اتحادیه اروپا شاید بتواند اپل را وادار کند سایدلود اپلیکیشن را بپذیرد

به گزارش وبلاگ گوگل، اتحادیه اروپا و مجلس این قاره طی جلسه ای که در رابطه با فعالیت های دیجیتالی با یکدیگر داشتند به نتیجه ای رسیدند که شاید باعث دلخوشی کاربران بی شمار اکوسیستم اپل شود چرا که به موجب آن شرکت آمریکایی باید اجازه سایدلود اپلیکیشن ها روی محصولات خود را صادر کند.

اتحادیه اروپا شاید بتواند اپل را وادار کند سایدلود اپلیکیشن را بپذیرد

مدت زمان زیادی است که کاربران اپل از این شرکت می خواهند اجازه سایدلود اپلیکیشن ها را روی سیستم عامل های این شرکت بدهد اما هربار اپل با مطرح کردن دلایل امنیتی، آن ها را قانع می کند که چنین کاری نباید صورت بگیرد. در حال حاضر هر اپلیکیشنی که بخواهید نصب کنید باید حتما این فرایند دانلود و نصب از طریق اپ استور صورت بگیرد. حتی اگر از اپلیکیشن های دانلود نرم افزار مخصوص iOS هم استفاده کنید باز باید مجوز از اپ استور این شرکت دریافت شود در غیر این صورت امکان سایدلود آن اپلیکیشن در گوشی وجود ندارد.

اتحادیه اروپا هم بارها این موضوع را به اپل گوشزد کرد که باید اجازه سایدلود اپلیکیشن ها را به کاربران بدهد اما اپل حتی از این درخواست هم سرپیچی کرد تا این اتحادیه با برگزاری جلسه ای مشترک با مجلس اروپا، فکری به حال این شرایط کند. این دو کمیته هفته گذشته در این رابطه با یکدیگر نشستی برگزار کردند و به نتیجه مشترکی هم رسیدند. در نتیجه صحبت های دو طرف هم قانونی وضع شد که شرکت های تبلیغاتی، پیام رسانی و فروشگاه های دیجیتالی باید مطیع آن قانون باشند.

اگر این لایحه نو که از آن به عنوان لایحه فراگیر بازارهای دیجیتالی یاد می شود به تصویب برسد، اپل وادار می شود امکان نصب اپلیکیشن ها از منابع خارج از اپ استور را فراهم کند چرا که این موضوع یکی از اصلی ترین شرایط این لایحه به شمار میرود.

هر پلتفرمی هم که مشمول این قانون باشد باید به کاربران خود اجازه دهد نه فقط از استورهای متفرقه بلکه از هر منبعی که می خواهد، اپلیکیشن روی گوشی خود نصب کند که به این عمل همان سایدلود گفته می شود. گوگل در حال حاضر این اجازه را به کاربران خود می دهد که از هر منبعی که می خواهند اپلیکیشن روی گوشی خود نصب کنند. این کار امنیت این سیستم عامل را به شدت کاهش داده اما تصمیمی است که خود کاربران اتخاذ کرده اند و گوگل هم آن ها را مجبور به انجام این کار نکرده است. اگر کاربران اندروید هم فقط از فروشگاه خود گوگل اپلیکیشن های خود را دانلود کنند، از لحاظ امنیتی خیلی دچار مشکل نخواهند شد. در واقع یک عاملی که کاربران آن را همیشه به عنوان برتری iOS بر اندروید می دانند تصمیمی است که خودشان می گیرند. آن ها با ورود به دنیای iOS محدودیت را نشانه امنیت دانسته و از آن استقبال می کنند اما در دنیای اندروید آزادانه و اختیاری امنیت خود را به خطر می اندازند و گوگل را مقصر این کار می دانند.

پلتفرم هایی نظیر گوگل و اپل هم موظف خواهند بود ازین پس روش های پرداخت شخص ثالث را هم در اکوسیستم خود قرار دهند نه اینکه هزینه مستقیما به جیب خودشان برود. موضوعی که باعث جنگ اخیر بین اپل و اپیک گیمز هم بوده و برنده خاصی هم نداشته است. همچنین این شرکت ها بدون اجازه کاربران، اجازه استفاده از داده های شخصی آن ها برای اهداف تبلیغاتی را نخواهند داشت. طی این قانون، اپلیکیشن های پیام رسان بزرگ نظیر iMessage، واتساپ و فیسبوک مسنجر باید یک سطح از همکاری را با پیام رسان های کوچک تر فراهم کنند. حال منظور از این قانون نو چیست، نمی دانیم.

بعد از بررسی های قانونی، لایحه فراگیر بازارهای دیجیتالی احتمالا به تصویب اتحادیه اروپا و مجلس این قاره خواهد رسید اما قوانین آن شش ماه بعد از تصویب، به اجرا در خواهد آمد. هرگونه نقض قوانین از سوی شرکت های مشمول این لایحه برای آن ها مساوی است با کاهش 10٪ حجم معاملات صورت گرفته در گیت کیپری که اتحادیه اروپا آن را به عنوان پلتفرم کنترلی تعریف کرد. تکرار این عمل مساوی است با جریمه 20% و اگر هم این نقض قوانین تکرار شود، احتمالا جریمه های سنگین تر نظیر ممنوعیت از خرید شرکت های دیگر در نظر گرفته خواهد شد. حال باید دید اپل با این قانون نو چه خواهد کرد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ فکر می کنید سایدلود اپلیکیشن ها باید به گزینه ای برای افراد تبدیل شود یا همین سیاستی را که اپل در پیش گرفته بیشتر می پسندید؟

منبع: TechSpot

منبع: دیجیکالا مگ

به "اتحادیه اروپا شاید بتواند اپل را وادار کند سایدلود اپلیکیشن را بپذیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا شاید بتواند اپل را وادار کند سایدلود اپلیکیشن را بپذیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید