قالیباف: خروج نیروهای آمریکایی خواست مردم عراق است

به گزارش وبلاگ گوگل، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: توجه به خواست مردم عراق مبنی بر خروج نیرو های آمریکایی عامل مهمی در استقرار ثبات سیاسی و امنیتی در عراق و منطقه است.

قالیباف: خروج نیروهای آمریکایی خواست مردم عراق است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از خانه ملت، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق ظهر امروز چهارشنبه (15 بهمن ماه) با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات و مصاحبه کرد.

قالیباف در ابتدای این ملاقات با اشاره به پیوند های دیرینه تاریخی، دینی و فرهنگی بین دو کشور گفت: سابقه مناسبات محبت آمیز و ممتاز فیمابین جمهوری اسلامی ایران و عراق، ضرورت همکاری و ارتباط بیشتر دو کشور در حوزه مسائل و موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را بیش از پیش نمایان می­کند.

وی همچنین در ادامه توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در روابط دوجانبه و همکاری منطقه ای بسیار تاثیرگذار هستند. ارتباطات دو کشور عمیق، تاثیرگذار و تاریخی است و مردم ایران و عراق بخاطر باور های فرهنگی و دینی خود و همجواری دو کشور در طول تاریخ به هم دلبستگی و علاقه دارند.

قالیباف در ادامه این ملاقات گفت: ما از فرایند سیاسی عراق و تمامیت ارضی این کشور حمایت می کنیم. همچنین از حضور عراق در تعاملات منطقه ای حمایت می کنیم و معتقدیم عراق وزنه مهمی در تعاملات سیاسی و مالی منطقه است. بی شک ایران و عراق دو کشور تاثیرگذار هستند و بسیاری از تحولات منطقه در اثر همکاری دو کشور می تواند رخ دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سیاست­های ایالات متحده آمریکا در منطقه و دنیا اضافه نمود: عامل اصلی مسائل موجود به حضور نظامی و مداخلات آمریکا در منطقه باز می شود.

وی در ادامه اضافه نمود: توجه به خواست مردم عراق که در اجرای مصوبه مجلس عراق مبنی بر خروج نیرو های نظامی آمریکایی از عراق تبلور یافته، عامل مهمی در استقرار ثبات سیاسی و امنیتی در عراق و منطقه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بی تردید حضور آمریکایی­ ها در منطقه یاریی به ثبات و استقرار امنیت در عراق و منطقه نمی­ کند.

قالیباف در سرانجام این ملاقات گفت: تداوم رایزنی و مشورت مسئولان سیاسی، مالی و مجلسی دو کشور، گام مؤثری در برداشتن موانع موجود در راستا توسعه مناسبات و یاری به گسترش همکاری­های دو کشور در بخش­های مختلف است.

تسریع در اجرای پروژه اتصال خط آهن شلمچه ـ بصره، لایروبی افرایند رود، گسترش ارتباطات بازرگانی، از جمله مهمترین مواردی بود که در این ملاقات میان دو طرف مورد بحث و مصاحبه نهاده شد.

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق نیز در این ملاقات با اشاره به تاریخ دیرینه روابط دو ملت گفت: توسعه مناسبات همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری تاثیرگذار و مهم در منطقه و دنیا، برای دولت و ملت عراق از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی در ادامه اضافه نمود: گسترش همکاری­های ایران و عراق در عرصه های مختلف و در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین­المللی، در تامین منافع دو کشور نقش بسزایی دارد.

وزیر خارجه عراق همچنین گفت: تامین امنیت و رونق مالی دو کشور، در سایه تعمیق مناسبات و همکاری­های فیمابین به نحو مطلوب تری میسر خواهد شد.

وی در سرانجام این ملاقات در مورد برداشته شدن هرچه سریعتر موانع موجود در راستا افزایش مبادلات دو کشور از جمله برطرف تحریم­ها، ابراز امیدواری کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "قالیباف: خروج نیروهای آمریکایی خواست مردم عراق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قالیباف: خروج نیروهای آمریکایی خواست مردم عراق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید