فواید و مضرات خوردن شیر موز

به گزارش وبلاگ گوگل، شیر موز به نظر یک ماده بسیار شیرین و وسوسه کننده است اما اگر با مواد سالم تهیه گردد می تواند مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم آورد. در ادامه قصد داریم به آنالیز فواید و مضرات مصرف شیرموز بپردازیم.

فواید و مضرات خوردن شیر موز شما می توانید از موز و شیر کم چرب برای تهیه شیر موز بهره ببرید تا چربی و کالری اضافی وارد بدنتان نگردد. ماست ساده یا ماست کم چرب به آن اضافه کنید. شما می توانید میوه های یخ زده همانند توت فرنگی،انبه یا سایر مواد را به شیر موز خود اضافه کنید تا ارزش تغذیه ای آن را چند برابر نمایید.

مواد مغذییک لیوان شیر موز با یک دوم پیمانه موز خرد شده و یک پیمانه شیر کم چرب تهیه می گردد و تنها 160 کالری دارد. شیر موز منبع خوبی از فیبرها و پروتئین های سالم است. موز 9 گرم فیبر و یک گرم پروتئین دارد در حالیکه شیر حاوی 8 گرم پروتئین است و فیبری ندارد.

مواد معدنیشیر منبع خوبی از کلسیم، پتاسیم، فسفر و منیزیم است. یک پیمانه شیر کم چرب حاوی 29 درصد از احتیاج روزانه شما به کلسیم و 11 درصد احتیاج روزانه به پتاسیم است. موز نیز حاوی پتاسیم است و می تواند 11 درصد از احتیاج روزانه شما را تامین کند. کلسیم برای داشتن استخوان هایی سالم لازم است. پتاسیم برای داشتن قلبی سالم مهم است و نقش بسیار مهمی در عملکرد ماهیچه ها و سیستم گوارشی باز می نماید.

ویتامین هایک پیمانه شیر، 54 درصد از احتیاج روزانه شما به ویتامین B12را تامین خواهد نمود. کمبود این ویتامین می تواند منجر به ایجاد مسائلی همانند کم خوابی، خستگی مفرط،یبوست و افسردگی گردد. شیر بعلاوه حاوی مقادیر اندکی از ویتامین A و C است. موز 10 درصد از احتیاج روزانه شما به ویتامین C را تامین می نماید. این ویتامین برای حفظ و نگهداری سلامت سیستم ایمنی بدن مهم است.1

فواید شیر موزمنبع غذایی مطلوب کم چربی و پرانرژی

یاری به حفظ مقدار قند خون

بهبود مسائل مغزی و عصبی

یاری به کاهش فشار خون

حفاظت از ابتلا به بیماری های قلبی

موز به هنگام رسیدن فراوری گازی به نام اتیلن می نماید. در صورت مجاورت این گاز با سایر میوه ها، سبب رسیدن آنها می گردد. برای جلوگیری از این فرآیند، موز را باید جدا از سایر میوه ها نگهداری کرد. در عین حال نیز از این خاصیت موز می توان برای رسیدن میوه هایی که هنوز کال هستند، استفاده مطلوب نمود.

موز را هنگامی که هنوز سبز است از درخت می چینند و به منطقه ها مختلف جهان می فرستند و در آنجا از طریق گرما دادن، آن را می رسانند. موز رسیده دارای پوست زرد و سفت و لکه های سیاه بر روی پوست است.

مصرف شیر با آب میوه های طبیعی و یا برخی از انواع میوه ها مثل موز و یا همراه با عسل و خرما تاثیری در کاهش جذب کلسیم شیر ندارد اما افراد باید توجه داشته باشند زمانی که می خواهند شیر را به همراه عسل میل کنند، موم عسل را جدا کنند چرا که موم عسل به علت اینکه جذب بدن فرد نمی گردد، می تواند جذب کلسیم را کاهش دهد.

از طرفی شیرموزهایی که تنها با افزودن شکر و اسانس تهیه شده باشند نه تنها مفید نیستند بلکه برای سلامتی مضر بوده و موجب بروز عوارضی مثل چاقی و دیابت می شوند.2

خواص شیر موز در طب سنتیموز اگر رسیده باشد ملین بوده و در درمان اسهال خونی و ساده موثر عمل می نماید و زخم های روده را به سرعت بهبود می بخشد.

قند موز به سرعت جذب خون شده و بنابراین این میوه شاخص گلیسمی بالایی دارد و مصرف موز رسیده برای بیماران دیابتی مضر است و کسانی که بدنبال کاهش وزن هستند از مصرف موز رسیده اجتناب کنند.

طبع شیرموزشیرموز دارای طبع گرم بوده و برای افرادی که مزاج حرارتی دارند مضر است و اگر با شکر زیاد و نشاسته ترکیب گردد کالری آن چند برابر خواهد شد.

مضرات شیرموز در طب سنتیموز نارس یا کال به علت داشتن نشاسته فراوان سخت هضم می گردد.

موز به علت داشتن قند زیاد برای مبتلایان به بیماری دیابت مضر است و بایداز مصرف زیاد آن پرهیز کنند.

افرادی که دستگاه گوارشی حساسی دارند باید در مصرف موز احتیاط کنند.

موز خون غلیظ فراوری کرده و خوردن زیاد آن باعث فراوری خون غلیظ بلغمی می گردد.

خوردن میوه کال موز فراوری ورم کولیت کرده و در روده تخمیر ایجاد می نماید.

افرادی که در به علت خوردن موز زبانشان جوش زده یا ورم می نماید؛ بلافاصله بعد از مصرف موز آب لیمو مزمزه کنند و افرادی که در اثر بیماری سرفه های خشک می کنند موز را به آرامی میل کنند.

طرز تهیه شیر موزشیر : 2 لیوان

شکر : به مقدار دلخواه

موز : 2 عدد

یخ : 2 تکه (در تابستان)

در ابتدا مقداری شکر را داخل مخلوط کن ریخته و سپس موز را پوست گرفته و در چند تکه خرد می کنیم بعد از آن شیر را داخل مخلوط کن می ریزیم.

سپس موز را به مخلوط افزوده و مخلوط کن را روشن می کنیم تا تمامی مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

مواد ذکر شده را با هم می زنیم طوری که کاملا روی آن پف کند سپس آن را داخل لیوان و یا ظرف مناسبی دیگری سرود کرده و در صورت تمایل آن را با انواع تکه های میوه و یا آجیل ها تزئین می کنیم.3

چه مقدارشیر موز مصرف کنیم؟یک موز با مقدار میانه، 11 درصد احتیاج روزانه افراد بزرگسال به پتاسیم را تأمین می نماید. یک موز در روز به بهبود مسائل عصبی و فراموشی در سالمندان یاری کرده و از یبوست پیشگیری می نماید. (البته شرط اصلی برای دستیابی به این خاصیت، مصرف مقدار کافی آب در روز می باشد.)

انتخاب و نگهداری شیر موزانواع دارای قسمت های سبز در ابتدا و انتهای خود، هنوز به طور کامل نرسیده اند. موزهای کاملاً زرد، رسیده تر بوده و انواع دارای لکه های قهوه ای در حداکثر رسیدگی خود هستند.

برای کند نمودن رسیدن موز آن را در یخچال نگهداری کنید و برای تسریع رسیدن موز، آن را در یک پاکت کاغذی یا لای روزنامه در دمای اطاق نگه دارید.

در مجموع می توان موز را از جمله میوه های بسیار مفید دانست و هرگز نبایستی از خواص شگفت انگیز آن غافل شد.2

پی نوشت:

1.www.danakhabar.com

2.www.delgarm.com

3.www.photokade.com

منبع: راسخون

به "فواید و مضرات خوردن شیر موز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مضرات خوردن شیر موز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید