صرفه جویی ارزی با فراوری دستگاه سی تی اسکن ایرانی

به گزارش وبلاگ گوگل، خبرگزاری خبرنگاران-فراوری دستگاه سی تی اسکن داخلی، ایران را در زمره معدود کشور های دارای این فناوری قرار داد که با فراوری آن 10 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور رقم خورد.

صرفه جویی ارزی با فراوری دستگاه سی تی اسکن ایرانی

به گزارش خبرگزاری وبلاگ گوگل به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سی تی اسکن یکی از ابزار های کاربردی و نسبتا نوین در تصویربرداری پزشکی است که برای آنالیز آسیب ها و بیماری های اندام های درونی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش به واسطه کاربری های فراوان و یاری های شایان توجهی که به بهبود فرایند تشخیص و درمان می انجامد، به بخشی جدایی ناپذیر از مراحل تشخیص انواع بیماری تبدیل شده است.

به رغم اهمیت بالای این محصول تا پیش از این، برای بومی سازی آن تلاشی صورت نگرفته بود. ارزبری بالا، خدمات پس از فروش ضعیف و محدود شدن مراکز درمانی، تنها گوشه ای از مشکلاتی هستند که در حوزه سلامت و اقتصاد مبتنی بر آن به چشم می آید؛ بنابراین حمایت از بومی سازی این محصول، در دستور کار مرکز طرح های کلان ملی فناوری نهاده شد.

نخستین چالش در راستا فراوری دستگاه سی تی اسکن پزشکی، مکانیک پیچیده، دوار و دقیق این دستگاه در عین انتقال برق با ولتاژ بالا همراه با داده است. بعلاوه چالش هایی نظیر فراوری برق ولتاژ بالای مورد احتیاج، فراوری اشعه ایکس مناسب، کنترل دستگاه با حساسیت فراوان، تصویربرداری و خوانش اطلاعات و پردازش تصویر، از دیگر چالش های قابل ذکر در این زمینه است.

دستگاه سی تی اسکن ایران ساخت هم اکنون در شرف رسیدن به مرحله بهره برداری است که این مهم با طی شدن امور مربوط به مجوزها، طی دو تا سه سال آینده عملیاتی خواهد شد. با فراوری این دستگاه، 10 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور رقم خورد و 30 نفر نیز به شکل مستقیم مشغول به کار شدند.

شرکت بهیار صنعت سپاهان درصدد است با همکاری شرکت های فعال و متخصص دیگر در این زمینه، فراوری انبوه این دستگاه را راه اندازی کند تا علاوه بر تامین احتیاج داخل، کشور را از واردات سی تی اسکن بی احتیاج کند.

دستگاه سی تی اسکن بومی، نمونه داخلی دیگری ندارد و در فراوری آن، از فناوری بالایی استفاده شده است. فراوری این دستگاه سبب شد تا ایران در زمره کمتر از 10 کشوری قرار گیرد که به فناوری فراوری این دستگاه استراتژیک دست یافته است.

فراوری دستگاه سی تی اسکن پزشکی با هدف بومی سازی تجهیزات پزشکی تشخیصی، با حمایت های مرکز طرح های کلان ملی فناوری در راستا فراوری نهاده شد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "صرفه جویی ارزی با فراوری دستگاه سی تی اسکن ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی ارزی با فراوری دستگاه سی تی اسکن ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید