طرز تهیه آب دوغ خیار خنک و خوشمزه به شیوه مادربزرگ ها

به گزارش وبلاگ گوگل، آب دوغ خیار بخشی از خاطره روزهای تابستان همه ماست. قدیمی ها عقیده داشتند هر فصلی غذای خودش را دارد! یعنی بسته به مواد خوراکی مثل سبزیجات و میوه های رسیده آن فصل تنوع غذایی هم تغییر می نماید و کافی بود تا هوا گرم گردد و بساط آب دوغ خیار را علم نمایند.

طرز تهیه آب دوغ خیار خنک و خوشمزه به شیوه مادربزرگ ها

آبدوغ خیار یا همان سوپ سرد ایرانی، یکی از محبوب ترین میانوعده ها و غذاهای تابستانی است. آب دوغ خیار به عنوان یک غذای محبوب در فصل گرما، یکی از سالم ترین غذاها است که می تواند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج شما را تامین کند. نعناع و ریحان در آن ضد نفخ و ضد سوزش معده هستند. ترخون آن معطر و اشتها آور است، خیار موجود در آن دارای ویتامین C است و عطش را فرو می نشاند. ماست و دوغ که از مواد اصلی هستند، حاوی کلسیم و پروتئین هستند. کشمش و گردو در این غذا نیز سرشار از پتاسیم هستند. اگر فشار خون بالا یا طبع گرمی دارید، حتما از ماست کم چرب یا دوغ به جای ماست بهره ببرید. در ادامه با طرز تهیه این آب دوغ خیار خوشمزه و مخصوص برای روزهای گرم همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آبدوغ خیار

  • ماست همزده پرچرب 200 گرم
  • دوغ نعنا و پونه نیم لیتر
  • خامه صبحانه دو قاشق غذاخوری
  • خیار دو عدد
  • کشمش و گردوی خرد شده 200 گرم
  • سبزی معطر (نعنا، تره، شوید، جعفری تازه) از هر کدام یک دسته
  • گل محمدی خشک به میزان لازم
  • آب و یخ به میزان لازم

طرز تهیه آب دوغ خیار

مرحله اول

آب دوغ خیار یک مدل سوپ سرد تابستانی است که خوردن آن در روزهای گرم حسابی می چسبد. برای تهیه یک آبدوغ خیار خوشمزه ابتدا باید مواد اولیه آن را آماده کنید. دو عدد خیار را با پوست یا بدون پوست به دلخواه به صورت نگینی خرد کنید. سپس سبزی و گردو را خرد کنید و سایر مواد را در ظرف های مخصوص بریزید. یک کاسه بزرگ برای سرو آبدوغ خیار انتخاب کنید و دست به کار شوید.

مرحله دوم

برای آغاز ابتدا ماست پرچرب را کاملا هم بزنید تا یکدست گردد. در صورت تمایل دو قاشق غذاخوری خامه صبحانه به آن اضافه کنید؛ اضافه کردن خامه اجباری نیست اما طعم آب دوغ خیارتان را منحصر به فرد خواهد نمود. سپس آب را به ماست اضافه کنید و آرام هم بزنید.

مرحله سوم

گردو را خرد کنید و همراه کشمش، نمک و فلفل به دوغ اضافه کنید. (می توانید به جای ماست از دوغ های آماده طعم دار یا کفیر هم بهره ببرید اما ترکیب ماست، خامه و دوغ طعم بهتری به آبدوغ خیار شما خواهد داد.)

مرحله چهارم

خیار را نگینی خرد کنید و همراه سبزی و گل محمدی به بقیه مواد اضافه کنید.

در آخر یک لیوان دوغ نعنا و پونه به مخلوط داخل ظرف اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله پنجم

اضافه کردن سبزی خوردن تازه و خرد شده به این غذا آن را خوشمزه تر می نماید. می توانید به اب دوغ خیار به انتخاب خودتان پیاز یا پیازچه و یخ هم اضافه کنید تا در روزهای گرم تابستانی روحتان را جلا دهد. ضمناً اگر دوست داشته باشید می توانید در آخر دو قاشق غذاخوری عرق کاکوتی به آب دوغ خیارتان اضافه کنید که خواص بسیاری داشته و باعث جذب بهتر غذا و جلوگیری از دل پیچه بعد از غذا می گردد.نوش جان!

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه آب دوغ خیار خنک و خوشمزه به شیوه مادربزرگ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آب دوغ خیار خنک و خوشمزه به شیوه مادربزرگ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید