به شفافیت بودجه نمره زیر 10می دهم، دولت ها و مجالس از عدم شفافیت سود می برند؛ رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگاران

به گزارش وبلاگ گوگل، خبرنگاران - رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با بیان اینکه دولت ها و مجالس از عدم شفافیت بودجه سود می برند، گفت: در مجالس گذشته عزمی برای این اصلاح وجود نداشت و بعضا نماینده هم از این عدم شفافیت بودجه نفع می بردند و با مذاکره با وزیر، بندها و ردیف ها را عوض می کردند تا در حوزه انتخابیه ، خوش خدمتی کرده باشند.

به شفافیت بودجه نمره زیر 10می دهم، دولت ها و مجالس از عدم شفافیت سود می برند؛ رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگاران

محسن زنگنه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ گوگل در خصوص اصلاح ساختار بودجه، اظهار کرد: اصلاح ساختار بودجه، بزرگترین کار مجلس یازدهم خواهد بود و در این چهار سال به مردم عزیز قول می دهیم که این کار حتما انجام خواهد شد و در خاتمه این چهار سال به طور محسوسی خواهید دید که بودجه تغییراتی اساسی را در ساختار خواهد داشت؛ ولی کاری که ما امسال مصوبه آن را به صحن می آوریم و در اولین جلسه بررسی خواهد شد، تقریبا قدم اول است. حدود 15 حکم را در این اصلاخ آورده ایم که احکامی مبنایی و بسیار قوی هستند و دولت را ملزم کرده ایم که لایحه را بر اساس این احکام ارائه دهد. اولین بار در چهل سال گذشته است که مجلس قبل از آمدن احکام، برای آن تکلیف مشخص می کند و اگر دولت بتواند 70 تا 60 درصد این موارد را اجرایی کند، شاهد اتفاقات خوبی در بودجه خواهیم بود. شفاف سازی منابع، پیشگیری از هزینه های اضافی، انحراف بودجه، فساد و بعضا سوء استفاده هایی که در حوزه بودجه شکل می گیرد و نظارت حداقلی و اولیه بر شرکت های دولتی خصوصا شرکت ملی نفت، از اولویت های ما در این طرح است.

پیگیر هستیم تخصیص بودجه های استانی بر اساس عدالت انجام شود

او در خصوص شفافیت در اصلاح ساختار بودجه، اظهار کرد: در این بخش دولت را ملزم کرده ایم که همه هزینه ها و پرداخت ها، شناسه پرداخت داشته باشد و به ذی نفع نهایی پرداخت شود؛ همچنین به دولت الزام شده تا همراه با لایحه بودجه یک سری از ضمائم مثل معافیت های مالیاتی و بدهی های دولتی که باید لیست یا فهرست آن همراه با لایحه بودجه ضمیمه و به مجلس داده شود را درج کند. در حوزه عدالت بودجه ای هم چند حکم آورده و تاکید کردیم تخصیص بودجه های استانی باید بر اساس عدالت باشد و بحث محرومیت، جمعیت و سرانه این استان ها مورد توجه قرار بگیرد؛ سرانه تعدادی از استانها از بودجه اختلاف 10 الی 15 برابری دارد.

دولت را مکلف کردیم فروش نفت خام را به خارج متوقف کند

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با اشاره به ضرورت حذف فروش نفت خام، بیان نمود: نکته مهم دیگر این است که دولت را ملزم کرده ایم تا از سال بعد با هدف حذف فروش نفت خام به خارج از کشور ریل گذاری کند تا در فرایندی چند ساله کل فروش نفت خام را متوقف کنیم؛ این چیزی است که رهبر انقلاب بارها گفته اند و امیدواریم محقق شود. همچنین دولت را ملزم کرده ایم تا دو ردیف بودجه برای منابع ضروری مثل یک میلیارد دلار مقابله با کرونا یا زلزله و سیل و … که از صندوق توسعه و دیگر بخش ها به دستش می رسد، تعریف کند تا شفاف شود این مبالغ کجا هزینه می شود.

به شفافیت بودجه نمره زیر 10می دهم

بودجه به اهرم قدرت دولت ها تبدیل شده است

زنگنه با انتقاد از نبود شفافیت در بودجه کشور، گفت: متاسفانه بودجه کشور اصلا شفاف نیست و من به شفافیت بودجه، نمره زیر 10 می دهم. این عدم شفافیت قطعا با هدف فساد و بیشتر به جهت تعارض منافع صورت می گیرد؛ بودجه جزو ابزار قدرت دولت است و دولت با تغییر این ردیف ها و هزینه ها، قدرت خود را نشان می دهد؛ متاسفانه بودجه به اهرم قدرت دولت ها تبدیل شده و از این رو دولت ها نمی خواهند نسبت به شفاف سازی بودجه اقدام کنند.

اصلاح ساختار بودجه راهی برای تقسیم عادلانه ثروت کشور

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در خاتمه گفت: در مجالس گذشته عزمی برای این اصلاح وجود نداشت و بعضا کننده ها هم از این عدم شفافیت نفع می بردند و با مذاکره با وزیر، بندها و ردیف ها را تغییر می دادند تا در حوزه انتخابیه ، خوش خدمتی کرده باشند؛ از این رو همه با شفاف سازی مخالفند؛ لذا من فکر می کنم این جراحی بزرگی است که اگر انجام شود تقسیم بودجه عادلانه شده و جلوی بسیاری از انحرافات گرفته می شود.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "به شفافیت بودجه نمره زیر 10می دهم، دولت ها و مجالس از عدم شفافیت سود می برند؛ رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به شفافیت بودجه نمره زیر 10می دهم، دولت ها و مجالس از عدم شفافیت سود می برند؛ رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید