آسیب دیدگان بحران کرونا چشم انتظار دریافت بیمه بیکاری

به گزارش وبلاگ گوگل، تهران (پانا) - آسیب دیدگان بحران کرونا این روزها چشم انتظار طرحی که تامین اجتماعی طی دو روز گذشته به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال نموده هستند؛ طرحی که شاید بتواند جبران بخشی از خسارات این روزهای تنگ معیشتی آنها باشد.

آسیب دیدگان بحران کرونا چشم انتظار دریافت بیمه بیکاری

به گزارش ایرنا، سال 1366 بود که با مسائل ناشی از جنگ تحمیلی، رکود سرمایه گذاری و تعطیلی بعضی از بخش های خصوصی و دولتی، قانون بیمه بیکاری برای سه سال به صورت آزمایشی در کشور تصویب شد.

لایحه ای که در سال 1369 با انجام بعضی اصلاحات به منظور حمایت از آسیب دیدگان در مواقع بحران به تصویب دائم رسید و این روزها با شیوع ویروس کرونا، نورامید بخش اعظمی از جمعیت متاثر از روزهای تاریک شده است.

ویروسی که با تعطیلی کسب وکارها و تضعیف بعضی زیرساخت های مالی، صدها هزار بنگاه مالی را وادار به تعدیل نیرو و بیش از یک میلیون نفر را در کشور نیازمند دریافت مقرری بیمه بیکاری کرد.

جمعیتی که به گفته روزبه کردونی رئیس موسسه پژوهش سازمان تامین اجتماعی براساس نتایج یک نظرسنجی، نزدیک به 60 درصد (58.4) مستاجر و ناگزیر به پرداخت 1 تا 4 میلیون تومان به صورت ماهانه برای اجاره بها هستند. نزدیک به 60 درصد (58.4) متقاضیان بیمه بیکاری مستاجر و ناگزیر به پرداخت 1تا4 میلیون تومان به صورت ماهانه برای اجاره بها هستند.

مسعود بابایی مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره می گوید: از شروع شیوع کرونا تا به امروز 249 هزار و 229 بنگاه مالی تحت تاثیر این ویروس تعدیل نیرو نموده و در مجموع 730 هزار و 902 نفر در دوره شیوع این بیماری کار خود را از دست دادند.

موضوعی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر آن داشت تا به منظور حمایت از معیشت این آسیب دیدگان، پنج هزار میلیارد تومان به صندوق بیکاری تزریق و بیش از یک میلیون نفر را تحت پوشش این مقرری قرار دهد.

مهرداد قریب معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی نیز 30 تیر امسال از پرداخت مقرری بیمه بیکاری دوران شیوع ویروس کرونا به 990 هزار و 343 نفر از بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان (90 درصد از واجدین شرایط) خبر داده بود.

به گفته وی، مطابق با دستورالعمل اجرایی پرداخت بابت ایام بیکاری دوره شیوع بیماری کرونا از محل منابع صندوق توسعه ملی مصوب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، پرداخت مقرری مربوطه برای 213 هزار و 16 نفر در اسفند 98، تعداد 446 هزار نفر در فروردین 99 و تعداد 331 هزار و 327 نفر در اردیبهشت 99 اجرا شده است.

بنابر اظهارات قریب، این پرداخت ها از محل مبلغ تخصیص یافته از طرف سازمان برنامه و بودجه و به همت خزانه داری کل کشور اجرا شده که این تعداد نزدیک به 90 درصد از متقاضیان را شامل می گردد.

اختصاص بیمه بیکاری به یک میلیون و 50 هزار نفر از شروع شیوع کرونا

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم طی روزهای گذشته در نشستی خبری گفت: از شروع شیوع کرونا تا به امروز یک میلیون و 50 هزار نفر بیمه بیکاری دریافت نموده و از خرداد ماه نیز برای 82 هزار نفر بیمه بیکاری برقرار شده است.

طی هفته های گذشته اما شماری از مقامات و مسئولان بر ضرورت حمایت از معیشت بیکاران متاثر از کرونا که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار نگرفته اند، تاکید کردند.

رهبر معظم انقلاب در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا سازمان تامین اجتماعی را موظف به پرداخت بیمه بیکاری ناشی از کرونا کردند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره می گوید: در حال حاضر این سازمان با گروه تحت پوشش تامین اجتماعی، بیماران کرونا (که در این بحران مرخصی استعلاجی می گیرند)، بیمه های اختیاری و مشاغل آزاد (که مشمول این بیمه واقع نمی شوند)، جمعیتی که تحت پوشش مشاغل غیررسمی، آمار و اطلاعات و مشخصات جامع و در دسترسی ندارند و همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی (که متناسب سازی حقوق از مطالبات اصلی آنها است) روبه رو است.

سالاری تصریح می نماید: اکنون تاکید رهبری و رئیس جمهوری بر ضرورت حمایت از جمعیتی است که شرایط دریافت بیمه بیکاری را نداشته اما به جهت بروز بحران کرونا آسیب دیده اند.

بر این اساس یک طرح در مورد حمایت از این قشر (که مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی شوند) تهیه شده و طی دو روز گذشته، جهت آنالیز جزئیات به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شده است.

اینک آسیب دیدگان بحران کرونا چشم انتظار تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور دریافت این مقرری و شاید جبران بخشی از خسارات این روزهای تاریک معیشتی خود هستند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "آسیب دیدگان بحران کرونا چشم انتظار دریافت بیمه بیکاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب دیدگان بحران کرونا چشم انتظار دریافت بیمه بیکاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید