انجام طرح پژوهشی آنالیز مردم شناختی سوزن دوزی و نقوش آن در بین زنان ترکمن گنبد کاووس

به گزارش وبلاگ گوگل، خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای واصله، انجام طرح پژوهشی آنالیز مردم شناختی سوزن دوزی و نقوش آن در بین زنان ترکمن گنبد کاووس صورت پذیرفت.

انجام طرح پژوهشی آنالیز مردم شناختی سوزن دوزی و نقوش آن در بین زنان ترکمن گنبد کاووس

زلیخا قرنجیک، کارشناس پژوهشکده مردم شناسی و مجری طرح گفت: با توجه به اینکه سوزن دوزی جز گزینه های پیشنهادی برای ثبت جهانی است، این موضوع در دستور کار پژوهشکده مردم شناسی نهاده شد.

او یکی از کهن ترین میراث ایرانیان را هنرهای مرسوم در میان اقوام محلی دانست که بعضی از آنها با گذشت قرن ها هنوز پابرجا مانده و اضافه کرد: هنرهای یک قوم در واقع همان هنرهای سنتی و صنایع دستی است که در فعالیت های روزانه و در بعضی مراسم دینی و آئینی کاربردی چند گانه و عملکرد گوناگون دارد.

کارشناس پژوهشکده مردم شناسی اضافه کرد: در فرهنگ سنتی ترکمن رنگ، جنس، طرز دوخت، نقش و نمادهای پوشاک، با ارزش ها و معیارهای معنوی و بصری مانند سوگ و شادی، باورهای مذهبی درآمیخته و پیوند نزدیکی با طبیعت و محیط اطراف و باورهای ذهنی هنرمند دارد، نقوش ترکمن ساده و هندسی و شامل نمادهایی از جانوران، عناصر طبیعت و محیط پیرامون، ابزار کار و زندگی، عقاید و باورها و…است.

قرنجیک با بیان اینکه این پژوهش با هدف ثبت و حفاظت از میراث فرهنگی اقوام، حاصل مطالعه میدانی و کتابخانه ای محقق در بین زنان ایل یموت گنبد کاووس اجرا شده، توضیح داد: سوزن دوزی زنان ایل یموت شامل انواع دوخت و نقوشی است که در پوشاک و لوازم تزئینی آنها کاربرد دارد و در حال حاضر تحت تأثیر پیشرفت تکنولوژی و ارتقای سطح سواد و شهرنشینی با تغییراتی همراه بوده است.

او اضافه کرد: در این پژوهش، نگارنده به آنالیز انواع رنگ، نخ، پارچه، دوخت و نقوش سنتی، آداب و اعتقادات زنان ترکمن یموت درگذشته به همراه تغییرات آن درگذر زمان پرداخته است.

منبع: همگردی

به "انجام طرح پژوهشی آنالیز مردم شناختی سوزن دوزی و نقوش آن در بین زنان ترکمن گنبد کاووس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام طرح پژوهشی آنالیز مردم شناختی سوزن دوزی و نقوش آن در بین زنان ترکمن گنبد کاووس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید