There Will Be Blood)

  • محصول: 2007
  • کارگردان: پل توماس اندرسون
  • بازیگران: دانیل دی لوئیس، پل دینو
  • امتیاز متاکریتیک: 93 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100

عنوان اصلی رمان آپتون سینکلر که این فیلم درام و تاریخی بر اساس آن ساخته شده است، نفت! (!Oil) نام دارد. تغییری که اندرسون انجام داد، بازتاب علاقه او به این موضوع است: ارتباط مابین طبیعت مالی و دینی و مصرف گرایی حرص و طمع.

32. جان سخت (Die Hard)

  • محصول: 1988
  • کارگردان: جان مک تیرنان
  • بازیگران: بروس ویلیس، آلن ریکمن، الکساندر گودونوف، بانی بدیلیا
  • امتیاز متاکریتیک: 72 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100

فیلم جان سخت بر اساس رمانی به نام هیچ چیز تا ابد باقی نمی ماند ساخته شده است، اما این عبارت به اندازه جان سخت بی رحم نیست یا به اندازه آن نمی تواند مفهوم فیلم را به شکل مستقیم انتقال دهد. عبارتی بی نقص که بار ها توسط فیلم های مختلف کپی برداری شده است.

31. بدو لولا بدو (Run Lola Run)

  • محصول: 1998
  • کارگردان: تام تیکور
  • بازیگران: فرانکا پوتنته، موریتز بلایبتروی، هربرت کنوپ، نینا پتری
  • امتیاز متاکریتیک: 77 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100

وقتی درباره عنوان این فیلم فکر می کنید، کاراکتر لولا در این فیلم به مقدار زیاد و ناخوشایندی دویده است.

30. تنها فرشتگان بال دارند (Only Angels Have Wings)

  • محصول: 1939
  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • بازیگران: کری گرانت، جین آرتور
  • امتیاز متاکریتیک: 86 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 100

مهم نبود که فیلمی توسط هاوارد هاکس کارگردانی شده باشد و کری گرانت و جین آرتور در آن بازی نموده باشند. اگر آن ها عنوان اصلی فیلم یعنی هواپیمای شماره 4 را نگه می داشتند، هیچ کس آن را به یاد نمی آورد. شاعرانگی تنها فرشتگان بال دارند همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

29. اوقات خوش در ریجمونت های (Fast Times at Ridgemont High)

  • محصول: 1982
  • کارگردان: ایمی هکرلینگ
  • بازیگران: شان پن، جنیفر جیسون لی، جاج رینهولد، فیبی کیتس
  • امتیاز متاکریتیک: 61 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 77 از 100

این فیلم شور و شوق امی هکرلینگ، کارگردان این فیلم را که درباره فراز و نشیب های دوران بلوغ در مدرسه ای واقع در کالیفرنیا است، به خوبی نشان می دهد.

28. مارها در هواپیما (Snakes On The Plane)

  • محصول: 2006
  • کارگردان: دیوید آر. الیس
  • بازیگران: ساموئل ال. جکسون، جولیانا مارگولیس، ناتان فیلیپس، بابی کاناوله
  • امتیاز متاکریتیک: 58 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 69 از 100

عنوان این فیلم به قدری اصیل و جذاب است که توانسته است به تنهایی ساموئل ال. جکسون را برای بازی در این فیلم متقاعد کند. در ابتدا ترسی وجود استودیوی سازنده این فیلم را فراگرفته بود و کوشش می کرد تا عنوان فیلم به نامی کلاسیک یعنی پرواز هوایی شماره 121 اقیانوس آرام تغییر یابد. اما با گذشت زمان جکسون به مدیران اجرایی فشار آورد تا این عنوان را تغییر دهند. باید از ساموئل ال. جکسون به خاطر این امر سپاس گزاری کرد. دیگر بس است این دخالت های نابه جا و دوز و کلک سوار کردن ها توسط استودیو های سازنده فیلم.

27. مرا مرگبار ببوس (Kiss Me Deadly)

  • محصول: 1955
  • کارگردان: رابرت آلدریچ
  • بازیگران: رالف میکر، آلبرت دکر، پل استوارت، خوانو هرناندز
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100

هیچ عنوانی موجزتر از این نمی تواند به این خوبی حس یک فیلم نوآر را انتقال دهد. این عنوان عصاره ای از کل ژانر را در خود پنهان نموده است.

26. قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل (The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford)

  • محصول: 2007
  • کارگردان: اندرو دامینیک
  • بازیگران: برد پیت، کیسی افلک، سم شپارد، مری لوئیز پارکر
  • امتیاز متاکریتیک: 68 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 76 از 100

چه کسی می گوید لو دادن فیلم آن را خراب می نماید؟ این عنوان یک اسپویلر تمام عیار است. زبان معین و در عین حال آراسته ای که می گوید جیمز فقط به دست رابرت فورد کشته نشده است بلکه به دست رابرت فورد بزدل کشته شده است. عنوانی که شما را برای سفری به جهانی غرب قدیمی آماده می نماید.

25. اگر خدا ببخشد، من نمی بخشم! (!God Forgives… I Dont)

  • محصول: 1967
  • کارگردان: جوزپه کولیتزی
  • بازیگران: ترنس هیل، باد اسپنسر، فرانک ولف
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 38 از 100

فیلمی در ژانر اسپاگتی وسترن که آن را تبدیل به یکی از بهترین های این ژانر نموده است.

24. آسمان خراش جهنمی (The Towering Inferno)

  • محصول: 1974
  • کارگردان: جان گیلرمین
  • بازیگران: استیو مک کوئین، پل نیومن، ویلیام هولدن، فی داناوی
  • امتیاز متاکریتیک: 69 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 69 از 100

بلاک باستر ها تماما درباره جلوه و تماشایی بودن است. ما این فیلم ها را تماشا می کنیم تا در جلوه های بصری بی نظیر و درام و احساسات آن غرق شویم. این دقیقا کاری است که عنوان فیلم انجام می دهد. نامش آتش بزرگ نیست. آسمان خراش جهنمی است و چه تصویر سازی فوق العاده ای.

23. عمو بونمی که زندگی های گذشته اش را به یاد می آورد (Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives)

  • محصول: 2010
  • کارگردان: اپیچاتپونگ ویراستاکول
  • بازیگران: تاناپات سایسایمار، جنجیرا پونگپاس، ساکدا کایبودی
  • امتیاز متاکریتیک: 87 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89 از 100

شاید این عنوان را بسیار سنگین و طولانی به حساب بیاورید، اما باید اسم آن را فراموش نشدنی گذاشت و حقیقتا یکی از به یاد ماندنی ترین نام ها در تاریخ سینماست.

22. زودتر، ملوسک! بکش! بکش! (!Faster, Pussycat! Kill! Kill)

  • محصول: 1965
  • کارگردان: راس مایر
  • بازیگران: تورا ساتانا، حاجی، لوری ویلیامز، سوزان برنار
  • امتیاز متاکریتیک: 65 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 70 از 100

معمولا علامت خوبی است که یک گروه راک نام فیلم شما را به عنوان اسم گروه خود انتخاب کند. قبل از این که تدوین گر صدای فیلم ریچارد برامر زودتر ملوسک را پیشنهاد کند، پروژه با نام دختران چرم پوش و بعدا مردخواران شناخته می شد. اما هیچ کدام از این عناوین حس دیوانگی عنوان اصلی فیلم را نمی داد. با سه علامت تعجبی که در این عبارت موجود است، شاید این عنوان تأکیدی ترین عنوان فیلم در تمامی تاریخ باشد.

21. شهری که غروب آفتاب را به وحشت انداخت (The Town That Dreaded Sundown)

  • محصول: 1976
  • کارگردان: چارلز بی پیرس
  • بازیگران: بن جانسون، اندرو پرین، داون ولز
  • امتیاز متاکریتیک: 52 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 42 از 100

عناوینی که قافیه دار هستند، معمولا دست کم گرفته می شوند. (به قافیه مابین دو کلمه Town و Sundown دقت کنید).

20. سیاره ممنوعه (The Forbidden Planet)

  • محصول: 1956
  • کارگردان: فرد ام. ویلکاکس
  • بازیگران: والتر پیجن، ان فرانسیس، لسلی نیلسن، وارن استیونز
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100

کلمه ممنوعه یکی از بهترین کلمات برای بازاریابی یک فیلم و موفقیت در گیشه است که ناخودآگاه مخاطب را به چالش می کشد و به آن ها هشدار می دهد که چیزی در فیلم ممنوعه است و باید بیش از پیش آن را طلب کرد. کلمه ای که در این فیلم با کلمه سیاره ترکیب شده است و داستان را در مقیاسی بزرگ و به دور از ذهن نشان می دهد.

19. زندگی کن و بگذار بمیرند (Live And Let Die)

  • محصول: 1973
  • کارگردان: گای همیلتون
  • بازیگران: راجر مور، یافت کوتو، جین سیمور
  • امتیاز متاکریتیک: 55 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 67 از 100

سری فیلم های جیمز باند برخی از عناوین خوب را با خود به همراه داشته اند که از آن جمله می توان به جهان کافی نیست اشاره نمود. در عین حال برخی نام های بد هم بر روی این فیلم ها گذاشته شده است مثل ذره ای آرامش. اما با همه این اوصاف، زندگی کن و بگذار بمیرند بهترین آن هاست و این اصطلاح متداول را بر روی پیشانی خود حک می نماید و در چهار کلمه کلیت داستان مأمور 007 را خلاصه می نماید.

18. دو سه چیزی که از او می دانم (Two or Three Things I Know About Her)

  • محصول: 1967
  • کارگردان: ژان لوک گدار
  • بازیگران: جوزف گرارد، مارینا ولادی، راجر مونتسورت
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100

عدم قطعیت موجود در عنوان فیلم (که به زبان انگلیسی مشهود است نه به زبان فارسی) بسیار دوست داشتنی، شاعرانه و بی نقص برای رویکرد این کارگردان شهیر فرانسوی در این بازه زمانی از حرفه خود است.

17. درخشش ابدی ذهن بی آلایش (Eternal Sunshine Of Spotless Mind)

  • محصول: 2004
  • کارگردان: میشل گوندری
  • بازیگران: جیم کری، کیت وینسلت، کریستن دانست، مارک رافلو
  • امتیاز متاکریتیک: 89 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100

اگر شما به هر توصیه نامه ای نگاه کنید که درباره نام گذاری یک فیلم به شما پیشنهاد های راهگشا می دهد، همه آن ها درباره دو چیز اتفاق نظر دارند: کوتاه باشد، سرزنده و جذاب باشد. آفتاب ابدی ذهن بی آلایش گویا برای این منظور است تا همه قوانین را بشکند و شاید هم شکسته است. هر چیزی که چارلی کافمن و میشل گوندری را به این عنوان کشانده است، محال بودن را به شکلی محکم در مرکز داستان خود قرار داده است. داستان این فیلم درباره زوجی است که خاطرات شریک زندگی قبلی خود را از ذهنشان پاک می نمایند.

16. روزی که جهان از حرکت ایستاد (The Day The Earth Stood Still)

  • محصول: 1951
  • کارگردان: رابرت وایز
  • بازیگران: مایکل رنی، پاتریشیا نیل، هیو مارلو، سم جافی
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100

عنوانی که از سیاره ای در معرض خطر صحبت می نماید. روزی که جهان از حرکت ایستاد تماشاگران احتمالی فیلم را با بحرانی هشدار دهنده و علمی-تخیلی دست می اندازد. علاوه بر این، بهتر از این است که فیلم با اسمی عجیب مثل کلاتو بارادا نیکتو به نمایش درآید.

15. کارهایی که بعد از مرگت در دنور باید انجام داد (Things To Do In Denver When Youre Dead)

  • محصول: 1995
  • کارگردان: گری فلدر
  • بازیگران: اندی گارسیا، کریستوفر لوید، ویلیام فورسایت، بیل نان
  • امتیاز متاکریتیک: 46 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 33 از 100

این عنوان از ترانه خواننده ای به نام وارن زون گرفته شده است و در حالی که اندی گارسیا در این فیلم نئو نوآر بازی می نماید، به دلیل اینکه تقلیدی ناشیانه از فیلم داستان عامه پسند ساخته کوئنتین تارانتینو بود، آنچنان دیده نشد. اما با این حال عنوان فیلم به شدت تأثیر گذار است.

14. کلئو از 5 تا 7 (Cleo From 5 to 7)

  • محصول: 1962
  • کارگردان: آنیس واردا
  • بازیگران: کورین مرشان، آنتوان بورسیلر، دومینیک داورای
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100

بسیاری از فیلم ها ساعات محدودی در اختیار شما و کاراکترهایشان می گذارند. اما کلئو از 5 تا 7 از معدود عناوینی است که می گوید شما چه ساعاتی را صرف تماشای فیلم خواهید کرد. پنجره رو به زندگی کاراکتر بسیار کوچک است اما آن چیزی که درباره تجربه او از زندگی خود و زندگی ماست، بیشتر از معمول طول می کشد.

13. سر آلفردو گارسیا را برایم بیاور (Bring Me The Head Of Alfredo Garcia)

  • محصول: 1974
  • کارگردان: سام پکینپا
  • بازیگران: وارن اوتس، ایسلا وگا
  • امتیاز متاکریتیک: 80 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100

عنوانی که تصویری زمخت و خشن از فیلم را ارائه می دهد. در یک کلام این فیلم ساخته پکینپاست.

12. شورش بی دلیل (Rebel Without A Cause)

  • محصول: 1955
  • کارگردان: نیکلاس ری
  • بازیگران: جیمز دین، ناتالی وود، سال مینئو، جیم بکوس
  • امتیاز متاکریتیک: 89 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100

عنوان ماندگار ترین فیلم جیمز دین از یک کتاب روان شناسی غیر مرتبط با زیر عنوان فراتحلیلی از یک جنایت کار روانی گرفته شده است. گرچه این عنوان برای هدفی کاملا متفاوت ابداع شده است، وقتی که نقش آفرینی نمادین دین ضمیمه آن می گردد، تبدیل به عبارتی می گردد که جوانی ناراضی را توصیف می نماید.

11. کشتار با اره برقی در تگزاس (The Texas Chainsaw Massacre)

  • محصول: 1974
  • کارگردان: توبی هوپر
  • بازیگران: مریلین برنز، ادوین نیل، گونار هانسن
  • امتیاز متاکریتیک: 78 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89 از 100

عنوانی که به تنهایی، آن قدر خشن است که مخاطب فیلم قبل از تماشای حتی یک فریم از آن می تواند خون و خون ریزی را تصور کند.

10. سریر خون (Throne of Blood)

  • محصول: 1957
  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، ایسوزو یامادا، تاکاشی شیمورا
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100

عده انگشت شماری توانستند بهتر از شکسپیر باشند اما با کمال احترام به شکسپیر، سریر خون که اقتباس ژاپنی کوروساوا از نمایش نامه مکبث است، عنوانی است که در تالار مشاهیر عناوین ماندگار خواهد بود. این نام حتی از عنوان اصلی ژاپنی فیلم یعنی قلعه تار عنکبوت هم بهتر است و همیشه به شایستگی از آن یاد خواهد شد.

9. عمل کشتن (The Act of Killing)

  • محصول: 2012
  • کارگردان: جاشوا اپنهایمر، کریستین سین
  • امتیاز متاکریتیک: 91 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100

برای فیلم مستندی که در آن عاملان قتل عام، جنایت وحشیانه و غیر انسانی خود را جلوی دوربین انجام می دهند، هر عنوان دیگری غیر قابل تصور بود.

8. پرتره بانویی در آتش (Portrait Of A Lady On Fire)

  • محصول: 2019
  • کارگردان: سلین سیاما
  • بازیگران: نوئمی مرلان، آدل انل
  • امتیاز متاکریتیک: 95 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100

این شش کلمه در مجموع کلیت فیلم را بیان می نماید؛ موضوع آن، تم آن، ساختار آن و تصویر سازی آن. این عنوان به مانند پیش درآمدی قبل از اجرای موزیکال است که ذهن را شما را برای اجرای اصلی آماده می نماید.

7. نیمه شب جان تو را خواهم گرفت (At Midnight Ill take Your Soul)

  • محصول: 1964
  • کارگردان: ژوزه موژیکا مارینز
  • بازیگران: ژوزه موژیکا مارینز
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 67 از 100

چگونه می توانید فیلمی با این عنوان هیجان انگیز و ترسناک را نبینید؟

6. کابوس در خیابان الم (A Nightmare on Elm Street)

  • محصول: 1984
  • کارگردان: وس کریون
  • بازیگران: جان ساکسون، رونی بلکلی، هدرلنگن کمپ، آماندا ویس
  • امتیاز متاکریتیک: 76 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100

با این عنوان، وس کریون توانست خلاصه ای کامل از پروژه خود را ارائه دهد: نفوذ واقعیت در توهم بی گناهی حومه شهری آمریکایی که در اینجا از آن با نام خیابان الم یاد می گردد. این عبارت باعث می گردد که شما به تنهایی بتوانید درباره پرچین های سفید رنگ و چمن های کوتاه شده فکر کنید که آماده شده اند تا با دستکشی چاقو به دست تکه پاره شوند.

5. نیویورک، جزء به کل (Synecdoche, New York)

  • محصول: 2008
  • کارگردان: چارلی کافمن
  • بازیگران: فیلیپ سیمور هافمن، سامانتا مورتون، میشل ویلیامز، کاترین کینر
  • امتیاز متاکریتیک: 67 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 69 از 100

چارلی کافمن بهترین نام گذاری است که جهانی سینما به خود دیده است. بعد از آفتاب ابدی یک ذهن بی آلایش، جان مالکوویچ بودن و انومالیسا، مبتکرانه ترین عنوانی که او تا به حال بر روی فیلم های خود گذاشته است، نیویورک، جزء به کل است. این عنوان هم شبیه نام شهر اسکنکتدی در ایالت نیویورک است که در آن بخش اعظمی از داستان فیلم اتفاق می افتد و هم به مفهوم جزء به کل بودن اشاره می نماید که در آن بخشی از یک کل بزرگ، می تواند به خوبی آن مجموعه بزرگ را شرح دهد که در حقیقت اشاره مستقیمی به قهرمان فیلم یعنی کادن کوتارد دارد که درصدد است تا با خلق اثری هنری، تمامی زندگی را به تصویر بکشد.

4. خوب، بد و زشت (The Good, The Bad, and The Ugly)

  • محصول: 1966
  • کارگردان: سرجو لئونه
  • بازیگران: کلینت ایستوود، الی والاک، لی وان کلیف، آلدو جوفره
  • امتیاز متاکریتیک: 90 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100

یکی از دیگر عناوین ماندگار سینمایی که به تکرار از آن تقلید می گردد و به بخشی از نامگذاری مدرن ما تبدیل شده است. قبل از آن که مردم فیلم را ببیند یا اگر فیلم را هیچ وقت نبینند و یا اگر حتی فکر نمایند که اصلا چنین فیلمی وجود نداشته است، خوب، بد و زشت را شنیده اند. همه این عبارت را شنیده اند.

3. سانست بلوار (Sunset Boulevard)

  • محصول: 1950
  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • بازیگران: ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون، اریش فن اشتروهایم، نانسی السون
  • امتیاز متاکریتیک: ـ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 99 از 100

سانست بلوار جهان پرزرق و برق و افسونگر هالیوود را به ذهن متبادر می نماید و همزمان تصویری از مفهوم غروب آفتاب و سرانجام بخشیدن به کارها را در ذهن مجسم می نماید مثل حرفه کاراکتر نورما دزموند در این فیلم و عصری از هالیوود که او آن را به تصویر می کشد.

2. بازگشت به آینده (Back To The Future)

  • محصول: 1985
  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • بازیگران: مایکل جی. فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسون، کریسپین گلاور
  • امتیاز متاکریتیک: 87 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100

دست بجنبانید. کوشش کنید تا عنوانی بهتر برای فیلمی پیدا کنید که با سفرهایی در طول زمان عجین شده است. آیا می توانید تصور کنید که نام ترجیهی استودیو سازنده فیلم، فضانوردی از پلوتو بود؟

1. کار درست را بکن (Do The Right Thing)

  • محصول: 1989
  • کارگردان: اسپایک لی
  • بازیگران: دنی آیلو، اوسی دیویس، روبی دی، ریچارد ادسون
  • امتیاز متاکریتیک: 93 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100

عنوان شاهکار اسپایک لی توجه شما را یک راست به پرسش اصلی موجود در بطن فیلم جلب می نماید و به عنوان یک دستور آن را به مخاطب انتقال می دهد و به او می گوید که این تنها یک تجربه منفعلانه نیست بلکه زنگ خطری همیشگی است.

منبع: Screen Crush

منبع: دیجیکالا مگ

به "47 فیلم که به خاطر نامشان در تاریخ ماندگار شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "47 فیلم که به خاطر نامشان در تاریخ ماندگار شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید