ایران در جمع کشورهای تولیدکننده پمپ های فشارقوی آب شیرین کن ، بومی سازی محصولی راهبردی در سایه تحریم ها

به گزارش وبلاگ گوگل، معضل کمبود آب شرب و تحریم دستگاه های آب شیرین کن سبب شد تا متخصصان داخلی پیروز به تولید و رونمایی از نمونه بومی از پمپ های فشار قوی مورد استفاده در آب شیرین کن شوند.

ایران در جمع کشورهای تولیدکننده پمپ های فشارقوی آب شیرین کن ، بومی سازی محصولی راهبردی در سایه تحریم ها

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ گوگل به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این دغدغه حیاتی را در اولویت قرار داد و ستاد توسعه فناوری حوزه آب و انرژی، در جهت حمایت و تجاری سازی طرح های فناورانه در تامین و سلامت بخشی به آب گام برداشت.

گامی فناورانه برای شیرین کردن آب دریا

اسمز معکوس، فناوری پیشرفته ای است که آب شور را برای مصارف متعددی از جمله نمک زدایی و تهیه آب آشامیدنی آماده می کند.در این روش فناورانه، با استفاده از پمپ های فشار قوی، آب شور از پرده مخصوصی به نام غشا که دارای منافذ بسیارریز است عبور داده شده و به این ترتیب، مولکول های آب از این منافذ عبور کرده و نمک ها در آب دریا باقی می مانند.

رونمایی از آب شیرین کن بومی

تا پیش از این، فناوری سامانه های اسمز معکوس در اختیار چند شرکت مطرح ژاپنی، اروپایی و آمریکایی بوده که به دلیل شرایط تحریم، امکان همکاری با شرکت های مذکور و انتقال دانش فنی به داخل کشور فراهم نیست.درحال حاضر با تکیه بر توانمندی و تلاش متخصصین داخلی، طراحی و تولید نیمه صنعتی پمپ فشارقوی و توربوشارژر و آزمون های لازم با پیروزیت طی شده است.

محصول نهایی طرح، پمپ طبقاتی فشارقوی و توربوشارژر بازیابی انرژی است که با تولید این محصولات، تمامی فناوری های طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز از طریق شرکت دانش بنیان داخلی بومی سازی شده است.

دستاوردهای محصول ایران ساخت

ازجمله دستاوردهای مهم این طرح فناورانه می توان به بومی سازی فناوری طراحی و تولید پمپ کامل گریز از مرکز فشار بالا و توربوشارژرهای دور بالا، فناوری تولید پروانه ها و دیفیوزرهای این پمپ ها به روش ریخته گری دقیق با توجه به حساسیت های کارایی و ارتعاشی اشاره کرد.

همچنین فعالان فناور پیروز شدند فناوری بالانس محوری مربوط به این پمپ ها را از طریق ایجاد سیستم بالانس محوری در بخش پرفشار پمپ، متعادل سازی هیدرولیکی مربوط به شارژکننده های قوی و فناوری استفاده از مواد مقاوم به سایش و مقاوم به خوردگی در بخش های سایشی مربوط به این تجهیزات را بومی سازی کنند.

رفع یک نیاز حیاتی کشور

با توجه به نیاز حیاتی کشور در تامین آب شرب و دیگر بهره برداری هایی که از آب شیرین به عمل می آید و البته محدودیت های گسترده ای که در جهت واردات و انتقال دانش فنی این حوزه به کشور وجود دارد، ستاد توسعه فناوری های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اولویت قراردادن طرح های علمی و دانش بنیان در این حوزه، مشاوره های علمی و تامین هزینه های اجرایی کردن طرح های فناورانه حوزه آب گام برداشته است.

طرح، گام بلندی در بومی شدن این صنعت برداشت تا نیاز کشور به دستگاه خارجی، تامین قطعات و هم چنین انتقال دانش فنی از خارج، به کلی قطع شود.با این حمایت ها، ایران به یکی از معدود کشورهای جهان تبدیل شد که کلیت این صنعت را به-صورت بومی اجرایی کرده است، صنعتی که علاوه بر خودکفایی از نمونه های مشابه خارجی، امکان ارزآوری بالایی را از صادرات به همراه دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ایران در جمع کشورهای تولیدکننده پمپ های فشارقوی آب شیرین کن ، بومی سازی محصولی راهبردی در سایه تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در جمع کشورهای تولیدکننده پمپ های فشارقوی آب شیرین کن ، بومی سازی محصولی راهبردی در سایه تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید