با خوراکیهای قلیایی آشنا شوید

به گزارش وبلاگ گوگل، خوراکی های قلیایی کهبه شما معرفی می کنیم نه تنها در ایجاد رژیمی بر پایه مواد قلیایی مفید هستند بلکه به طور فوق العاده ای سالم اند. بیایید آنالیز دقیق تری بکنیم که چطور این خوراکی ها می توانند سلامتی ما را ارتقا بخشند.

با خوراکیهای قلیایی آشنا شوید مواد غذایی که بیشتر ما مصرف می کنیم موجب می شوند تا بدن به طور مداوم در حالت اسیدی قرار داشته باشد. به همین دلیل، می توان غذاهای اسیدی مانند مواد غذایی فرآوری شده، نوشابه های گازدار، گوشت، تخم مرغ، لبنیات و مواد غذایی کم ارزش مانند چیپس را مد نظر قرار گرفته است که در مقادیر زیاد مصرف می کنیم.

یک حالت ثابت اسیدی می تواند به بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان، اختلالات پوستی، بیماری های خود ایمنی، آلرژی ها و ... منجر گردد.

راهکار این مشکل دنبال کردن یک رژیم غذایی قلیایی است که می تواند به تعادل سطح pH در مایعات بدن، از جمله خون و ادرار، یاری کند. مواد غذایی مختلفی وجود دارند که قلیایی هستند و می توانند به ایجاد تعادل در سطوح pH یاری نمایند که از این طریق خطر ابتلا به بیماری های روزانه و برخی خطرات سلامت بلند مدت کاهش می یابد. 1

مواد غذایی قلیایی چه چیزهایی هستند؟مواد غذایی بسیاری اسیدی هستند که از آن جمله می توان به گوشت قرمز، محصولات لبنی، شکر سفید، آرد پالایش شده، و مواد غذایی صنعتی اشاره نمود. در مقابل، مواد غذایی قلیایی آنهایی هستند که به قلیایی سازی تعادل بدن یاری می نمایند.

افزایش اسیدیته (اسیدوز مزمن خفیف) موجب بروز التهاب در بافت ها شده و آنها را به مکانی ایده آل برای بیماری ها تبدیل می نماید. یک رژیم غذایی قلیایی مواد معدنی ضروری برای ایجاد تعادل در pH اسیدی را فراهم می نماید.

رژیم غذایی قلیایی از چه چیزهایی تشکیل شده است؟میوه ها و سبزیجات برگدار سبز نمونه هایی از مواد غذایی حاوی مقادیر بالا از مواد معدنی هستند که با pH اسیدی مقابله می نمایند. آنها را می توانید در مقادیر زیاد مصرف کنید.

دانه های خوراکی، جوانه ها، حبوبات و میوه های خشک دارای مقادیر بالاتری از پروتئین هستند.

گیاهان دارویی، ادویه ها، میکروگرین ها، جلبک و مواد غذایی پروبیوتیک.2

لیست غذاهای قلیایی

لیموشاید باورتان نگردد که لیمو یکی از برترین گزینه ها در لیست مواد غذایی قلیایی باشد. لیموها سرشار از مواد معدنی قلیایی مانند پتاسیم و منیزیم هستند، که اثر قلیایی سازی بر بدن دارند. اسید سیتریک موجود در لیموها در یک حالت طبیعی بسیار اسیدی است، اما هنگامی که مصرف می گردد، اسید سیتریک متابولیزه شده و یک اثر قلیایی فوق العاده در بدن دارد.

لیموها منبع خوبی برای کلسیم، آهن و ویتامین های A، C و ب-کمپلکس و بعلاوه، فیبر پکتین و کربوهیدارت ها هستند. آنها حاوی ویژگی های ضد باکتری، ضد ویروسی و تقویت نماینده سیستم ایمنی هستند.

جدا از اثر پاکسازی و سم زدایی در بدن، لیموها به بهبود گوارش، کاهش وزن، پشتیبانی از پوست، تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با سرطان، کنترل فشار خون بالا، پیشگیری از عفونت و بسیاری موارد دیگر یاری می نمایند.

برای بهره مندی از فواید قلیایی سازی لیمو، آب نصف یک لیمو تازه را در یک لیوان آب ولرم تصفیه شده بریزید. این نوشیدنی را صبح ها با معده خالی 30 دقیقه پیش از صبحانه مصرف کنید.

اسفناجاسفناج یکی از سالم ترین سبزیجات برگدار محسوب می گردد و یک ماده غذایی قلیایی است. این گیاه سرشار از کلروفیل است، که همچون یک عامل قلیایی سازی عمل می نماید و بدن را به محدوده مطلوب 7.4 باز می گرداند.

اسفناج منبع خوبی برای ویتامین های A، C، E، K و B2 است. بعلاوه، این گیاه سرشار از مواد معدنی است که آثار قلیایی شگفت انگیزی در بدن دارند، که از آن جمله می توان به منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، کلسیم و فولات اشاره نمود. افزون بر این، اسفناج سرشار از فیبر غذایی، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است.

با مصرف اسفناج می توانید قدرت عضلانی خود را افزایش دهید، با آنمی (کم خونی) مبارزه کنید، سلامت قلب را بهبود ببخشید، از پیری زودرس پیشگیری کنید، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید و از پوستی سالم بهره مند شوید.

حداقل روزی یک فنجان اسفناج مصرف کنید. شما می توانید اسفناج را به سالادها، اسموتی ها، ساندویچ ها و غذاهای اصلی اضافه کنید.

آووکادوآووکادو یکی از مواد غذایی است که باید هر روز مصرف گردد. آووکادو به خروج مواد زائد اسیدی یاری می نماید و در شکل گیری محیطی قلیایی در بدن نقش دارد.

این میوه سبز رنگ با بافت کرمی سرشار از مواد مغذی است. آووکادو حاوی فیبر غذایی، فولات، پتاسیم، سلنیم، چربی خوب، ویتامین های K، C، B5 و A است. آنها بعلاوه حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند مانند آلفا-کاروتن، بتا-کاروتن، لوتئین و ... هستند.

افزودن آووکادو به رژیم غذایی به کاهش وزن، مبارزه با التهاب، بهبود سلامت قلب، تقویت سلامت قلبی عروقی، مبارزه با سرطان، و فوایدی برای قند خون یاری می نماید.

حداقل نصف یک آووکادو را باید در روز مصرف کنید. شما می توانید این میوه را به سالادها، اسموتی ها یا سوپ اضافه کنید.1

سبزیجات کلمیسبزیجات کلمی از مهمترین گیاهان موجود هستند و ممکن است همان چیزی باشند که در خصوص سبزیجات فکر می کنید. بروکلی، گل کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل و بوک چوی(گیاهی چینی شبیه کلم) همگی در این گروه قرار می گیرند. چرا این سبزیجات آنقدر برایتان مفید هستند؟

با مرور بر مقاله ای که نشان می داد 70% تحقیقاتی که این گروه از سبزیجات را مورد آنالیز قرار داده اند حاکی از این هستند که این سبزیجات خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را کاهش می دهند، خانواده سبزیجات کلمی مثل مواردی که ذکر شد قدرت بالای ضدسرطانی دارند. بعلاوه آنها سرشار از فیبر هستند که باعث می شوند احساس سیری کنید، سرشار ازآنتی اکسیدان هستند که بدنتان را در مقابل رادیکال های آزاد حفظ می نماید و غنی از ویتامین ها و مواد مغذی اند که باعث کارایی مناسب بدنتان می شوند.

فلفل کاینخبر خوب برای کسانی که غذاهای تند دوست دارند: وقتی در خصوص سلامتی صحبت می کنیم فلفل کاین ماده مهمی است. کپسایسین که باعث طعم تند فلفل کاین می گردد برای کارایی بخش های قلبی-عروقی و تسکین درد مفید است و حتی قادر است سینوس هایتان را بعد از سرماخوردگی پاکسازی کند.

به علاوه، فلفل کاین سرشار از ویتامین A و کاروتنوییدهای شبیه آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت بدن در مقابل رادیکال های آزاد و بعلاوه اکسایش، التهاب و حتی سرطان یاری کند.

سبزیجات برگ دارسبزیجات برگ دار، شامل تمام خواص سبزیجات کلمی هستند. میزان زیادی فیبر فیتوکمیکال های سالم و ویتامین ها و مواد معدنی بی شمار در این سبزیجات با برگهای تیره وجود دارند.

و برترین نکته؟ این سبزیجات کالری خیلی کمی دارند و چگالی خیلی کم آنها به این معنا است که شما میتوانید بدون نگرانی هر چقدر میخواهید از آن ها بخورید.

سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم پیچ، کلارد و چارد سویسی نیز بسیار متنوع هستند و بیشترشان طبق علاقه خود فرد هم به صورت پخته و هم خام خورده می شوند.

گیاهان ریشه دارگیاهان ریشه دار که زیرِ زمین رشد می نمایند، در فصل پاییز مرسوم هستند و با داشتن پتانسیل ذخیره سازی طولانی مدت، برای بقیه سال نیز تازه می مانند. این گیاهان دلچسب و شیرین شامل انواع شناخته شده آنها مثل سیب زمینی و چغندر و بعلاوه گیاهانی مثل rutabaga (نوعی کلم) و شلغم که ممکن است هرگز نخورده باشید، هستند.

بیشتر گیاهان ریشه دار دارای کالری پایین و فیبر بالا بوده و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد نشاسته است. به این علت که ریشه ها قسمتی هستند که گیاهان انرژی خود را در آن ذخیره می نمایند برخی از گیاهان مثل سیب زمینی شیرین، سرشار از کربوهیدرات هستند.

هر چند با این حال، گیاهان ریشه دار کربوهیدرات پیچیده دارند که می توانند جایگزینی عالی برای نان ها و پاستا ها باشند.3

پی نوشت:

1.www.asriran.com

2.www.beytoote.com

3.www.rastineh.com

منبع: راسخون

به "با خوراکیهای قلیایی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خوراکیهای قلیایی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید