معرفی روش های ترمیم و زیبایی دندان

به گزارش وبلاگ گوگل، دندان های سفید، سالم و مرتب، نقش زیادی در زیبایی لبخند و چهره ما دارند. خوشبختانه امروزه مواد و روش های مختلفی وجود دارند، که می توانند به ترمیم هرچه طبیعی تر دندان ها یاری نمایند. در این مطلب، به تعدادی از این روش ها بیشتر می پردازیم.

معرفی روش های ترمیم و زیبایی دندان

لمینت دندان چیست؟

لمینت روشی برای اصلاح شکل دندان، ترمیم لبخند، کاهش فاصله، و سفید کردن دندان ها است. اساس کار این روش، قرار دادن روکشی روی سطح خارجی دندان ها است، تا با یاری آن شکل، طول و ناهمترازی های دندان اصلاح گردد. از سرامیک و مواد کامپوزیتی برای لمینت دندان ها استفاده می گردد، این مواد هرکدام مزایا و معایب خود را دارند، که در ادامه به آن ها می پردازیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان، روشی برای ترمیم، اصلاح شکل و سفید کردن دندان ها است. در این روش، از موادی از جنس رزین برای ترمیم دندان ها استفاده می گردد. کامپوزیت دندان، که با نام لمینت کامپوزیتی هم شناخته می گردد، یکی از روش های پرطرفدار برای ترمیم لبخند، و داشتن لبخندی زیباتر است.

مواد رزینی مورد استفاده در برای ترمیم و تغییر شکل دندان ها دارای طیف رنگی متفاوتی هستند، یعنی می توان با توجه به رنگ طبیعی دندان های بیمار ماده مناسب را انتخاب کرد. در کامپوزیت دندان، احتیاجی به فراوری رزین در آزمایشگاه، و قالب گیری نیست، و تمام مراحل مستقیما به وسیله خود دندانپزشک در کلینیک انجام می گردد.

در کامپوزیت دندان، ابتدا لایه های کامپوزیت روی دندان قرار گرفته، و پس از فرم دهی، به وسیله دستگاه لایت کیور، با یاری نور سخت می گردد.

کاربرد کامپوزیت دندان

از کامپوزیت دندان برای ترمیم، پرکردن، اصلاح شکل و کاهش فاصله بین دندان ها استفاده می گردد. می توان از کامپوزیت دندان، برای سفید کردن دندان هایی که در اثر مصرف سیگار و نوشیدنی های مانند چای زرد شده اند هم یاری گرفت.

با این حال توجه داشته باشید، که بی نظمی های شدید، یا فاصله زیاد بین دندان ها، همواره با کامپوزیت دندان قابل درمان نیست. در این شرایط ممکن است، احتیاج به روش های پیشرفته تری مانند ارتودنسی وجود داشته باشد.

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی احتیاج به قالب گیری از دندان و ساخت در آزمایشگاه دارد، به همین خاطر در مقایسه با کامپوزیت دندان روش زمان بری است. برای کامپوزیت دندان، احتیاجی به قالب گیری دندان ها نیست، و تمام کارها در یک جلسه، و به وسیله خود دندانپزشک انجام می گردد.

یکی از معایب مهم لمینت کامپوزیتی در مقایسه با لمینت سرامیکی، مقاومت کمتر آن در مقابل ضربه، فشار و تغییر رنگ است. به همین خاطر دوام لمینت های سرامیکی از کامپوزیت های دندانی بسیار بیشتر است.

یکی از معایب لمینت های سرامیکی این است، که برای ترمیم دندان به یاری این روش، باید دندان ها پیش از جای گذاری قالب تراشیده شوند. در مقابل در لمینت کامپوزیتی، احتیاجی به تراش دندان ها نیست، و تنها ضروری است مواد روی دندان قرار گرفته، فرم داده گردد وسپس به وسیله لایت کیور سفت گردد.

روکش زیرکونیا چیست؟

زیرکونیا فلزی سفید رنگ و خنثی است، که کاربردهای زیادی در پزشکی و صنایع الکترونیک دارد. از زیرکونیا به دلیل سازگاری بالایی که با بدن انسان دارد، می توان برای ترمیم دندان ها و اصلاح لبخند یاری گرفت.

روکش زیرکونیا، از جنس اکسید زیرکونیوم است، و امروز به دلیل دوام بالا، و رنگ طبیعی خود کاربرد زیادی در دندانپزشکی پیدا نموده است. از زیرکونیا نه تنها در ترمیم و اصلاح شکل دندان های جلویی استفاده می گردد، بلکه به دلیل مقاومت بالای زیرکونیا در برابر فشار و سایش، می توان از آن برای ترمیم دندان های عقبی هم استفاده کرد.

روکش زیرکونیا با بدن سازگاری کامل داشته، و باعث تحریک لثه نمی گردد. رنگ سفید آلیاژ زیرکونیا، یکی دیگر از مزیت های آن است، که البته با توجه به رنگ سایر دندان ها هم قابل تنظیم است.

مزایای روکش زیرکونیا چیست؟

  • استحکام بالا: روکش زیرکونیا استحکام بسیار بالایی داشته، و در برابر ضربه، فشار و سایش مقاوم است.
  • ظاهر طبیعی: رنگ روکش زیرکونیا با توجه به رنگ سایر دندان ها قابل تنظیم است. بعلاوه شفافیت روکش زیرکونیا به آن ظاهرزی طبیعی تر بخشیده است.
  • سازگاری با بافت های بدن: روکش زیرکونیا با بافت لثه سازگاری کامل داشته، و باعث تحریک و سیاه شدن لثه ها نمی گردد.
  • عمر طولانی: در مقایسه به لمینت سرامیکی و کامپوزیتی، روکش زیرکونیا دوام بسیار بالاتری دارد.

کلام آخر

در این مطلب تعدادی از روش های مدرن و پرطرفدار ترمیم دندان ها، یعنی کامپوزیت های دندانی، لمینت دندان، و روکش زیرکونیا را با هم مرور کردیم. این روش ها برای همه افراد مناسب نیستند، و هرکدام از آن ها، معایب و مزایای خاص خود را دارند. دندانپزشک با توجه به مشکل شما، و شرایط خاصی که دارید، برترین روش را برای شما برخواهد گزید. سعی کنید انتظارات خود از درمان را به درستی به دندانپزشک خود منتقل کنید، تا دندانپزشک بتواند برای درمان شما، برترین و مناسب ترین تصمیم ممکن را بگیرد.

منبع: یک پزشک

به "معرفی روش های ترمیم و زیبایی دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی روش های ترمیم و زیبایی دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید