خراب شدن مواد غذایی در یخچال را جدی بگیریم!

به گزارش وبلاگ گوگل، احتمالاً همه حداقل یک بار این سوال را پرسیده اند: خراب شدن مواد غذایی در یخچال به چه دلیلی رخ می دهد؟ در دمای اتاق، فرآیند متابولیسم در سبزیجات، تخمیر ماهی و گوشت و رشد تعداد میکروارگانیسم ها در غذا بسیار بیشتر است. وقتی غذا به درستی در یخچال نگهداری گردد، این فرآیندها کند می شوند اما متوقف نخواهند شد.

خراب شدن مواد غذایی در یخچال را جدی بگیریم!

بعلاوه مدت زمان ماندگاری به میزان آب موجود در یک محصول خاص بستگی دارد. هر چه میزان رطوبت محصول بیشتر باشد، ماندگاری آن کمتر است. بنابراین، استفاده از ظروف مناسب به هیچ وجه یک ایده اشتباه نیست بلکه اقدامی لازم برای محدود کردن دسترسی اکسیژن به غذا و جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال است.

فاکتور نه چندان مهم، نزدیکی کالاهای موجود در یخچال است. به عنوان مثال، اگر یک کیسه میوه را به صورت باز در کنار گوشت قرار دهید، اسانس ها تخمیر گوشت را تسریع می نمایند. بنابراین، سازماندهی صحیح نگهداری مواد غذایی در قفسه های یخچال بسیار مهم است. در این آنالیز به علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال و راه های جلوگیری از این امر اشاره می کنیم. بعلاوه برای تهیه مواد غذایی تازه با تخفیف های شگفت انگیز، اپلیکیشن وبلاگ گوگل را دانلود و سپس روی گوشی خود نصب کنید.

مهم ترین علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

همه ما می دانیم که غذا وقتی تازه است سالم تر و خوشمزه تر خواهد بود. در دمای اتاق، بیشتر غذاها در عرض چند ساعت به علت رشد باکتری ها خراب می شوند. بنابراین، یخچال امن ترین مکان برای تازه نگه داشتن مواد غذایی برای مدت طولانی تری است. دمای داخل یخچال بسیار کمتر از دمای اتاق است، به همین علت از رشد باکتری ها جلوگیری می نماید.

با این حال، یخچال تنها در صورت نگهداری صحیح مواد غذایی به حفظ خواص مفید و کیفیت غذاها یاری می نماید. بسیاری با انداختن یک تکه گوشت فاسد یا میوه نارس دیگر به سطل زباله، از خرابی یخچال شکایت می نمایند و حتی گمان نمی نمایند که در بیشتر موارد اشتباهات رایج محل قرارگیری مواد غذایی در یخچال است. بنابراین، بیایید نگاهی به دلایل اصلی خراب شدن مواد غذایی در یخچال بیندازیم.

1- ذخیره سازی مواد غذایی در یخچال نادرست است

مردم عادت دارند همه مواد غذایی را در یخچال نگهداری نمایند و این یکی از دلایل اصلی فساد مواد غذایی است. متخصصان تغذیه استدلال می نمایند که بعضی از غذاها باید در دمای اتاق نگهداری شوند. این مواد غذایی شامل گوجه فرنگی، خربزه، سیب زمینی، سیر، مرکبات، موز، شلیل، گلابی، هلو و پیاز هستند.

سرد کردن این مواد غذایی می تواند طعم و بافت آنها را خراب کند. علاوه بر این، نگهداری بعضی از میوه ها و سبزیجات در نزدیکی یخچال می تواند به سرعت باعث فاسد شدن آنها گردد. پیاز و سیب زمینی یک نمونه رایج از این مواد غذایی هستند. محصولاتی که برای مدت طولانی بدون یخچال فاسد نمی شوند، بهتر است در مکانی سایه دار در دمای اتاق نگهداری شوند.

2- شستن سریع مواد غذایی اشتباهی بزرگ است

بدون شک باید قبل از خوردن، مواد غذایی را بشویید. اما پس از خرید نباید مواد غذایی را سریع به یخچال بفرستید. میوه ها و سبزیجات شسته شده می توانند رطوبت اضافی ایجاد نمایند و منجر به رشد باکتری هایی بیماری زا شوند. بعلاوه شستن میوه ها و سبزیجات درست قبل از خوردن به حفظ ویتامین های محلول در آب آنها یاری می نماید. پس برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال، آنها را مورد شسشتو قرار ندهید.

3- غذا بلافاصله داخل یخچال نمی رود

بعضی افراد بلافاصله غذا را در یخچال نمی گذارند. این امر به ویژه در خصوص گوشت و محصولات لبنی صادق است. گوشت و محصولات لبنی باید ظرف دو ساعت پس از خرید در یخچال نگهداری شوند. باکتری های موجود در چنین غذاهایی می توانند به سرعت تکثیر شوند.

هنگامی که غذا در دمای 16 تا 22 درجه سانتیگراد برای بیش از دو ساعت نگهداری گردد، خطر رشد باکتری در آن افزایش می یابد. از این طریق خود و دیگران را در معرض خطر بیماری های ناشی از غذا قرار می دهید. اگر دمای بیرون یا داخل خانه بیش از 30 درجه سانتی گراد است، باید غذا را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. هنگامی که غذا را در یخچال قرار می دهید، حتماً گوشت را در قفسه پایینی قرار داده تا از ریختن آب اضافی روی سایر مواد غذایی جلوگیری گردد.

4- با مشاهده اولین نشانه فساد نباید مواد غذایی را در سطل زباله بیندازید

یک ترفند عالی دیگر فریز کردن مواد غذایی است که در شرف خراب شدن هستند. اگر میوه یا سبزیجات شما در حال خراب شدن هستند، روزی یک بار یخچال خود را چک کنید، آنها را بشویید و فریز کنید. اگر می خواهید سوپ و سس را فریز کنید، توصیه می کنیم فقط سه چهارم ظرف را پر نمایید. این کار اجازه می دهد تا مایع داخل فریزر منبسط گردد.

غذاهایی مانند تخم مرغ، شیر و گوشت را نباید روی درب یخچال نگهداری کرد زیرا در این قسمت دما بیشترین نوسان را دارد. تخم مرغ و گوشت را در قفسه و لبنیات را در پشت یخچال، جایی که سردترین هوا است، نگهداری کنید. توجه داشته باشید که درب یخچال نباید مسدود گردد زیرا هوا باید محتویات را به گردش درآورد تا خنک بمانند.

5- بعضی از افراد سبزیجات را به درستی ذخیره نمی نمایند

چند بار تا به حال یک دسته جعفری برداشته اید و سبزی های لزج چسبیده به لبه های کیسه پلاستیکی را مشاهده نموده اید؟ ساده ترین راه برای جلوگیری از این امر، قرار دادن دستمال کاغذی در داخل کیسه است. این کار از تجمع مایع اضافی جلوگیری نموده زیرا حوله رطوبت اضافی را جذب می نماید.

برای سبزیجات سبز با ساقه بلند توصیه می کنیم با آنها به عنوان گل های طبیعی رفتار کنید. گیاهان تازه، مارچوبه و پیاز سبز را می توان در یک لیوان بلند آب شیرین نگهداری کرد. ساقه ها را برش دهید، روی آنها را با پلاستیک بپوشانید و در یخچال بگذارید. به علاوه زیبا نیز به نظر خواهند رسید.

6- به یخچال بهم ریختگی نظم بدهید

همه نمی توانند مجموعه ای کاملاً نو از ظروف شیشه ای را برای نگهداری مواد غذایی در یخچال خریداری نمایند. با این حال، خرید ظروف پلاستیکی معمولی را در نظر بگیرید. آنها گران نخواهند بود اما به تقسیم محصولات و سازماندهی صحیح مواد غذایی یاری می نمایند.

مواد غذایی با ماندگاری کم تری را در جلو قرار دهید و مواد تازه خریداری شده را به قفسه های عقب بفرستید. این امر باعث می گردد مواد غذایی که ابتدا باید بخورید، دیده شوند. این کار بعلاوه به شما یاری می نماید تا از فراموش کردن غذاهای قرار داده شده در پشت یخچال جلوگیری کنید.

7- میزان ماندگاری مواد غذایی را نادیده نگیرید

آنالیز تاریخ انقضای غذاها می تواند ترس ناشی از خراب شدن مواد غذایی در یخچال را کاهش دهد. به عنوان مثال، غذاهایی مانند ریحان تازه، مارچوبه، کلم پیچ، اسفناج و گوجه فرنگی معمولاً برای سه تا پنج روز نگهداری می شوند. با این حال، سیب زمینی، هویج و پیاز حدود دو هفته قبل نگهداری هستند.

چگونه بفهمیم که مواد غذایی خراب شده اند؟

تاریخ انقضا همواره تنها شاخص کیفیت پایین محصول نیست. ما در خصوص علائم اصلی که به شما در درک تازه بودن غذا یاری می نمایند، اطلاعات دقیقی ارائه می دهیم:

  • اگر تخم مرغ را در آب قرار دهید و شناور گردد، تخم مرغ تازه نیست.
  • اگر سبزی ها زرد شدند، این نشانه قطعی است که سبزی ارزش خوردن ندارد.
  • اگر شیشه کنسرو متورم یا آسیب دیده است، محتویات آن نباید خورده گردد.
  • اگر رنگ پوست سیب زمینی مایل به سبز باشد به این معناست که تاریخ مصرف آن تمام شده است.
  • برنج پخته را می توان در صورتی که به مدت چهار تا شش روز در یخچال نگهداری گردد، میل کرد.
  • یکی از بارزترین نشانه های اینکه غذای شما دیگر برای مصرف مناسب نیست، کپک زدن روی آن است.
  • بارزترین علامت دیگر بو است. اگر محصول بوی نامطبوعی داشته باشد یا در حین نگهداری رنگش تغییر نموده باشد، به احتمال زیاد محصول خراب شده است. این امر به ویژه در خصوص محصولات لبنی صادق است.
  • اگر سبزی یا تکه ای گوشت کهنه بردارید و روی آن نواری از مخاط دیدید، بهتر است فوراً چنین محصولی را دور بریزید.
  • هر بوی عجیب و نامطبوع سرکه، آمونیاک یا مخمر نشان دهنده کیفیت پایین ماده غذایی است.
  • رنگ گوشت به برترین وجه از تازگی آن صحبت می نماید. اگر متوجه شدید که گوشتتان خیلی تیره است یا سبز رنگ به نظر می رسد، یعنی فاسد شده است.
  • یکی دیگر از نشانه های مهم که میوه را نباید بخورید، نرم بودن آن است. میوه ها نباید در دست آب شوند. بهتر است میوه های خیلی رسیده را فوراً دور بریزید.
  • غذاهای دریایی بوی ماهی می دهند. غذاهای دریایی وجود دارند که به طور طبیعی بوی ماهی می دهند و این اشکالی ندارد. اما اگر بویشان تند، ترش یا شبیه آمونیاک است، به احتمال زیاد آنها غذاهای دریایی فاسدی هستند.
  • مواد غذایی منجمد پوشیده از یخ هستند. بسیاری از مردم فکر می نمایند که غذاهای منجمد برای همواره ماندگار هستند، اما اینطور نیست. غذاهای منجمد که با کریستال های یخ پوشیده شده اند تا جایی که شما به سختی می توانید آنها را ببینید، ارزش مصرف ندارند.
  • اگر عاشق صدف هستید، پس باید خیلی مراقب باشید. اگر صدف می خورید، به آرامی روی آنها ضربه بزنید و اگر بسته نشد، به این معناست که خراب هستند. این صدف ها می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند.
  • اگر روی نان حتی کمی کپک زده باشد، آن را نخورید. حتی میزان کمی کپک می تواند به این معنی باشد که کپک به قسمت های دیگر نان سرایت نموده است.
  • مرغی که رنگ مایل به خاکستری دارد یعنی فاسد شده است. مرغ باید صورتی روشن باشد. تغییر رنگ نشان از وجود باکتری های در حال تکثیر دارند.
  • گاهی اوقات می توان کیفیت آووکادو را با لمس تشخیص داد. اگر رنگ قهوه ای زیر ساقه وجود داشته باشد، آووکادو بیش از حد رسیده است.
  • خربزه زمانی خراب می گردد که خیلی نرم بوده یا لکه های نرم زیادی روی آن باشد.

کلام آخر

خراب شدن مواد غذایی در یخچال و نحوه جلوگیری از این مشکل را در بالا بیان کردیم. اکنون به خوبی می دانید که چطور باید از مواد غذایی خود در یخچال نگهداری کنید. نگهداری مواد غذایی در یخچال کار خیلی سختی نیست اما باید به یک فرایند همیشگی برای شما تبدیل گردد. با این کار می توانید از کیفیت مواد غذایی مطمئن شوید و آنها را در زمان مناسب مصرف کنید. اگر در پی تهیه برترین مواد غذایی با تخفیف های هیجان انگیز هستید، از وبسایت و اپلیکیشن وبلاگ گوگل بهره ببرید.

منبع: اسنپ مارکت

به "خراب شدن مواد غذایی در یخچال را جدی بگیریم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراب شدن مواد غذایی در یخچال را جدی بگیریم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید