پس از کشیدن دندان عقل این نکات مهم را نباید فراموش کنید

به گزارش وبلاگ گوگل، تهران (پانا) - کشیدن دندان عقل و عوارض پس از آن، یکی از دغدغه هایی است که افراد را معمولا درگیر خود می نماید. در این میان مهمترین مسئله، باید و نباید های غذایی است.

پس از کشیدن دندان عقل این نکات مهم را نباید فراموش کنید

به گزارش صدا و سیما؛ اگر دندانپزشک شما متوجه گردد دندان های عقل شما تحت تاثیر قرار گرفته یا از زاویه های کج رشد می نماید، اغلب توصیه می نماید دندان های عقل را برداشته و در حین بهبودی از یک رژیم غذایی سالم و مملو از غذا های نرم و آبکی بهره ببرید.

در حالی که برداشتن دندان عقل یک روش معمول است، حفظ رژیم غذایی سالم و پر از غذا های نرم و پیروی از دستورات دندانپزشک برای بهبودی مهم است. شما می خواهید از عفونت یا عوارض ناشی از گیر کردن غذا یا باکتری در محل دندان کشیده شده، پیشگیری کنید.

برای این منظور، اولین اقدام صرف مایعات و غذا های نرم به مدت 3 تا 5 روز است. سوپ های مخلوط، آبگوشت، ماست، پودینگ، سیب زمینی، سس سیب، میوه نرم بدون دانه و پوره، سبزی های خالص یا پوره شده، بستنی موزی یا بستنی معمولی می توانند گزینه های مناسبی برای این منظور باشند.

با آغاز بهبودی، به تدریج صرف غذا های منظم و نیمه نرم را در دستور غذایی خود قرار دهید؛ تخم مرغ مخلوط شده، ماکارونی و پنیر، بلغور جو دوسر و نان تست غذا های مناسبی هستند.

یکی از نکاتی که قبل از صرف غذا در این شرایط باید در نظر گرفته گردد، دمای غذاست؛ برای این کار اجازه دهید هر نوع غذای گرم قبل از مصرف، کمی خنک گردد و طبق توصیه های دندانپزشک، محل تخلیه دندان را تمیز نگه داشته و مصرف غذا های توصیه شده را طبق دستور نباید فراموش کنید.

پس از برداشتن دندان عقل از کدام غذا ها باید اجتناب کنیم؟

برای 1 هفته یا بیشتر، محل کشیدن دندان حساس و در برابر عفونت آسیب پذیر خواهد بود، بنابرابن بهتر است از غذا هایی که باعث تحریک محل مورد نظر شده و یا منجر به عوارض می گردد، اجتناب کنید.

غذا های اسیدی یا تند (مثل آب مرکبات، فلفل)، غذا های ترد یا سخت (مثل پیتزا، ذرت بو داده، همبرگر و غیره)، غلات (مثل برنج) با وجود خوشمزه بودن، باید از رژیم غذایی شما حذف شوند تا زمانی که به طور کامل بهبود یابید. این ها می توانند در محل زخم گیر نموده و بهبودی را مختل نمایند. چیپس و آجیل نیز در این فهرست قرار دارند.

نکاتی که باید پس از برداشتن دندان عقل باید رعایت گردد

به مدت 3 تا 5 روز پس از جراحی، از استفاده از نی و ریختن بزاق دهان به بیرون (تف کردن) خودداری کنید. این ها باعث ایجاد مکش در دهان شما می شوند که خطر ایجاد سوکت خشک را افزایش می دهد؛ شرایط دردناکی که در آن لخته محافظت نماینده از ناحیه دندان شما جدا می گردد، این باعث می گردد استخوان ها و اعصاب شما در معرض هوا قرار بگیرند که مانع بهبودی شده و باعث درد می گردد.

به مدت 5 روز از استعمال سیگار خودداری کنید، زیرا نیکوتین موجود در سیگار، مانع بهبودی شده و مدت زمان بهبودی را طولانی می نماید. می توانید از این فرصت برای ترک همیشگی سیگار بهره ببرید!

یک هفته پس از جراحی

در 7 روز پس از جراحی، محل دندان خود را شستشو دهید تا ناحیه به جای مانده و مواد غذایی پاک گردد (دندانپزشک ممکن است برای این کار سرنگ تهیه کند.) قبل از دندانپزشک، از شستشو خودداری کنید، زیرا ممکن است لخته خون محافظ را از بین ببرید.

چه زمانی می توان صرف غذای معمولی را پس از کشیدن دندان عقل آغاز کرد؟

بسیاری از بیماران می توانند طی یک هفته پس از برداشتن دندان عقل، غذا خوردن را از سر بگیرند. حفظ رژیم غذایی پر از غذا های نرم، خوشمزه و سالم در روز ها و هفته های پس از برداشتن دندان عقل، برای بهبودی شما بسیار مهم است، زمانی که به غذا های مناسب روی آورده و از غذا هایی که می توانند بهبودی شما را مختل نمایند، دور شوید، احساس راحتی بیشتری نموده و به کاهش خطر عفونت یاری می کنید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "پس از کشیدن دندان عقل این نکات مهم را نباید فراموش کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس از کشیدن دندان عقل این نکات مهم را نباید فراموش کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید